börja ha sin kanin lös?
hur började ni ha era kaniner lösa? satte ni bara ner de på egen mark eller där de aldrig varit förut berätta gärna eftersom jag nog ska börja ha min lös
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag satte helt enkelt ner honom på tomten och testade hur han reagerade.
Han höll sig i princip i närheten utav mig eller buren, som tur var.

aha bra, vad ska man göra om kaninen springer iväg?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#2; Fånga den :P Det finns inte så mycket man kan göra, fånga eller vänta tills den kommer tillbaka.
Jag började med att ha sele och koppel på som jag släppte, när det funkade tog jag bort kopplet och sedan selen. Vissa har jag satt ner direkt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ja har alltid haft sele på mina kaniner men alldeles innan jul rymde min äldsa o då provade ja o se vart hon stack om ja lät henne vara och hon var runt burarna och under våran altan som är mitt emot burarna så nu springer hon lös på gården, fast jag är ute då och håller koll ifall hon får för sig att springa åt "fel håll".

Jag kan ha Dixi lös, hon håller sig intill buren ovch under :) Det ända är att hon kan smita under huset, så man får vara koncentrerad när hon är ute, hon brukar rulla sig i jorden och sedan nästan klättra upp på väggen till stallet, som kanin-buren står vid =P
#2: Locka med godis, det brukar funka för mig :)
Prova att sätta ner kaninen med sele och dubbelt koppel, alltid bättre med det säkra före det osäkra :) sedan kan du efter hand koppla bort ett koppel, och sen båda om det fungerar bra. När kaninen är där den får vara när den är lös så beröm med godis och kel :)
medarbetare på allergier.ifokus .
Är ni inte rädda att era kaniner ska bli skrämda av något och springa bort? Eller jagade av katter eller hundar eller andra rovdjur?
#8: Faktiskt inte.
Mina är såpass trygga individer att folk kan gå med gräsklipparen precis bredvid utan att de reagerar.
Katter existerat knappt i området.
Hund har vi inte problem med heller, sedan vi anmälde grannen och de gjorde sig av med sin hund.
Andra rovdjur har jag i princip aldrig sett till.
Möjligen räven som syns i området sisådär vart 15:e år. 
Så vårat område är väldigt lugnt.
Sen är jag alltid precis bakom kaninen som springer lös, för att hålla koll.
Fördelen med mina är att om de blir rädda, är det hos mig de oftast söker skydd.
Visst kan saker och ting hända.
Men det kan det även om kaninen är i Hage eller sele.
Ska man alltid tänka värsta scenariot, kan man till slut inte göra någonting. =)

Hej.
Ett halvår efter jag köpte Frippe började han följa efter mig.
(med koppel)
Jag knöt fast ett långt rep på kopplet och ´gick bort till andra sidan trädgården.
Jag ropade på honom.
Han hoppa först till mitten av trädgården. Sedan efter ett tag :) kom han.
Du bör börja med ett område där din kanin inte kan krypa under någonting farligt.
Du kanske kan börja inomhus?
och sedan fortäta utomhus.)
Bara ett litet tips:)
OK. Skönt att du kan ha det så.
De två kaninägare jag känner till som ofta hade sina kaniner lösa bodde inte på kaninsäkra platser. Båda förlorade sina djur, den ena efter bara någon månad, den andra efter några år.
I ena fallet fanns det gott om både katt, räv, grävling och rovfågel i området, i det andra fallet närhet till trafikerade vägar/gator och skolgård med nyfikna skolbarn. Fanns katter där också.
Själv har jag aldrig ansett mig bo i ett kaninsäkert område så jag har aldrig haft möjlighet att prova.
Men min kanin är frigående inomhus, så själva lösspringandet är ju fixat ändå.
#7 Väldigt OT men GUD vilken stilig liten kanin :D
medarbetare på allergier.ifokus .
#12 Tack. ^^