Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3202 ggr
Rajamaja
0

Bella fick missfall inatt!

Min frasse Bella fick missfall inatt.

Var ute på min vanliga kvällsnattning, dock något senare igår då det var nyår och blev förskräckt när jag får se att det ligger blodklumpar och ett foster i buren som var ca. 1 vecka för tidigt född.

Hon väntas föda fr.o.m den 7/1 men fick som sagt ett missfall inatt.

Har nu på förmiddagen kännt igenom hennes mage och jag tycker jag kan känna att hon fortfarande är havande då hon ha en betydligt större uppsvälldhet på höger sida. kan även känna att det finns foster i magen.

Jag tror hon kan ha fått missfallet pga av stressen från alla fyrverkerier.

Är detta vanligt vid första kullen? Och kan hon ha kastat endast ett foster för tidigt men ändå få en lyckad födsel vid beräknad tid ändå?

teddybaby
0

Åh nej :( Hoppas att de andra bebisarna klarar sig! Stackars kaninmor. :'(

[sstorm]
0

min kanin hona kändes också som om hon var gravid efter att hon födit, de kan kännas hårda om magen några dar efter födseln. Tråkigt att hon fick missfall ..

MajaL
0

Ursh! Stackars lilltjejen! Hoppas hon fixar resten av kullen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rajamaja
0

Hon var innan missfallet på den enda ungen väldigt stor om magen och är det fortfarande, så jag tror hon har fler ungar kvar.

Någon som varit med om att de kastar en unge men sen föder övriga ungar i beräknad tid?

MajaL
0

#4 Faktiskt inte.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

twinkime
0

#4 japp det skedde med min kompis kanin, fast hon kastade två foster  2 veckor för tidigt men sedan vid beräknad tid födde hon 5 andra kaninungar.

Men tråkigt när sådant händer att det kastar fodter för tidigt

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Rajamaja
0

#6 Ok, då vet jag att det kan hända. Undrar dock vad det beror på.

Får hoppas att hon inte kastar fler innan det egentligen ska födas. Har längtat så otroligt mycket efter denna kull. Blev så ledsen igår, kändes som nyårsfirandet lika gärna kunde vara.

Zessan
0

Stackars henne!:( Hoppas det går bra nu då!

Rajamaja
0

Ännu en död unge hittades alldeles nyss. Gråter

twinkime
0

#9 oj det verkar inte vara bra? verkar hon vara stressad eller beteer hon sig anorlunda? Äter hon ordentligt?

Förhoppningsvis kastar hon baar det fostret och inte det andra, hoppas på det i alla fall.

Rajamaja
0

#10 Hon är till och från väldigt grinig, men kan nästa stund vara gosig. Så hon har väldiga humörssvängningar märker jag. Nyss när jag var ute var hon väldigt klängig på mig vilket hon inte är annars. Vet inte hur jag ska tyda henne.

Gav henne mat samtidigt men hon tog tag i skålen och flyttade bort den från sig.

Inte skoj att behöva plocka ur unge efter unge ur buren.

Ska ut om nån timme igen och titta till henne. Återkommer med mer info då.

twinkime
0

#11 oj vad tråkigt att höra, men är det hennes först kull? Tycker det är synd att fostrena kastas ,  det  brukar kasta fostrena när det är stressade eller när det är deras första kull.

Jag hoppas du inte behöver hitta någon mer dödfödd unge :(

Rajamaja
0

#11 Ja, det är hennes första kull. Kan bero på det.

Stressad borde hon inte vara då hon bor lungt, förutom igår då det skjöts fyrverkerier hela dagen dock. Kan ha varit det som drog igång en inre stress för henne som hon kanske inte visar utåt.

Vem vet vad det kan bero på. är väldigt ledsen i alla fall. Även första gången jag tar en kaninkull också så allt är nytt för mig som för henne.

twinkime
0

Jo allting går inte alltid som man har tänkt sig men jag hoppas verkligen att hon kommer må bättre snart och kanske kan behålla de fostrena hon har kvar i magen. Förstår att du är ledsen det skulle jag också varit.

Brownie
0

Stackare :( Hoppas att det bara var dem två ungarna som dog och att hon får några levande småttingar. :)

MarHai
0

Jag har haft två honor som har fått missfall i tredje veckan. Det var dagen efter att grannens jämthund hade varit här och skrämt upp kaninerna och attackerat burarna.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Rajamaja
0

Börjar förstå att kaniner är väldigt känsliga för stress och yttre påverkan. Känner många gånger att jag blir arg på folk som bara måste leva rövare och smälla raketer men å andra sidan är det ju inte förbjudet heller så jag kan knappast göra något åt saken.

Känns så himla onödigt att hon fick 2 missfall pga av rakerterna, vilket jag är övertygad om var orsaken.

Var precis ute och kollade till henne nu men allt var lungt. Hoppas det håller sig så till slutet av nästa vecka, då ska det vara dags att föda.

twinkime
0

#17 ja jag hoppas också attd e blir bra nu och att bella får sina småttingar nästa vecka. ;)