Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 578 ggr
EmmaJb
0

Om jag har en kull i sommar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag skulle ha en kull i sommar (juni, juli nån gång) är det nån som skulle vara intresserad av ungar då? Det är isf. Blandraser mellan antingen Lejon dvärgvädur och Lejonhuvad eller lejon dvärgvädur och dvärgvädur.

Desseutom har jag en del frågor som jag tror att många här kan svara på:

1. Ska man lägga in bolådan med vadd 10 dagar in i dräktigheten eller 14?

2.Om jag parar min lejonhuvade som är från en uppfödning och honan är från samma, kan det bli inavel då? (även om honan inte är samma ras)

3.Även om man inte stambokför kaninungen så får man väll ha härstamningsbevis dvs. ett pappaer eller så där det står när kaninen är född, vad den heter, fader & moder, osv?

Tacksam för alla svar:)

Em--ma
0

1. tror inte du behöver lägga in vadd , mamman boar själv , med hjälp av pälsen och halmen! =)

2.  Det beror på om dom är släkt, d.v.s kanske att mormor är samma person ;D alltså pyssling / syssling / kusin m.m :P
men har dom inget att göra med varandra kan man det

3. Ja du kan ha härstamning och behöver inga ''papper'' till det ,D

Hoppas jag har rät nu =D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[BellaO]
0
  1.  som #1 säger brukar de boa själv, men om de inte boat kan du lägga i vadd. Min hona skulle till en annan när hon skulle får ungar och det blev lite konstigt, men hon räckte det med på 7 dagar.. men har för mig 10 dagar, inte 100
  2. Ja asså det beror helt på vad det har för föräldrar, du kanske fick härstammningsbevis med dom? och för farföräldrar och morföräldrar osv. Du måste ju veta lite om härstammnigen för å veta det:)
  3. Alla kan lämna ut härstammning, men inte stamtavla;) I din härstammning kan du skriva om kaninen, den syskon härstammningen osv. det bestämmer du själv;)
imsuchadiva
0

1. Det är lag på att kaniner ska ha en sitthylla/hus att hoppa upp på. Så till mina honor har jag alltid bolådan står i buren.
Ju tidigare du sätter in den desto bättre.

2. Är det inte samma ras så kan de inte vara släktingar.

3. Ja du får skriva ett härstamningsbevis utan att märka ungarna. Tänk bara på att förtydliga att det är ett härstamningsbevis så inte någon tror att det är en stamtavla.

Lycka till!

[BellaO]
0

En grej, de kan ju inte vara släkt om det är två olika raser, men om det är blandraser så är det möjligt (även om bara en av dom är blandras eller båda)

[BonnieL]
0

1. Ställ in bolådan så tidigt som möjligt, vissa honor brukar fixa med spån och halm bara några dagar efter parningen.

2. Bara för de är från samma uppfödare behöver de inte vara släkt, man har ju olika avelsdjur. Du bör dock kolla upp ordentligt så att de inte är släkt, och det kan du enkelt se på härstamningsbevis/stamtavla om du har det.

3. Du får lov att skriva härstamningsbevis ja.