Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2130 ggr
MajaL
0

OT Alla ***** nyårsraketer!

Jag manipulerade ett fult ord i rubriken…

Är det någon mera än jag som tycker illa om raketer?

Sprider skit och kemikalier över naturen. Utan hejd och utan hänsyn.

Djuren dessutom, sej ett djur som inte far illa, eller som mår väl av detta hetska nyårssmällande.

Alla kemikalier som man sprider i naturen, bara för att "sätta lite glans på tillvaron".

Tycker raketer är sämsta sättet att fira ett nytt år med, börja med att skrämma alla djur, och med att förgifta naturen vi lever i.

Var tvungen att skriva av mig lite…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

Fina är de, men jag vägrar smälla egna.
Skulle vilja hitta på de där "ballongerna" som jag läst om, finns ex att köpa här.
Lite mer miljövänligare, samt att det inte låter.
Lär vara väldigt fint att titta på skulle jag tro. =)

Jetaime
0

Det är inte bra på nått sätt och vis… Jag hatar verkligen det. Och desstuom är det så grymt synd om djuren. Jag blir så himla nervös av det..

MajaL
0

#1 Vi använder bara sånna. =) Vi skickade upp två nu för en liten stund sedan. =)

Vackra är de verkligen, bland alla (enligt mig hemska) raketer så lyser de upp som ett litet ljus på himlen. Oftast när man skickar upp de (här i alla fall) så slutar grannarna att skjuta, och så åker bara det vackra ljuset uppe på himlen.

Ja det är svårt att beskriva hur vackert det är, men jag rekommenderar verkligen de, det är så vackert, och stämningsfullt.

Kan bara tänka mig hur vacker det varit om alla skickat upp såna i stället för raketer.

Tänk den dagen då raketer förbjuds, då kanske man får se det. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MixiDixi
0

Ursch!

Det smäller bara, "poff" "pang". Och visse e' ju inte snygga :( själv hade vi typ lysande små bollar som låter "pfffffrhhhr" och ser vackert ut :) Ska nog ut till Dixi och se efter henne lite, men tror inte det behövs …

MajaL
0

#2 Det blir faktiskt jag också. Reagerar nästan lite som en hund, börjar skaka, får gå in efter en stund.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jetaime
0

#5 Jag gick inte ens ut.. Eller va ute för en stund sen för att titta till kaninerna, men då skjöts det inte så mycket. Sitter med både hunden vid fötterna och katten på skrivbordet just nu. Ingen av dom är jätterädda, men dom blir väldigt oroliga båda två.

Tarkie
0

_Djuren dessutom, sej ett djur som _inte far illa_, eller som _mår väl_ av detta hetska nyårssmällande.

börja med att skrämma alla djur_

Mina kaniner bryr sig absolut inte =) Inga jag haft i mina 10 år med kaniner, har brytt sig. Kaniner är coolare än vad man tror. Tom en tävling är mer stressande för dem än några PANG ljud, utställningar är också värre :P orka överreagera.

Valpen som var med var inte heller ett dugg rädd. Så tror folk sjävla blir nervösa och sen tar det ut på djuren. För en nervös ägare = nervöst djur ;)

Nu ska jag fortsätta festa. Loggade in från mobilen för jag visste at någon skulle skriva en sånhär tråd, hahhahahhh!

Full och gla! Gött!

Husberg
0

#2: Jag känner likadant. Känner ett obehag..

Jag har satt på en filt för alla luckor så har jag även gett dem lite att äta så att dem kommer på andra tankar. Tycker verkligen det är jätte tråkigt att stå där och inget kan du göra.

Jetaime
0

#8 ja.. det känns.. precis som du säger obehagligt…

MajaL
0

#6 Min lilla hund finns tyvärr inte längre, men alla år han fanns så var det samma här. Jag var inne med honom i knäet.

#7 Var glad att du har så sällsynta djur, mina kaniner stutsade i burarna när första raketerna kom, jag far verkligen illa med våra djur, vi har även får, höns mm.

Men jag tänker även på allt skit som hamnar i naturen. Kemikalie-regn, trevligt … eller inte. =/

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

#8 & #9 Kan bara instämma.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

lydds
0

Får nästan hålla med Tarkan!
Gav kaninerna lite mat och de höll sig lugna, de smällde tom raketer på min tomt (tomten är rätt stor)

spiritedaway
0

Jag tycker inte om raketer, det är onödigt på många sätt tycker jag. För mig är det obehagligt eftersom jag har tinitus. Så att gå ut utan hörselskydd under kvällen är ingen bra idé.
Och så är en av kissarna rädd för raketer. Tack och lov gick det bättre i år. Spelade musik så att smällarna inte märktes av lika tydligt.

