Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1751 ggr
KaninenWilma
0

Hjälp Wilma snälla !

Nu är det så här att jag behöver er hjälp !

Min lilla tjej är en utekanin men jag har henne inne nu över vintern pågrund av att min andra kanin som var i samma bur som henne dog.

Hon var först i källarn (där jag har mitt rum och är välldigt ofta), men sen tog vi upp henne till köket..

Nu är det så här att jag har en lillasyster som skriker väldigt mycket och en lillebror som för mycket liv. Tycker ni att jag ska ta ner henne till källarn igen där det är mycket lungnare? (det är inte kallt i källarn)……………. Har en 2 små frågor oxå, vad tycker ni är bäst att ha som underlag i buren och i toaletten? Just nu har jag Toa-lätt strö i toaletten och riven tidning utanför.. Wilma gräver jämt ur allt från toaletten vad ska jag göra åt de?

Motivera ditt svar gärna !

Tacksam för svar ! :)

Valkyrie
0

du måste nog ta ut henne direkt! när tog du in henne? hon kanske redan har börjat fälla. man ska aldrig ta in en kanin på vintern.

eftersom du har tyckt synd om den som får vara ute ensam så får du se till att vara ute med den mer. jag är ute med min kanin på promenader ca 3 ggr per dag och då är det inga " in & ut promenader". då är jag ute med henne mycket och släpper henne lös på ballkongen ibland.

min kanin har jag utanför dörren så hon är mycket tamare nu än när hon var uppe på tomten. Jag är verkligen superglad nu och det är en helt annan sak att ha henne närmare mig och hon är som en hund och kommer och hälsar hela tiden.

så om man har en kanin som lever ensam så måste man se till att aktivera den mycket och enligt mig ska man gå ut med kaninen flera gånger per dag och gosa med den så mycket man bara kan.

hur stor bur har du henne i och vad är dina rutiner?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

Blir kaninen stressad av ljudet är det nog bästa tt du tar ner henne.

det med burunderlaget har jag ingen aning om eftersom jag inte använder något av det.

själv har jag halm i buren och spån i toalådan, funkar bra för mina:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

#1: Aldrig och aldrig.
Ibland kan det vara nödvändigt för att slippa göra kaninen sjuk/sjukare.

KaninenWilma
0

#1 Hon kommer fryssa ihjäl om jag tar ut henne nu, hon är van med temperaturen inne nu, hon åker ut i vår igen ! Jag tog in henne i höstas, klart jag inte skulle ta in henne på vintern, kan ju få värmeslag och skit då ju fast Wilma är ju sjuk, så jag hade ändå tagit in henne på vinter nu om hon hadde varit så sjuk som hon är nu!

När du tar ut henne på balkommen, bär du henne genom huset då och sedan ut på balkongen?

Inneburen är väll tyyp 120-130 i längden tror jag och bredden och höjden vet jag tyvärr inte… Men uteburen är den som är på bilden--> (bilden är tagen från googel) , min pappa och jag ska nog bygga en ny sötrre bur tills hon kommer ut, inte helt säker en.

Jag gosar och tar ut henne flera gånger per dag, hon är i sin Hage någon timme per dag ungefär tror jag. Sen nu håller jag på att vänja henne vid selén igen (för hon har blivit livrädd för den helt plötsligt :o, tror det är bara för att jag inte har haft på henne den sen hon var ute).. Ska snart börja hoppträna henne igen…

Husberg
0

Vad för toalett använder du? Jag rekommenderar en toalett med fyra kanter och hörn.

KaninenWilma
0

oj glömde bild..

Bild borttagen av Medarbetare. Tänk på copyrighten.

KaninenWilma
0

#5 : förut hade jag en hörtoalett, men nu har jag en underdel av min hamsters gammla bur Flört

Valkyrie
0

ja jag menade inte att man absolut aldrig ska ta in den. visst man kan ju ta in den om den är sjuk men man ska inte ta in på vintern för att man tycker den är ensam där. då får man helt enkelt aktivera den mer.

ang burmaterial har jag halm/spån och toalett strö i toaletten men det funkar lika bra med vanligt spån i toaletten.

sen vet jag ju inte heller när du tog in henne men låter som det är nyss.

tycker du ska ta ner henne i källaren.

