Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8390 ggr
Gustavssons
1

Kastrerad hankanin. Hjälp!

Hejsan.

Vi har för 6 veckor sedan kastrerat vår 1,5 år gamla dvärvädurskanin Sigge.

För några dagar sedan kom vår efterlängtade lilla hona hem, 6 veckor gammal. Efter att ha bott grannar ett par dagar fick de så träffas. Allt gick bra, hon var nyfiken och slickade honom i ansiktet. Men Sigge tänkte bara på var att para sig. På längden, bredden och tvären!

Jag fick informationen vid kastreringen att detta betende skulle försvinna efter ca 4 veckor… Tar det längre tid? Kommer beteendet att försvinna? Min dotter var nåderligen förskräckt när hon såg vad han gjorde med hennes lilla bebis…

Snälla finns det fler där ute med erfarenheter av kastrering av hankaniner??? Hjälp? Måste vi lämna tillbaka honan???

twinkime
0

Visa kaniner tar inte bort det beteendet alls utan har otroligt stark könsdrift. En kanin som jag har är kastrerad men allid styv och vetrinären sa att det beteendet han har kommer inte att försvinna. Hon sa desutom att det är olika från kanin till kanin.  Men  man kan vänta 1 månad till och se om han har blivit lugnare då. men om han är på honan så mycket så tycker jag att du ska vänta  med att ha dem tillsammans  tills det gått en månad till och se hur hanen är då mot henne.

Om han fortfarande försöker gå på honan efter en månad skulle jag nog prova med att ha en äldre hona tillsammans med hanen. Någon hona som är lite mer dominant som kán säga till honom.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Zvintos
0

Beteendet försvinner inte efter enbart 4 veckor, utan det tar i regel längre tid än så.
Det enda som händer efter 4 veckor är att hans förmåga att fortplanta sig försvunnit, men inte själva parningsbeteendet.

Ett tips? är också att inte sätta ihop hanen med honan ännu, då hon är såpass ung.
Låt henne bo själv och få växa till sig i alla fall några veckor till, och låta henne landa i sitt nya hem.

Gustavssons
0

Tack för era svar.

Men jag måste säga att jag blir förskräkt när jag läser att han kan tänkas ha kvar detta beteende för alltid. Veterinären sa till mig att det skulle försvinna. Revirtänket, kissandet och parandet…  Jag hade nog inte skaffat en till om jag visste att det skulle bestå eftersom mina barn kan se det lite konstigt och snuskigt att han försöker para sig med honan hela tiden.

Jag hoppas verkligen att det här inte kommer att kvarstå!

pigelina
1

har aldrig haft en kastrerad kanin men haft 2 honor tsm, dom "parade" sej med varandra från olika håll för att visa vem som betsämmde, oftast hände detta bara under sen våren.

Vet inte som sånna beteender går bort sen oxå om man kastrerar?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
1

#4: Är beteendet för invant finns risken att det inte försvinner.
Det är därför det brukar vara bra att kastrera så tidigt som möjligt.

Bara tiden kan utvisa om beteendet försvinner eller ej.
För min del så försvann det beteendet på min hane i alla fall.
Han var ca 1½ år gammal när han kastrerades.

Gustavssons
0

Vi får hoppas på att det försvinner. Hur eller hur så har vi delat av den stora buren, så en bor uppe och den andra nere. Vi har ju ingen bråska att släppa ihop dem, utan det var mest för Sigges skull, att han skulle få sällskap…

Nu väntar vi några veckor så att lilltjejen får växa på sig, precis som du skrev Ninni. Jag trodde bara att hon skulle tycka det var mysigare med en vän nu när hon är liten.

emms
0

#6 Om parningsbeteendet försvinner kommer dem ändå att jucka på varandra för att visa vem som bestämmer lite då och då :) Och han och hon kommer göra det mycket i början (om hans parningsbeteende försvinner då) men när dem har gjort upp rangen så bör dem inte göra det så mycket. Det är lite olika. När jag hade mina tillsammans och dem var ifrån varandra en dag så juckade dem jättemycket på varandra. Och inte för att hanen hade kvar sina drifter utan för att göra upp rangen. Dock blev min hona skygg efter ett tag så jag särade på dem. Bara så att du inte blir förskräckt när dem börjar jucka på varandra :)

Emma

Gustavssons
0

Jaha, tack! Det tänkte jag inte på. Att de juckar för att visa vem som bestämmer…. Dat kan ju vara bra att veta!!! Flört