Kanin med konstigt bakben.
Hej jag har en dvärgvädur på 10år, han bor med mina föräldrar eftersom jag flyttat pga. studier. När jag kom hem berättade mamma att han börjat röra sig lite konstigt senaste dagarna. Han hoppar omkring livligt som vanligt men ena bakbenet vinklar han utåt av någon andledning. Han verkar inte ha ont eller liknande men det ser lite lustigt ut.
Någon som känner igen beteendet?

Antagligen lyfter han även benet?
Det kan vara allt från en sträckning till en avsliten sena, även så kan benet vara helt av vid något ställe, tyvärr.
Har träffat på 3 sådana kaniner. En av dem hade en stukning, dem två andra hade en sena avsliten och den andre hade en spricka.
Spricka har jag för mig är ganska ovanligt då kaninens ben är väldigt sköra och därmed går av helt istället.
Veterinär omgående skulle jag vilja säga.
Tyvärr så är ett brutet bakben något veterinärer inte kan fixa så lätt utan dem rekomenderar avlivning då det är riktigt svårt att läka ett bakben.
Okejokej =( han verkar inte sådär överdrivet brydd i alla fall, hoppar ju runt.
Vad kan det kosta att besöka en veterinär? Lever tyvärr på väldigt små marginaler =(

#2 Man ska inte ana det värsta på en gång. En veterinärkoll kan gå på 400 till flera tusen beroende på vad dem gör. Även beroende på vilken veterinär klinik du besöker.
Att han hoppar runt betyder inte att det "bara" är en sträckning eller att det inte är så allvarligt, även fast dem hoppar runt kan det vara ett brutet ben. Dock brukar dem vara lite mer stillsamma.
Men ring eller besök akut så fort du kan så får du resultat.
Säger som alla andra: åk till vetrinären så får du ett korrekt svar :)

Som sagt, veterinär är alltid smartast om man är osäker.
Lycka till, och håller tummar och tassar här hemma om att det inte är något allvarligt!<3
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Kaniner döljer ofta smärta väldigt bra framtills det är riktigt illa, så även om han verkar pigg kan det vara allvarligt. Men det behöver absolut inte vara det värsta, du bör ändå somsagt boka tid hos veterinären för att kolla upp det.
Hur reagerar han om du känner på benet? Får han ont? Känns benet konstigt?
the vanity, it becomes insanity
Stålkaninen på 10år har börjat använda benet igen helt plötsligt, ser inte helt normalt ut så ska besöka veterinär i alla fall, men skönt att se att han blir bättre. Idag fick jag klämma på benet hans utan att han blev tjurig också, han verkade inte öm i alla fall.

Du borde besöka veterinären.
så att det inte blir värre.

Åk till vetrinären genast!

#7: Håller tummarna för att det inte är någon fara :)
the vanity, it becomes insanity