Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 970 ggr
hareskare
0

Nyttigt, fröer, solrosfrön?

Kan man köpa och ge solrosfrön till kanin, sådant som säljes i stora lådor till fåglar? Några nackdelar eller några speciella fördelar?

Jag ger inga färdigblandade foder längre till kaninerna, men förr har de fått solrosfrön genom det, nu får de pellets och mycket frukt och grönsaker, tex sallad, gurka, paprika, äpplen, morötter, knäckebröd, självklart hö och vatten mm.

Hur är det med tomatbitar?, de har fått smaka på någon enstaka.
Annat, är potatisskal farligt?
Banan+skal?

De två sistnämnda har vi inte provat, för jag vill veta om det är bra eller inte först.

Många frågor, har för mig att det finns någon sida där man kan se vad som är bra och inte?

Zvintos
0

Potatisskal bör man undvika att ge, likaså rå potatis.
Detta pga stärkelsen som kan ställa till det för kaninens mage.
Kokt potatis går därmed alldeles utmärkt.

Banan går, men skippa skalet då det är besprutat.

Solrosfrön bör ej ges för ofta, då det innehåller en hel del fett.

Det finns artiklar här på sajten om vad kaninen kan äta, samt vad man bör undvika.
Finns under "Artiklar" och sen under kategorin "Kaninens mat".

hareskare
0

#1 Tack så mycket. :)

hjartelyckanskaniner
0

Jag har gett solrosfrö till utställningsdjur som började bli kantiga.

Sen har jag en kanin som äter allt. Jag och hennes uppfödare satt och pratade och märkte inte att hon tjuvåt ifrån hennes banan. Hon åt även skalet. Det var dock inte mycket av skalet.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[sstorm]
0

Jag ger också solrosfrön till kantiga kaniner :P

hareskare
0

#3 & #4 Kanske ska prova det lite försiktigt då. Tycker han äter bra och varierat, men lite mer hull kan behövas.

hjartelyckanskaniner
0

#5 Något som mina tycker är jätte gott är russin också. Lucernringar är ett godis som måste ges i stoor mängd för att kaninen ska bli rund om magen. Tror det är det nyttigaste godiset som en kanin kan äta.

Mvh Emma

hareskare
0

#6 Ja, russin gillar dom. Färska vindruvor också, men vet inte om det är för mycket socker i? Det får de ibland som godis. Lucernringar har jag inte gett, men det var ett bra tips?.

hjartelyckanskaniner
0

#7 Jag vet inte hur mycket fruktsocker det är i vindruvor. . Russin ska innehålla druvsocker, iaf vad de på simningen sa. Vi skulle nästan äta ett helt paket med russin för att få energi för att orka simma så snabbt som möjligt. Vet inte hur kaniner tar det. Ska nog inte ge Alfred för mycket om det ska få de att få bättre energi=P Han har tillräckligt.

Köp på Hornbach. Mycket billigt! 1 påse full med lucernringar kostar ca 60kr medans i butiken kostar det ca 30kr för kanske 500g. Har inte kollat så noga eftersom de kostar mycket mer än på hornbach och vi är där ganska ofta och handlar. Bananringar är också en favorit. Det är då inte torkade bananer som ser ut som ringar (de är ju rena sockerbomben) utan ringar som är kanske 3-4cm i diametern och ser ut som lucernringar men är gula och smakar banan.

Mvh Emma

hareskare
0

#8 Tack för tipset, ska bli en sväng till Hornbach och köpa lite provsmak.