Rest in peace Valkyrie!

KaninenWilma
0

#8 :okej, nej det var inte nyss Flört

Okejokej, Funderar på att göra det..

Husberg
0

#7: Som bottenmaterial använder jag torv. Dels för att det är en lite "tyngre" variant och för att torvet suger upp kisset på ett bra sätt.

Valkyrie
0

aha okej vad bra :)

tycker du ska flytta ner henne till ditt rum :)

har du uteburen inomhus?:P

Rest in peace Valkyrie!

KaninenWilma
0

#10 : Okej, var köper du det? :)

#11: haha nej xD uteburen har jag utomhus och inneburen inomhus :)

Husberg
0

#12: Det finns att köpa på GranngårdenGlad

KaninenWilma
0

#13 okejokejj Glad Ska ditt och kollanågon dag nu.

Valkyrie
0

okej :)

förresten, hur gick det hos veterinären?

Rest in peace Valkyrie!

KaninenWilma
0

#15 ;  bra men ändå dåligt…

När vi kommer dit så är ho inte snorig, lös i magen, hon nysste inte + att hon inte var kladdig runt ögonen ! Så himmla typiskt ! Dom bah; hon ser ju ut att må toppen… JAg bärettade hur hon var hemme och då sa dom att vi skulle vänta en månad och sedan ringa (Vänta på vad, tills hon dör eller vad..) När vi var på väg hem så började hon ju soklart nysa och allt igen, så himmla typiskt…..

Valkyrie
0

okej. då måste det vara spånet eller höet. vart köper du det?

om du luktar på höet ska de lukta fräscht om du vet något stall i närheten så kanske du kan köpa där? min kanin älskar deras hö och mycket billigare än djurafförerna.jag köpte 17 kg /100 kr :)

Rest in peace Valkyrie!

KaninenWilma
0

#17 : Jag köper det på djurbutiken Arken och deras hö och halm är jätte bra. Jag har ju varit hos veterinären masser med ggr och dom säger att hon ksnke är alergisk mot spån så vi tog bort det men det hjälpte inte, men tror inte att hon är alergisk mot hö/halm… Hon har just nu tidningspaper i botten och hon nysser ändå…

Vart förvarar du allt hö?, Jag ska nog börja köpa höt i stallet tror jag, ska prata med Jenny :)

Valkyrie
0

jag har det i en svart säck :)

hmhm höet kanske inte är så bra som du tror. om du börjar med torv och nytt hö så kan du se vad som händer och om det blir en förbättring :) torvet kanske du kan köpa på stallet också eller?

Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

Hon kanske är alergisk mot damm?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

KaninenWilma
0

#20 : jah… Men Jag tror hon har Pastreuella *stavning*

Ljusta
0

#17 Det är inte alls säkert att det är pga dammigt spån (som inte hon använder) eller höet. Men kolla för den delen om ditt hö är dammigt, är det det så kan hon ju vara känslig mot damm och därför nysa. Dock så tycker inte jag att det låter som att det är det som är problemet tyvärr, då varken toalätt eller tidningspapper är speciellt dammigt.

Åk tillbaka till veterinären du, men vänta inte 3 veckor om hon nyser/snorar. Inte roligt att vänta så länge med att få veta vad det är… De kan inte bestämma att du ska vänta, utan försök hitta en tid snabbt då du ser att hon är dålig. En sjuk snorig kanin som även har rinniga ögon brukar inte direkt bli symptomfri bara så där, så har du tur är det ju inget allvarligt :)

Angående om du ska flytta ner kaninen i källaren eller ej tycker jag beror på kaninen. Verkar hon stressad över ljuden och tempot så flytta ner henne, men annars kan hon ju må bra av att ha sällskap, och få vara "med". Många kaniner accepterar lite mer än man tror.

Ljustadalens kaningård

Em--ma
0

Fråga om dom kan göra hembesök för att se hur hon är hos dig i buren, alltså med nysningen och det ;D Kan va Halmen som dammar för mycket kanske som dom andra sagt ? :=

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

KaninenWilma
0

#22 : ska prata med dom igen…

#23 : ska prata med veterinären igenn..