Kaninåret 2009
Snart så är 2009 slut..oj så fort året har gått!
Hur har erat kaninår varit år 2009?
Framgångar? Nedgångar?
Bästa/sämsta händelse?
Etc.
Skriv och berätta lite om hur erat kaninår har varit under 2009.
Kastanjegårdens Kaniner
Oj oj oj mitt kanin år har varit kul!!
Har haft mina tre kaniner och haft dom som sällskap och inte haft så mycket intresse i dom innan.
Men nu i våras blev det ändring på den punkten.
Jag och Emma tog upp kontakten efter att inte ha umgåtts på några år. Vi började uppfödningen Dragongårdens kaninuppfödning och skaffade in kaniner. Jag själv har nu 7 kaniner och på uppfödningen dubbelt upp. Även började vi tävla i kaninhoppnnig det har inte gått jätte bra för oss men vi har haft kul riktigt kul!!
Det har varit ett bra kanin år och mindre bra år annars. Men vi har haft riktigt kul och taggar till tills nästa år som ska bli världens bästa år!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ett jätte bra år! Det var ju i år jag satte igång min uppfödning på riktigt. och många fina ungar har jag fått.
Det allra bästa var någ ändå när min första egenuppfödda sparade holländare Flora fick 94p 
Förutom massa kaninungar har det även varit väldigt kul att fått sälja till estland, och kul att jag fick köpa Tor som jag så många gånger kikat på på internet 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Mitt kaninår började dåligt,
12 Januari blev min ena kanin dödad av ngt djur som kom in i buren, tur som det var klarade Pigge sej, antagligen hade hon suttit inne i buren ist för i rasthagen.
April hämtar min nya hona Tequila:)
Juni hämtar hem Aska, parar även henne 23 Juni(min födelsedag)
Juli kaninungarna föds, 4 st blev det alla friska
Augusti hämtar hem Akilles som kommer från Åmål och Sötnos som är från skelleftiå
Inget specielt har hänt mer, men det bästa var nog när Tequila kom på plats 9/26 i hoppning 29 November och inte så långt ifrån pinne, hoppade 2+1:)
Men året var endå otroligt kul och jag har lärt mej massor av nytt om kaniner:D
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Mitt kaninår har varit väldigt mycket upp och ner.
I korta drag;
* Malva flyttade hem till mig i våras och parades med Pelle.
* Pelle bröt ryggen och fick avlivas i Maj.
* 3 veckor senare födde Malva kullen som Pelle var pappa till - en enda liten dödfödd unge.
* Nisse flyttade hem till mig.
* Malva parades om och fick en kull på 3 ungar, varav en dödfödd.
* Sparade en hane ur kullen som nu är snart 5 månader.
Kan se en hel del Pelle i honom.
* Pga flytt och ingenstanns att ha kaninerna, måste Malva och Froste ut på foder.
Nisse stannar hos mina föräldrar för tillfället.
Mitt kaninår har varit både bra och dåligt!
Det bra är att jag köpte två nya kaniner och fick en.
Så nu har jag 4 kaniner.
Det dåliga är att i den första kullen här på gården (och hittils den enda) föddes det 5 ungar, 1 var dödfödd och de 4 andra frös ihjäl. Andra kullen som skulle ha kommit på lucia, kom inte för honan blev bara skendräktig?.
Det har varit ganska mycket veterinärbesök och jag har lyckats få hem en riktig oturskanin! Solbackens Jasper heter han och han är totalt underbar och alltid glad och busig, men herregud vad han har otur! Han har hoppat ur buren två gånger och den är typ 1,55 cm hög. Han har brytit båda framtänderna och mycket annat, och ändå är han världens gladaste och mest positiva kanin jag träffat <3.
Det här året har ändå varit otroligt bra och lärorikt och jag kommer minnas många kaninminnen från detta året! :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Saga fick en kull i våras, enbart tre ungar varav en dödfödd. Hade velat behålla en hane, men tyvärr var båda levande ungarna honor, och min kusin hade reserverat två honor innan kullen föddes.
Sen lånade jag ut Tuffan på foder över sommaren, och hon verkade trivas så bra hos fodervärden, så hon fick stanna där.
Curry kastrerades två dagar innan julafton och bor sedan dess inne i mitt rum och skäms bort. 
Hade planer på att köpa fler dvärgvädurar och börja ställa ut och avla om det gick bra, men har tyvärr inte haft möjlighet till det. 