Så som #7 skriver stämmer inte helt. Jag var inte nervös inför nyårsafton. Jag blev förvånad över hur mycket Sheri reagerade förra året.

Men sen är det inte bara djuren det är synd om. Tänk på människorna som kommer från ett land där det varit mycket krig. Det kan nog vara mycket obehagligt för dom när det smäller.

twinkime
0

Raketsmällande är helt onödigt, människorna förorenar luften med raketer och till vilken nytta? För att vi människor ska få lite bling bling i luften och sedan andas vi in det både människor och djuren. Det finns natrium och bly som är giftiga ämnen som är helt onödigt att skjuta ut i luften

Mina djur reagerar inte så mycket för raketsmällare och så men vet att det finns många andra djur som gör det. Och tycker det är hemskt att de ska behöva bli skrämda på det sättet och även vissa människor blir skrämda.

Och inte på tal om alla olyckor som sker varje år p g a raketter. Läste förra året om en 14årig tjej som blev blind och av med sin tumme p g a  raketter. hemskt och tragiskt

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[sstorm]
0

#1 vi körde med lyktor, och raketer…

Kaninerna klarade sig väl, trots ALLA omständigheter. 2 av våra raketer small utan att lyfta upp i luften, de var en hemskt upplevelse för både oss och kaninerna tror jag, eftersom de låter ganska högt med :P

Em--ma
0

Vi hade ballonger som vi tände och dom fög iväg =) Tkr dom är bäst dom låter ingenting, och det är lugnt och fridfullt och titta på dom =)

mina kaniner reagerade inte ett piss på detta.
Ohc inte heller min hund ^^ Ganska skönt :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Sisss
0

Min kanin bor inne och han brydde sig inte. Dock så har grannen (som inte var hemma ikväll) en utekanin. Jag blev ombedd att titta till henne lite då och då. Hon var vettskrämd så jag tog in henne när det smällde som värst. Nu är hon tillbaka i sin bur igen med en liten morot som belöning :)

utekaninen
0

#1 Vi ar i Thailand sa vi gick och stallde oss pa stranden. Hela himlen var full av ballonger , jatte vackert! Vi skickade ocksa upp 4 st sjalva.

Fast pa 12 slaget sa var det galet mkt fyverkerier. Fasten jag blir lite ledsen att det forstor miljon osv , Sa kan man ju inte lata bli att tycka det ar vackert.

Gott nytt ar :)

Salladshataren
0

Vet inte hur Kasper reagerar, han hör inte så bra eller så bryr han inte sig bara…

Jag vet att grannens ungar smällde massa raketer EFTER nyårsafton, och vi hade våran hund ute och han blev rädd för nyårsraketer. Han är det fortfarande, blir väldigt nervös och går och lägger sig i badrummet.

Om de smäller raketer igen efter nyårsafton igen så ska de veta att lever Skrikandes Såna ska verkligen vara skottpengar på!

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[BonnieL]
0

Vi smällde inga raketer, pga de orsaker som redan nämts; skadligt för miljön, både djur och människor blir skrämda, olyckor osv.

Mina kaniner reagerade inte så mycket som tur var, men särskilt kul kan de inte heller tyckt det var…

Zvintos
0

Själv fick jag skälla på ett par tjejer runt min lillebrors ålder (dvs 13) som gick runt i området och smällde smällare hej vilt.
En smällare lade de ner i våran 80-90 åriga grannes brevlåda och såg att de var på väg hit.
Eftersom jag vet att Bosse inte är särskilt förtjust i smällare (upptäckte det för någon dag sedan när jag städade burar och grannen mitt emot smällde av några…) ville jag INTE att de skulle komma hit.
Så de fick höra sig ett sanningens ord.
Talade om för de att det var oerhört onödigt att förstöra på det där viset och bad de dra någon annanstans.
Och iväg gick de.
Får hoppas att de inte saboterade för några fler, eller sprängde av sig några fingrar.
För dessa hade definitivt fått lite innanför rocken, så att säga.

MixiDixi
0

#21: oj, har hört att vissa lägger raketer i brevlådorna, men inte smällare :o

[BonnieL]
0

#21 Ush då!

Zvintos
0

#22: Tydligen inte speciellt ovanligt..
Det smattrade fint i brevlådan.
Så synd när folk förstör, speciellt för så trevliga människor.
Dessa tjejer bodde definitivt inte i området och verkade inte bry sig om att jag var ute och gav kaninerna mat, dvs såg hela alltihopa.
Inte förrän jag röt i.

