Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 295 ggr
Iram
0

Vad tror ni om detta?

Igår gick jag ut i mitt hönshus och rotade ur allt skräp och bråte. Det är nog inte så himla litet som jag inbillat mig ändå. Jag upptäckte att jag faktiskt har plats med en kaninbox och ändå får rum med spån/hö och lite andra redskap.

Sagt och gjort. Jag tog fram hammaren och spikade ihop en avskärmning och så delade jag av den inre delen av hönshuset till en box på ungefär 170*100 cm. Där tänker jag nämligen låta den honan som paras först få sin kull. Jag inbillar mig att det blir lite varmare i ett ouppvärmt hus än ute i blåsten (fast mina burar har förstås väggar). Dessutom har jag en sån där lampa som man använder åt hönor, en värmelampa med rött ljus. Om jag hänger den ganska högt över boxen så kan tempen där under hålla sig kring nollan hela tiden. Jag ställer också in en bolåda i boxen.

Själva hönshuset är isolerat men med ventilation uppe vid taket, och det har ett fönster. Under varmare marsdagar tänker jag låta dörren stå öppen så att solljuset kan komma in.

Vad tror ni om detta? Låter det som ett funderande arrangemang för hona med kull eller är det överhuvudtaget dumt att ha kaninen i hönshuset? Kan ta en bild sedan så ni får se hur det ser ut…

Pinscher2
0

Hej Du!

Men kolla, Maphia och hans tjej Eva-Lo bor ju just nu inne i hönshuset! Plus Jamoran och hennes bebis! Å där inne är det runt 0 grader (å då har vi ingen värme på).

Så jag tycker absolut att Du kan ha Dina niner där inne Marie!

Till sommaren ska vi bygga om vårt andra hönshus, ska bygga ett gäng flerfackare där inne =)

Drar ner på hönsen och ökar kaninerna =)

Så jag ser verkligen fram emot att se en bild på Ditt projekt!! =)

Tina-A
0

Jag tycker också att det låter som en bra idé! Jag tror också det är varmare inne i ett hönshus än "ute i blåsten" så att säga :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Ja perfekt att ha din kanin där! Bättre än ute i blåsten =)

Pinscher2
0

Bättre både för Dig och Dina niner Marie! =) Det är så mycket skönare att gå ut och hålla på med de när man slipper bråttas me isbjörnar!! ;o)