Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1245 ggr
minkaninester
0

Underviktigt kanin

Hej!

Min kanin har ganska lätt för att bli underviktigt och överviktigt beroende på vilket foder hon får, och nu har hon blivit underviktigt.

Hon väger runt 1 kg och är en Lejonhuvad dvärgvädur så hon bör väl minst väga 1,4 kg i alla fall.

Hennes revben syns inte, men känns ganska lätt och det är nästan lite läskigt.

Behöver snarast byta foder, och behöver ett som är bra till att hålla en bra vikt samt att hon ska kunna gå upp ett halvt kilo i alla fall och sen stanna där.

Vill inte att hon ska gå ner mer så behöver veta ett bra foder, om hon behöver något annat som foder tillskott eller något så köper jag självklart till det.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[BonnieL]
0

Bello + RR kanske? :)

minkaninester
0

#1: Kan nog funka, kan alltid testa :)

MVH.
Louise T

Nickel
0

Min ena dvv blev också väldigt smal i höstas, så jag gav henne en blandning på svenska foder och stampe och då gick hon upp  i vikt och har en bar vikt nu tkr jag. :) Men nu håller jag på att byta till att bara ha stampe för det är så jobbigt att blanda.. ;) Och det verkar faktiskt som att hon klarar att bara ha stampe nu. :)

Husberg
0

Vad har hon för foder just nu? Och hur mycket ger du utav det?
Jag använder Stampe, riktigt bra foder då mina kaniner håller huller väldigt bra! Rekomenderar Stampe, finns att köpa på Granngården.

[BonnieL]
0

#4; Har också Stampe, är nöjd med det :)

minkaninester
0

#4: Det är ett foder som bara heter kaninpellets, bra innehåll men verkar inte passa henne. Jo jag spanade in Stampe när jag var på Granngården sist och tror att jag bytar till det! :)

Ger henne ½ dl nu.

MVH.
Louise T

[aammE]
0

Jag skulle nog ha blandat Chudleys rabbit royale och stampe ungefär 50/50 och eventuellt ge 1 tsk solrosfrön eller någonting annat lite fetare tills vikten är bra. Glad

minkaninester
0

#7: Solrosfrön har jag faktiskt inte tänkt på men det var smart! :) Får ta och köpa det också, :)

MVH.
Louise T

[BonnieL]
0

#8; Eller havre ;)

minkaninester
0

#9: Ja det finns det också, vilket är bäst? :)

MVH.
Louise T

[BonnieL]
0

#10; Lite av en smaksak.

Kristall
0

Min hane har alltid varit lite "kantig" och dessutom haft problem med magen, bytte till RR och nu är han rund och fin och kan äta "allt" i grönsaksväg. :D
Har också börjat blanda i oxbow, och nu har han riktigt bra hull enligt mig. Glad

Dock blev han kastrerad för några veckor sen men ja, maten måste ju ha hjälpt till lite iaf. ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

minkaninester
0

#12: Jag ska köpa CC och stampe, blanda det och ev. lite solrosfrön :)

MVH.
Louise T

MajaL
0

#7 Solrosfrön kan framkalla allvarliga sjukdommar hos kaniner, så det bör man inte ge de.

Om din kanin är underviktig ge den linser, ärtor och andra baljväxter, de innehåller fett och oljor som en underviktig kanin mår bra av.

Naturligtvis inte för mycket av detta heller, men ca 1/2-1 msk. Du märker när din kanin ökar vikten igen.

Har själv samma problem med en av mina två hoppkaniner, kör på det viset med hans utfodring.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

minkaninester
0

#14: Ja okej, då gör jag det! :)

MVH.
Louise T

kaningodis
0

Är du säker på att han inte har mask då? Då kan de äta och äta men ändå så smalnar de av, blir lite kantig med spetsig ryggrad.

#6 Vad heter företaget som tillverkar det?

Kastanjegårdens Kaniner

minkaninester
0

#16: Jupp, ingen mask! :) *tackolov*

MVH.
Louise T