Zessan
0

#1 asså vi brukar göra såna, på valborg gjorde vi en sån, men det slutade med att vi brände upp skogen… Brandkåren fick släcka elden:S

#22 vanligt att lägga i brevlådor, med airbombs, de smäller sönder hela brelådan… Känner några som gjorde det, dock på sin egen då…

Själv sköts det skit mycket här i stockholm, men när vi kom hem var Zessan precis som vanligt, helt lugn!:)

Själv smällde jag lite smällare på gatan, på en soptunna, i en snögubbe, i ett gungdäck osv, med några killar… Dock inte på någon annas tomt! (förutom när en röd lossnade och en kille tog upp den oc den hamnade nästan i grannens fönster, men det gjorde den inte) de röda låter mycket, även de gröna, men t ex. svinpäls (tror jag de heter) låter inte så mycket, en pansarvagn inte heller så mycket, flash light *stavning* låter inte alls,  osv. Raketer låter väl, men det var inga djur som blev uppskrämda alls:)

lottapelle
0

God fortsättning på det nya året.

Pelle i klädkammaren (i mitt knä) och katten under sängen.

Allt gick bra till ca 5 i tolv, men då satte det igång ordentligt. Det lät som bomber. Både kanin och katt blev oroliga och sprang hit o dit.

En timme senare åt de båda och hade hämtat sig.

Det är inte bara våra husdjur som far illa, även många vilda djur blir skräckslagna. Samt en massa människor. Plus att det skräpar ner.

Men nu är det lugnt ett år…

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Zessan
0

#26 precis, nu är det lungt ett år, de e några minuter per år det smäller så djuren blir rädda (de som blir rädda) ;) En gång per år är ändå inte så jätte farligt:)

Zvintos
0

#27: Fast på många ställen är det tyvärr inte bara några minuter per år det smäller.
Läste om en tjej där de smällde redan en vecka innan nyår…
Här har det smällts i 2 dagar innan.

teddybaby
0

Ni har förvisso rätt vad gäller naturen, men det är lika illa med dem som sitter inne och är tjurig på nyårsafton för att folk vill fira lite extra.

Däremot kunde kommunen lagt pengar på en riktig sommarutflykt för personer med funktionshinder och nöjt sig med lite färre raketer. Definitivt.

MajaL
0

#27 De började i förra veckan här. Vi blev väckta i förrgår morse halv 8 av fyrverkerier också. Så de lagstiftade reglerna är det uppenbart inte många som bryr sig om tyvärr.

Ja de vilda djuren far minst lika illa som våra tamdjur.

#7 Du missade en bit av det du citerade mig: och med att förgifta naturen vi lever i.

Ska jag vara helt uppriktig tycker jag nästan det är värst.

Djuren kan bli rädda, men så länge de inte dör så, ja…, så dör de inte.

Jag ser det i ett stort perspektiv. Att sprida giftiga kemikalier skadar alla i slutändan. Husdjur, som betar på markerna, får färsk mat som odlats ute osv., även vi, som står i ångorna av kemikalierna när de skjuts upp, och även människor som ofrivilligt är utomhus drabbas, vi fick hela våran gård dammig och immig (av raketerna - "kemikalieregn" som våra grannar stod för).

Tycker det väldigt lätt blir respektlöst.

#29 Undrar vad du menar? =)

Jag bara ifrågasätter sättet att "fira" på. Finns många mycket bättre och trevligare sätt enligt mig, än att skrämma djur och människor, och sprida gift i naturen i mängder.

Handlar det bara om att ha kul och roa sig så undrar jag vilka det är som ska njuta av det, det blir ju på många sakers/personer/djurs bekostnad. Jag skulle själv känna mig mycket självisk om jag stod och smällde av ett helt batteri med raketer på nyårsafton.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LinaIsabell
0

Under min uppväxt har vi haft 16 möss, tre katter, en hund, ett marsvin och en kanin.
Hunden var den enda som var rädd för raketer, och det är faktiskt ägarens fel.

För hunden kommer ju vara lite orolig först, eftersom det är nya ljud, och om man då tröstar hunden och ger den uppmärksamhet visar man ju att det är farligt och man uppmuntrar det oroliga beteendet.

Om man som ägare istället skiter i raketerna och inte gullar med hunden för minsta lilla gnäll kommer hunden inse att det inte är farligt. Flockledaren är ju inte det minsta rädd!

