En fråga om selar
Hej! Jag var idag ute med mina båda kaniner med en kompis. Eftersom att jag bara har en sele, en bröstsele, fick vi ta ut kaninerna en och en. Stella är väldigt dragig och lyssnar inte på något, utan bara drar iväg. Sotis däremot lyssnar ganska bra, men ibland lite för mycket. Min kompis förslog att jag skulle testa H-sele på kaninerna för att det tydligare var skarpare och kaniner som gärna drog skulle lyssna bättre på det. Jag letade upp en gammal H-sele som jag hade använt till min förra kolugna kanin. Stella lyssnade mycket riktigt bättre med det och drog inte iväg hela tiden. Det verkade funka bra på henne och hon blev inte så uppstressad av att dra iväg hela tiden. Sotis däremot började flytta sig i sidled och hoppa runt på stället och verkade helt förvirrid och uppstressad, så jag bytte tillbaka till bröstsele på honom, det funkade betydligt bättre men han "överdrev" ibland (säg att jag vill flytta honom lite åt vänster så flyttar han massor åt vänster). Jag längde kopplet lite för att få ett mindre tryck men då sprang han iväg. Då är min fråga, eller rättare sagt frågor:
1. På Sotis, ska jag byta till bogsele eller ska jag fortsätta använda bröstsele men öva mer på kommunikationen? Eller kan jag, som jag kom på nu, sy på bredare band på insidan av bröstselen så att jag får en större tryckyta och därmed ett mildare tryck? Om detta fungerar vore det bra eftersom att han lätt tar sig ur bogselar.
2. Är en H-sele skarpare, och är det isåfall ett bra alternativ på en kanin som gärna drar och är okänslig för annat?
Problemet är ju då att Stella inte känner av någon annan sele än H-sele. Så det där med att bröstsele passar bättre till dragigare kaniner stämmer inte för Stella eftersom att hon inte känner av den.
#2: Det som menas med att bröstsele passar bättre till dragiga kaniner, är att bröstselen fördelar trycket när kaninen drar och är därmed skonsammare.
Jag vet, men om hon inte känner det är det väl värre att hon drar iväg och och man måste hålla jättehårt än om man håller lösare fast med en skarpare sele och det räcker med ett litet tryck?
#4: Fast det är just det man vill undvika - ryck.
Kaniner är relativt känsliga och ett felaktigt ryck kan sluta illa.
Det är därför man bör välja en sele som minimerar risken för ryck/plötsliga stopp.
Jag sa tryck, inte ryck. För om jag har H-sele blir hon jättelugn men med annan sele stressar hon upp sig och det blir nästan omöjligt att stoppa henne.
#6 Men ha H-sele då?
Ja, jag ville bara höra lite åsikter. Men et kvarstår fortfarande hur jag ska göra med Sotis. Tror jag ska ha kvar bröstselen på honom, men ska jag sy på bredare band för större tryckyta så att det blir mildare?

Ta det som känns bäst om han gillar bröstselen ta den då =)