Min kanin är sjuk:(
Min kanin Wilma nyser jämt och och det riner jämt snor från näsan. Det har oxå börjat rinna från ögonen "igen". Hon har haft detta förut, och vi har varit hos vetirinären 4-5 ggr och hon har fått pensilin 5-6 ggr.. De säger att hon kanske är allerrgisk mot spån, toalätt strö osv, jag provade utan det och bara hade halm, det hjälpte inte + att det blev blöt i hela buren eftersom inte halmet sög åt sig kisset… Nu när jag börjar klickerträna henne så blir det ju att jag ger henne mycket godis, idag när jag skulle ta upp henne så ger hon ifrån sig ett litet svagt ljud, jag tror hon har ont i magen.. Hon bajsar oxå diaré (inte rinnande utan bara väldigt kletigt)..
Vad tycker ni jag ska göra åt detta, vill inte att något ska hända min lilla älskling, min andra kanin dog i December och vill inte missta Wilma oxå..
Tacksam för Hjälp/svar
hon kan va dammallergiker?
Det låter definitivt inte som en frisk kanin, tyvärr.
I en sådan situation hade jag tagit i bedömning hur kaninen påverkas av återkommande snuva och rinnande ögon.
Det gäller ju att tänka på djurets livskvalitet.
Har ni varit till en annan veterinär för ett andra utlåtande, så att säga.
Vet ju inte hur kunnig eran nuvarande veterinär är när det gäller kaniner.
Hursom låter det inte alltför bra med både snuva, rinnande ögon och diarré på det.
Är det äkta diarré (dvs helt flytande) eller bara lite kletigt?
Äkta diarré är akut och då bör kaninen tas till veterinären omgående.
Är det bara kletig avföring är det enbart hö + vatten som gäller ett tag framöver, tills magen stabiliserat sig.
Därefter kan man sakta börja introducera allting igen.

#3 :
Vi har varit hos vetrinären 4-5ggr och fått 5-6 pensilin kurer. Jag tror inte att min vetrinäer är är så bra på just kaniner, ska byta klinik tror jag.
Det är bara kletigt.. Men om jag inte ger pellets så hoppar hon runt i buren och är galen för att hon är hungrig…
#4: Jag skulle testat en annan veterinär omgående.

#5 : hur gör jag med pelletsen, ska hon vara utan eller inte ? hon blir galen om hon inte får tyyp…
#6: Ge bara hö och vatten tills magen blir återställd.

#7 : okej,inte morot eller ngt heller ?

nej inga grönsaker och absolut inte sallad eller gurka.
vart bor du? om du bor i stockholm så är bromma djurklinik väldigt bra på smådjur.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#9 okej, då vet jag.
Bor i östergötland/motala

bara hö och vatten gäller. se till så att hon äter höet och kolla varje dag hur hennes bajs ser ut. hoppas det löser sig lycka till . pussa din kanin ifrån mig och be den krya på sig :')
Rest in peace Valkyrie!

#11.hihi, det ska jag göra !

hur ofta städar du buren? hon kanske är allergisk mot dammet i höet eller spånet.
Rest in peace Valkyrie!

Just nu städar jag varge dag progrund av att hon gräver ut allt toa-lätt strö ur hennes toalett, så hela buren blir helt skitig…
har du något bra tips? ?

Det finns ju en form av kaninsnuva som orsakas av pasteurella bakterie. Den är mycket smittsam och går inte att bota, symptomen kan behandlas, men bakterien finns kvar och det kan blossa upp igen vid ex. stress.
Du ska absolut kontakta en veterinär som har kunskap om kaniner.

#16 okej tack, vi ska till borensberg vetrinären imorgon.

# 16 men min ena kanin som jag hade i samma bur fick inte detta.. Han dog den 19 februari, och Wilma (hon som har snuvan) är mycket ensam, så ska nog skaffa en kaninkompis till henne, men kommer den kaninen att smittas då ?:O

#18 Om det är den smittosamma kaninsnuvan, så är det stor risk att andra kaniner smittas. Men jag vet inte hur det är om det bara smittar när dom är snuviga eller om det kan smitta även när dom är symptomfria. Det går ju inte att bota utan bakterien finns kvar även när kaninen inte har symptom.
Om det är kaninsnuva (pasteurella) så ska du nog inte ha nån annan kanin med henne.

# 19men det smittade inte min andra kanin ?
#20: Risken finns att det gjort det, jo.
Men symtomen kommer inte förrän kaninen får nedsatt immunförsvar av någon anledning (ex flytt, kan även utlösas av fällning har jag för mig).
Det är det som är så jobbigt med denna sjukdomen, att det kan smitta trots att kaninen för tillfället inte har några symtom.

#21 okej, ska till vätrinären imorgon, får se vad de säger..
#22 Be dem att ta prov på snoret på kaninen som de skickar på analys för att se om det växer bakterier i det eller om det är virus. Det är som någon sagt inte alla veterinärer som är så kunniga på kaniner… Är det pasteurella bör du få veta det, då det troligen har smittat även din andra kanin.
Ljustadalens kaningård

#23 : okej, ska fråga om det är pasteurella, min föra vetrinär var inte kunnig på kaniner och han tog oss inte på allvar. Imorgon ska jag till vetrinären i borensberg.