Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 978 ggr
[findusen]
0

hjälp ang kli!

jag har en teddylöwenhona på ett år ungefär och hon har nåt kli i pälsen och jag vill veta vad det är!

har varit hos vetrinären ett par gånger ang detta och vi har testat det mesta! började med att bada henne i ohyreschampoo, sedan fick hon stronghold i nacken. hon fick även en salva att stryka på det värst drabbade området(runt rumpan o kisseriet) och så fick hon baytriltabletter ifall det var en infektion..
det blev inte bättre och vi gjorde ett skrapprov som visade negativt på svamp/djur.

har badat henne i såpa och sen ohyreschampoo nån vecka senare igen.

det ser bättre ut, pälsen har vuxit ut där hon tuggat bort den (runt kisseriet) men hon kliar sig fortfarande och blir väldigt fnattig och slickig när jag kliar henne på ryggen.

kliet sitter längs ålen på ryggen, mest baktill. sen öäven runt rumpan i det tjocka fluffet. och runt kisseriet.

har provat klippa ner henne oxå, och riktigt kort precis cunt svansen där det är som tjockast men det har inte heller hjälpt.

ska ringa vetrinären igen, men tänkte höra om någon har några idéer om vad det kan vara? både mina o vetrinärens är slut.

det hela började i samband med fällningen och hon var väldigt torr o flagig i pälsen, så är hon inte nu, lite torr bara. men runt rumpan känns det lite som typ ruvor när man kliar, men man kan inte se nåt mer än lite torrt.

har inte bytt foder i samband med att detta började vad jag kan komma ihåg.hon får en pellets sort från djur&natur (tror jag märket heter) samt crispy crok från verselle-lage(?), ekologiskt hö och grönsaker (bor med marsvin så det blir rätt mycket grönt) hon får ibland knäckebröd o lite smågodis såsom johannesbröd och en sked havregrynsgröt varje dag.

Zvintos
0

Det enda jag kan komma på är mjällkvalster, just med tanke på att det dök upp i samband med fällningen, vilket just mjällkvalster har en tendens att göra.
Men tycker ju att veterinären i sådana fall borde upptäckt om det vore det.

[findusen]
0

vetrinären har gjort sånt skrapprov i huden 2 ggr, kollat själv en gång och skickat till labbet en gång.. smittar mjällkvalster mellan typ marsvin kanin o hamster eller det håller sig till sin 'egen art'?

hon kliar sig inte mycket, men har sett henne försöka klia sig vid svansen vilket hon har lite svårt att komma åt.. och hon slickar bara på saker/fingrarna om man kliar henne där, hon biter inte.
sitter mjällkvalster i hela pälsen eller det sätter sig på speciella ställen?

hon har blivit lite tunnare i pälsen i nacken oxå, men det har jag läst kan vara vuxenpälsen som är så…?

Zvintos
0

#2: Det brukar oftast hålla sig till vissa ställen.
Många gånger börjar det i nacken.

Tja, har inte upplevt att mina har speciellt tunn päls i nacken på det viset.
Så det kan ju vara en påverkan av det hon nu har.

Mjällkvalster har jag för mig smittar.
Har iaf läst om att mjällkvalster på hund kan smitta människor (ger dock bara röda utslag på oss).
Så nog skulle jag tro att det kan smitta från kanin till marsvin också.
Inte helt säkert att det är så.

[findusen]
0

#3 okej, det kan ju förklara den "kala" nacken…. läste lite om det och det stämmer/stämde ganska bra faktiskt. fast flagorna satt baktill. nu är det inga flagor, bara lite torrt.

hon fick stronghold i första vevan men jag tog bara en dos då det inte hjälpte alls…..

men det är klart, har ALLA mina djur det så kanske det bara går runt… men jag hade med hennes två marsvinskompisar för att hon skulle se så det inte var nåt alla hade men hon tyckte dom hade fin hud o päls… =/ har marsvin, kanin hund o hamster och jag hoppas inte alla 11 djur ska behandlas! =O det var inte superbilligt me stronghold………… försäkringen tar inte apotekskostnader heller ju =/

tack för svaren!