Känner att jag och Tingan inte kommer överens alls längre. Känns inte riktigt roligt att ha en kanin som inte vill ha något att göra med en förutom när man kommer med mat…
Men överlag så har det varit ett ganska bra år. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Mitt Kanin år har gått bra.
Hopptävlingarna har gått riktigt bra och jag har lärt känna mycket fler människor! Totalt har mina kaniner plockat 6 pinnar. Ida tre och Phoeb tre.
Sommaren 2009, varm sommar med mycket kanin! Även då köptes Phoeb. Sedan har tiden bara runnit iväg! Sista tävlingen för år 2009 var 12/12 då även lille Fyk fick följa med hem!
Kortfattat
- Två nya kaniner
- Totalt 6 pinnar
- Varm sommar och kall vinter
- Bra tävlingsdagar
Mitt år har väl vart bra ;) Inget dåligt har hänt direkt, förutom att muffin fick diareé. Hade lite panik då ^^
Har också köpt Nessie detta året och lillasyrran har skaffat Junior och Alex :D Vi har byggt en fin bur och en bra rasthage, det var ju lite synd att Nessie fällde av och blev lejon, men det var nästan vänta, hmm.. Annars har det väl inte hänt så mycket ;) Många trevliga mysstunder med Muffin ;D En annan tråkig sak är att kaninerna fick flytta ut :( Saknar att ha dem inne jättemycket! :'(
Men överlag ett bra år, inget jättetrist och inget superkul ;) Förutom dem nya kaninerna :D
Emma

Ett någorlunda bra år, men har då förhoppningar om att nästa blir bättre :)
Bra saker 2009:
*Blackie fick en underbar perfekt kull i Januari 09!
*Wawa började lita på folk och blev helt enkelt snällare.
*Planerat nya sommarburar, den kommer bli perfekt och är klar till våren år 10. :)
*Alla Blackies ungar kom till bra hem, speciellt en som min kompis köpte, grymt glad! :)
**
Dåliga saker 2009:**
*Saknat Snobben som dog julen 08.
* 2 av Blackies ungar dog i nya hemmt av en räv.
*Blackie blev lat, & tjockare -.-
*Inneburarna börjar bli slitna.
* Wawa bet mor min så hon var tvungen att äta pencillin, inte snällt.
* Wawa och Blackie kan inte vara tillsammans nåmer, dom bara bråkar!
Nu orkar jag inte skriva mer ;)

mitt kaninår har varit lite upp & ner, jag köpte min första kanin i juni typ och han dog efter kastreringen i augusti och en vecka innan han dog hade jag precis köpt en kompis till honom som nu är världensk gosigaste kanin och ska nog ta kull på henne nästa år :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Mitt kaninår har varit blandat.
* Startade min uppfödning
* Morris fick flytta hem till mig
* Vichy fick sin första kull - 6 ungar, varav en som vi behöll
* Soda fick sin första kull i augusti - 5 ungar
* Morris fick avlivas kort efter att han blivit pappa till Sodas ungar
* Albert flyttade hem till mig
* Bygge av 6-fackare är på G ^^
Det allra sämsta var självklart att Morris fick avlivas, kan inte beskrivas med ord hur mycket han betydde för mig. Vila i frid <3
Det bästa var nog att min uppfödning kom igång på "riktigt".
- Köpte Jocke på skolavslutningsdagen, bättre skolavslutning går inte att få! :)<3
- Vilma fick mjäll :/
- Mjället försvinner efter medicinbehandlingarna
- Vilma avlivas p.g.a bettfel 12 november :(<3
- 2 dagar efter köper jag älsklings Bella<3
Så de har vart både bra och dåligt för mej.
♥
För mig har nästan ingenting hänt känns det som.. men här är endå lite som jag kan rabbla upp :)
x Träffar i slottsskogen
x Funderingar på att köpa en till kanin..
x ..ännu mer funderingar.
x fick en transportbur i present..
x och en höboll + ett koppel i julklapp
x året som rosettförsäljare har gått toppen, speciellt till kaninägare.
x rosettillverkningen har fått en liten paus för att jag ska hinna med skolan mer.
x byggt hinder i våras ^^
glömde att Stampe också avlivades i Juni, men det känns som en evigheter sedan :(
Putt :)
Kastanjegårdens Kaniner