Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3766 ggr
kaka1234567
0

Varför är hon inte tam ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 3 årig kanin hona och en på ca 4 mån.

Hon(4 mån) va skit tam men nu är hon ganska otam.Hon brukar gå ihopp med min anndra kanina hona i hagen och då vet jag att de blir så men men endå kelar jag med henne så hon är van och är ganska ok med de och börjar bli van av min närvaro.

Min ena 3 åriga hon är helt villd hon har aldrig blivigt tam jag har haft henne i 3 år och hollt på med henne minst 2 tim varje dag.Jag har bara varigt snäll men hon blev aldrig tam jag gav upp för en veka sedsn orkar inte mera.Nu klappar jag hene och hon blir rädd och går och springer i väg.jag älskar dem men den enda de gott bra med är lilla Foffi(den på 4 mån).Så klart anndra kaniner med men just Foffi(3år) har de gott åt skogen.

Vad ska jag göra???

MIn lilla hon går de utmärkt med men när hon varigt lös ett tag vill jag ta in henne och då blir de svårt .Hon springer iväg men hon va skit tam.Men är inte de så mycket då min anndra hon har gjort henne otam.

Den ena honnan är 3 och jag har kelat med henne varje dag i3 år lixom och minst 2 tim om dagen men hon är endå inte ta,

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Putt

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Putt

_Mvh kaka
_

Eidesdotter
0

Det kan ta lång tid att vinna en kanins förtroende och alla blir inte tama hur man än gör.

Det finns olika åsikter om hur man bäst gör en kanin tam, detta är den metod jag tror på:

aldrig tvinga kaninen. Inte lyfta upp den förrän den visar förtroende för dig. Inte tränga sig på för att klappa och kela.

Många av de saker vi vill göra med våra kaniner för att vi tycker om dem upplevs som skrämmande och hotfullt av kaninen.

När kaniner själva visar ömhet sinsemellan är det ofta på ganska enkla sätt: sitta tätt intill varandra, tvätta varandra osv. Man kan försöka efterlikna de sätten när man umgås med kaninen.

Med min kanin inväntade jag redan från början hans egna kontaktförsök. Det är fortfarande grunden för hur jag kelar med honom. Antingen kommer han fram och ber om kel genom att sänka nosen intill min hand, eller också visar jag honom att jag är påväg att klappa honom och då hinner han välja om han vill sitta kvar och sänka nosen eller om han vill hoppa undan och inte kela just då.

Det funkar bra för oss.

Jag vet att en del andra tycker att man istället ska vänja kaninen vid hantering genom att helt enkelt lyfta och hålla och bära utan att bry sig om ifall kaninen blir rädd av det. De menar att så småningom lär sig kaninen att det inte händer något farligt och då slutar den vara rädd. Det kanske också fungerar, jag vet inte för jag har inte använt mig av den metoden själv.

Em--ma
0

http://wildyskaningard.webs.com/vrigt.htm

bläddra ner lite på sidan så finns det ett tips? att lära känna kaninen ,D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lisa82
0

prova att bara sitta i hagen o låt kaninen komma fram till dig istället för tvärtom. locka med en morot eller något som hon tycker om. klappa o prata lugnt med henne.

vet inte hur du brukar göra när du umgås med dina kaniner?

alla kaniner tycker inte om att sitta i knät o bli klappade, det bara är så…hon kan bli "lugnare" när hon är äldre.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

candycandye
0

Hej! Jag förstår att det kan kännas frustrerande när kaninen inte vill som du vill:)Spec när du gjort sånna ansträngningar!

Du har fått bra svar, det jag själv funnit vart bäst är att helt enkelt visa att man inte bryr sig så mycket, då kommer kaninen nog till dig så småningom. Försök få kaninen att äta ur handen  så den känner din lukt och att det är du som ger den allt gott.

När min kanin kom sökte den upp mig då jag bara var i närheten så ofta jag kunde, iof lättare på han är inne:p

kaka1234567
0

Hon tycker de är ok att bli klappad och hand matad men .

Min lilla gråa älsakr att kela ,klappas och brukar slika mig på munen.Hon vågar allting.Hon är nästan som en hund medan den anndra kaan jag ändast klappa på och mata annars blir hon rädd.

Tack för ttipsen ska fälja alla dem tackar =)

_Mvh kaka
_

candycandye
0

Som någon skrev här ovanför  så blir ju inte alla "knäkaniner"…men förhoppningsvis  blir hon säkrare och tryggare och därav inte lika rädd:)

Lisa82
0

ta det lugnt med henne o ta allt i hennes takt så går det nog bra :)

lycka till!

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

kaka1234567
0

Tack=)

Hon är lite bättre nu jag har gott framot.

_Mvh kaka
_