Jag ogillar verkligen nedskräpningen i naturen, men raketer tycker jag är helt okej. Det händer 1 gång per år och det är under nyår, dessutom finns det en lag som säger under vilken tid man får skjuta raketer och det är bara några få timmar, och då kan man ju hålla sig inne med djuret om man har ett oroligt djur.

Bilar förorenar mycket, mycket mer och jag ser hellre att raketer finns och att endast miljöbilar ska börja tillverkas.

MajaL
0

#31 Raketer är nedskräpning i naturen. Det som sedan är värst för naturen egentligen är just såna stora utsläpp och man bör även tänka på att bara för det är 1ggr/år så är det inte bättre. Det är väldigt koncentererat och i mängder under en kort period (som många sedan inte följer), så jag personligen ser ingen anledning till att tycka att det skulle vara okej bara för det är en gång per år.

För mig skulle det vara som att tänka "nej men det är bara jag, jag är bara en person, det gör inte så stor skillnad". Men så kan man ju inte tänka, då kan man ju aldrig få världen bättre…

Bilar förorenar mycket, mycket mer och jag ser hellre att raketer finns och att endast miljöbilar ska börja tillverkas.

Självklart, men kan man inte välja bort båda? =)

Sedan det med hundar och djur, jag har aldrig varit hos mina kaniner under smällandet, men förra året började jag märka att de var ihopkrupna i hörnen av burarna och med uppspärrade pupiller. (Skräckslagna). Utan att jag påverkat de ett dugg.

Djur blir rädda av plötsliga, höga ljud. För det mesta, med undantag som bekräftar regeln. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Ida-M
0

Skäms Jag har näst intill fobi för raketer, är skiträdd för de.  Vågar inte gå ut på nyårsafton.

Em--ma
0

Själv tkr jag att dom som har djur inte ska ha fyrverkirier ^^
Köp thailänska raketer eller vad dom nu var från i från land 1 för 70 kr  :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

MajaL
0

#34 Låter klokt. =)

Vi har såna lampor/lyktor. Problemet är att alla våra grannar har massor med fyrverkerier, så det gör ingen skillnad för våra djur.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emma-lundqv
0

Det här året var det ovanligt lite raketer under tolvslaget, men det började smälla för typ en vecka sen istället. Vår hund är otroligt skotträdd efter en händelse när hon var yngre och även om det har blivit bättre så är det väldigt svårt att träna bort. Jag tycker att det skulle vara okej om man bara smällde under timmarna vid tolvslaget, då skulle i alla fall min hund inte behöva matvägra och inte vilja gå ut i en hel vecka.

Kaninerna bryr sig däremot inte det minsta  om raketerna när jag har varit ute och kollat till dem, så för deras del är det ingen fara.

Personligen tycker jag att det är mysigt med raketer (:

Zessan
0

#28 & #30 asså visst det börjar oxå en vecka innan, men de börjar sälja raketerna senare och senare för att minska det;)

Men då är det ju bara några få, kanske en-två om dagen och låter inte lika mycket, då de flesta spara sina stora till  nyår:) Men jag kan ju oxå ändra det; en vecka om året:) 

2009 var det 53 veckor, så alltså 52 veckor utan och en vecka med;) Men jag gillar väl inte raketer såå mycket, men tycker man borde få skjuta lite, det är ju ändå nyår:)

Fast kanske inte en vecka innan:P

#34 tyc inte de som har djur heller ska få skjuta^^ Men asså de lyktorna behöver ju inte ens kosta,, man kan göra egna jätte enkelt!:)

Brownie
0

Min kanin blev rädd för fyrverkirerna,jag var ute i en kvart och fotade raketerna då jag tycker att dem är fina. Men tycker synd om alla djur och lite mig själv som hoppade till varje raket for upp i himlen.

Fast där jag bor så har raketerna minskat stort dem senaste åren. För tre år sedan sköt dem jättemånga från kl .20.00-04.00 + att de sköt fler och höll på längre. Så en klar förbättring har skett,det var några som hade sådana där lyktor också inatt :)

Em--ma
0

#38 håller med dig, rakterna här har åxå minskat!

