Råttor/möss i uteburen?
Kan det vara så att råttor eller möss är i min kanins utebur?
Har hittar avföring (svarta risgryn) i maten. Först trodde jag att det kom från maten. Vi har stampe som står i garaget i en tunna. Men nu undrar jag om råttorna kan vara i buren? Vi har en tvåvåningsbur (Trixietyp) med lite hö på nedersta våningen. Borde jag ta bort det höet? lockar det till sig möss?
Det är nog möss du har, har själv haft möss i förrådet, den snodde massa kaningodis som jag sedan hittade i en stövel, är du säker på att den inte bajsar i maten från början? Eller kommer bajset i buren? För i så fall kan du täcka buren med mindre galler. Vår mus förstörde massa saker så det slutade med en musfälla :( först gick vi iväg med den men den kom tillbaka. Den förstörde massa julpynt. Det är inte farligt då svenska möss inte bär på några farliga sjukdommar i de flesta fallen, men det kan ju inte vara bra heller :P
Emma
Har oxå problem med möss (de tar sej genom 6 mm springor) i en utebur som lägre än min stora. Mössen bajsar i foderskålen o hittar alltid bajs kvar där. Kaninhonan som bor där har väl inget val utan får dela med sej.. Ej kommit på nån lösning, ger extra mat bara..