Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2606 ggr
Yadakaninungen
0

Dvärgvädur uppfödare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! (: Jag hade tänkt att börja med dvärgvädurs Avel efter nyår, är sugen på dem för att dom verkar så himla gosiga och "lite mer att ta i" om ni förstår vad jag menarTungan ute 

Vad ska jag tänka få för att få fram riktigt bra, huvudform,päls m.m..?

Jag vill ha weinertecknade med lite "ovanliga" färger, för att jag tycker att de flesta dvv man ser är ganska vardagliga.. Vet ni någon bra uppfödare så skriv, jag bor i Västra Götaland med transport går nog att ordna.

Skickar med en bild på min kompis dvv, som är såå söt :D På bilden hade inte hennes öron lagt sig än, nu är dom superfina :)

Mvh Felicia

LinneaJohaanson
0

Vi kommer få en kull med wienertecknade ungar i januari!
Dvärgvädurar, både mamma och pappa fina kroppsmässigt.
Vi finns i Uppsala
dragongarden.weebly.com

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Yadakaninungen
0

#1 Okaj kikar in på er hemsida då :)

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det wienertecknade du vill avla på, behöver du inte tänka på att man måste avla efter någon standard.
Detta då wienerteckning inte är godkänt på utställning.

Är du ute efter ovanliga färger/teckningar, men som ändå är godkända, finns tex nästan samtliga white teckningarna (zobel blå, blå, zobel brun, brun, svart).
Tan är även inte alltför vanligt på dvärgväduren, inte heller bourgogne.
Vit rödögd är inte supervanligt heller, inte som ex vit blåögd som är väldigt populär.

Men hur man avlar är egentligen lite utefter ens eget tycke.
Eller snarare sagt, hur man själv "ser" rasen.
Till exempel gillar jag dvärgvädurar med riktigt maffiga kinder som ser sådär kramgoa ut.
Medans andra gillar när huvudet är snudd på platt.
Så alla har sin egen bild om hur djuren ska se ut och avlar utifrån det.
Såhär tycker i alla fall jag att en dvärgvädur ska se ut när det gäller huvudet.
Denna hane hade dock inte den bästa pälsen tyvärr.

Yadakaninungen
0

#3 Precis så vill jag att mina oxå ska se ut, riktiga hamsterkinder :D

Jag vill avla fram dvv med den sorts exeritören men med lite ovanligare färger :)

Zvintos
0

#4: Då är vi två. =)

Att få fram White zobel brun med det utseendet som kaninen har på bilden, vore helt underbart och något som jag troligen kommer försöka mig på i framtiden.
Samtidigt har jag x antal andra projekt i huvudet som jag också skulle vilja testa.
Men jag har så förbenat svårt att bestämma mig. Tungan ute

Yadakaninungen
0

Just nu kör jag på teddylöwen, men jag vill utveckla uppfödningen med det blir så många att borsta om jag skulle köpa fler långhåriga, jag är noga med att hinna med alla.. Nu måste jag ut och rädda kaninungar!