Det smälls bara en nån gång i bland fram till halv 12. ( 23.30 )
och sen typ mellan halv tolv . och halv 1 smälls alla raketer typ . och 1 är det dötyst igen ;D

/ Emma

Sweetienin
0

Jag gillar inte heller raketer, visst, dom kan vara fina, men inte tillräckligt fina för att förstöra miljön och skrämma slag på djuren.
Vi bor i ett område där alla smäller raketer och tonåringarna börjar flera dagar innan. Jag och mina kompisar stod och kollade på såna där flygande lyktor som någon hade släppt, det var väldigt vackert och jag försöker övertala mamma och pappa att strunta i raketer nästa år och köpa såna lyktor. Hela luften hemma hos oss var helt rökig och jag tänkte hela tiden "Det här måste vara väldigt dåligt för miljön". Jag tänker nog vägra raketer i framtiden!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

emms
0

Jag tycker att det är synd att dem är så miljöfarliga, man kan göra dem bättre utan att ta bort dem helt, på samma sätt kan man göra bilar bättre utan att ta bort dem helt. Det händer en gång om året, men det är synd att dem är miljöfarliga. Själv tycker jag att det är väldigt fint och kan komma på mig själv bara stirra upp mot dem (A) fast då var jag inte så nykter Oskyldig. Var inte hemma alls under kvällen, när jag var ute och gav dem mat vid ungefär 6-tiden så smällde det lite, dem brydde sig inte det minsta och kastade sig över maten.

Vid 12-slaget var jag nere på stan där det var väldigt mycket raketer, så jag hade utsikt över området där jag bor och det smällde inte alls så mycket där borta :) Så det var ju bra för mig ;D

Jag såg en sån lykta, dem är fina :)

Men jag hade en mycket trevlig kväll igår, massa trevliga människor på stan ;D

Emma

emms
0

Och juste, varken jag eller någon annan i min familj smällde något ;) Själv tycker jag det är läskigt att gå fram och tända på (A)

Emma

minkaninester
0

Vackra är raketer, men jag gillar inte dem. Föredrar dem som Ninni länkade till, vi skickade upp 10 sådana tror jag :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zessan
0

gillar rakter, men skulle vara coolt om alla skickade upp ballonger så hela himlen var full, som i Thailand där #18 är^^

[Nalle-]
0

Jag håller med! Fick sitta inne under tovslaget med hunden medan alla andra var ute och släppte upp ballonger (ja, de är väldigt fina att titta på!) eftersom hundstackarn var så rädd för alla raketer. Usch, säger jag bara!

MixiDixi
0

Såg 10 ballonger. Sjukt vackert. Det väcker en sådan ro, en tysnad, den svävar ljudlöst över himlen med sitt fina sken. Ett ro som utspelar sig över staden. Hehe, lät nästan som poesi. :)

Själv var det inte sådär jättemånga som det var 2008. Utan alldeles lagom, inte för lite, och inte för mycket. Såg kanske 20 raketer sammanlagt. Var lite nervös över hästarna, både dom som var ute och dom som var inne. Fast dom där ute har ju hö och skul, medan dom där inne har radio och hö.

Skrev en liten dikt om nyår:

Nyår

Ett nytt år

Jag ser en lykta

Som svävar

Det är sjukt vackert, jag tittar avundsjukt

Men, "boom" "pang" "ziiiip"

En raket, nej två, nej tre, lyser upp himelen

Men inte lika fint som lyktan.

Ett tyst mörker

Ligger nu

Men oroväckande

Smäller raketer

En gul och en röd seglar upp

Medan en lykta lyser upp

Ett ro

Med en lykta

Sanningen kom fram

Den som man strävat efter.

Klockan den tickar

Den är över tolv

"Gott nytt år,

här ska de' firas!"

Glädje strömmar över allt

2009 har varit ett gott år …

thexclub
0

Mina djur bryr sig inte nämnvärt om höga ljud och det är jag väldigt glad över.  Sålänge man har djur som inte blir fullständigt panikslagna med dödsångest och hela köret brukar det ju gå att skydda de ifrån allt oväsen på ett eller annat vis. Är mer bekymrad över hur en del vilda djur påverkas.

Miljöförstöringen är väl värst dock.

the vanity, it becomes insanity

riiffen
0

Håller med flera förgående talare om att raketer inte gör så stor nytta egentligen. Det är mest bara farligt och förstör naturen, både genom det man skjuter upp i luften och det som kommer ner på marken igen, och ingen plockar upp… Våra kaniner fick sitta i transportburarna på en filt i förrådet. Riff är extremt ljudkänslig, men jag tittade till honom vid tolvslaget och han fick hö och lite äpple. Han åt som vanligt, han hade ju vant sig vid raketerna under dan då många "tjuvsmäller" xD

medarbetare på allergier.ifokus .

KexChoklad
0

Några som smällde raketer utanför oss , smällde sönder våran brevlåda >.< idioter!

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!