Hjälp med att klippa tänder (Sthlm)
Fick tillbaka en utav mina honor idag från fodervärden eftersom hon var sjuk. Kaninen alltså :)
Ja, hon har gått ner i vikt nästan 1 kg men verkar ändå inte sjuk. Kollar i munnen på henne och blir äcklad av den synen.. Tänderna är jätte långa och alltså har hon stora problem med att tugga och få i sig mat. Fodervärden hade inte tänkt på att det kunde vara tänderna, även fast denne är registrerad uppfödare och har gått jbv kurs mm.
Hur som helst, pratade med vet och dem hade inte tid förens måndagen den 4 jan. och så länge kan vi inte vänta, hon sa dock att jag kunde göra det själv, att det var jätte lätt med en klosax av kraftigare modell.
Men jag vågar faktiskt inte göra det så jag tänkte fråga om någon vill hjälpa till? Jag bor ju i Ösmo, Nynäshamn starx söder om Stockholm, vill helst att den som hjälper ska komma hit så att kaninen slipper stressas med transport (hon gillar inte riktigt det). Jag kan betala rese kostnader!
Någon som kan? Eller vet något annat ställe i närheten jag kan vända mig till för att få det gjort?
Tacksam för svar!
Åk in till veterinären så fort som möjligt även om du klipper framtänderna. Kindtänderna kan också ha växt sig för långa och bör kollas av vetten.
Uppfödaren kanske kan klippa ner tänderna?
Det allra bästa är att ta bort kaniner med bettfel.
Jag kan hjälpa dig att klippa tänderna så fort som möjligt (imorgon?)
Jag bor också i ösmo. Jag pmar mitt nr så kan du smsa mig vart du bor osv?
Mvh Linnea Matros
Frågan är ju om hon har något bettfel eller bara fått fel kost. Hade hennelite mer än 2 år innan hon flyttade till fodervärden utan några som helst problem. Hon kommer från Skåne, så uppfödaren bor vääldigt långt bort, annars hade det varit ett bra tips?!
Ska skicka sms till dig Linnéa nu :)
Vore kalas om du kunde hjälpa mig!