Slickar på isen?
Oftast när det diskuteras fördelar och nackdelar om vattenskålar och vattenflaskor så nämns det en fördel för skålarna; om vattnet frusit till is så kan kaninerna slicka på isen och på så sätt få i sig vatten.
Gör era kaniner det?
Förrut när jag var ute så hade allt vatten frusit till is, tog in skålarna och tog ut isen. Sedan när jag fyllde på med nytt vatten och gav till kaninerna så nästintill "attackerade" de vattenskålarna och kastade i sig vattnet, de drack nästan upp allt vatten i skålarna! Jag stod sen däri mitten av kaninhuset och hörde hur alla hastigt drack sitt vatten.
Så jag antar att de var väldigt törstiga, hur uppträder era kaniner?
Har ni sett era kaniner slicka på isen? Fattar ju att de inte kan få in stora mängder vatten men lite iallfall.
Kastanjegårdens Kaniner
Mina gör likadant när jag ger dem nytt vatten efter det frusit. Jag har iallafall inte sett att de slickat och de äter inte heller någon snö om jag lägger in det.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
De flesta av mina slickar på isen när vattenskålarna fryser, det blir som gropar. Men det märks att det inte är något de föredrar eftersom de ändå är törstiga när jag kommer med vatten.

Har aldrig sett mina slicka på isen. Fastnar man inte med tungan när man slickar på is 
#2: Samma här.
Det verkar som att de håller efter en liten grop så länge det går och dricker där.
Den enda som aldrig är törstig när jag fyller på nytt vatten är Froste.
De med vattenflaska är värst när det gäller till att vara vattentokiga när jag kommer med nytt.
#5: Får han grönsaker och inte verkar bry sig om vattenskålen, får han säkerligen i sig tillräckligt med vätska utav grönsaker.a.
Mina slickar inte heller på isen, och de är jättetörstiga när jag kommer med nytt vatten också.
Mina kaniner tuggar ut små bitar som sedan smälter i dess munnar. Såg min minsting bita av bitar av isen.

Mina slickar på isen men de är alltid törstiga när man kommer med nytt!
// Ludde
Jag har varit med om kaniner som slickat på isen bättre det än ingenting. Har just nu -30 här hemma så har varit tvungen att leta fram flera koppar för att byta flera gånger per dag.
3 av mina kastade sig på vattnet när jag kom med nytt. 2 av 6 skålar hade frusit. De om var underst hade frusit för där är det ju kallast. Ju högre kaninerna sitter i huset desto varmare är det ju.
2 kaniner dricker som bara den, men de kan inte ha vattenflaskor för mina massakerar de och sen ligger det 0,5liter vatten i buren också fryser ju det.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Jag vet faktiskt inte hur mina gör, ha aldrig tänkt på det men tror faktiskt att dom inte slickar på isen eftersom det inte finns några gropar i skålarna eller liknande. Min en slänger sig på vattenskålen när han få vatten den andra bryr sig inte så jättemycket.
Mvh Maia
Jag vet faktiskt inte om Pilot slickar på vattnet eller inte.
Ibland när jag kommer och fyller på vatten är han jättetörsdig och ibland inte ;O
Mina verkar göra det, brukar vara ett hål i isen när jag ska ut och byta :P
Emma
Min ena kanin attackerar också vattnet, den andra dricker när man gått :P Men jag tror de "attackerar" för att de vill passa på när de finns och när de fortf är ljummet (som jag ger dem iaf)
Min skrutt slickar på isen, har inte sett det men det blir små gropar på isen. Ibland är han törstig när han får nytt vatten, ibland inte. Försöker fylla på flera ggr då det är kallt så han inte ska hinna bli så törstig innan han får nytt.
Såg igår att min ena också håller ett hål öppet i isen för att kunna kunna dricka. Kaniner är smartare än man tror ;)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Mina brukade slicka på isen. Var nästan alltid gropar i isen när man kom för att byta.

Beror lite på hur ofta jag haft möjlighet att byta.
Om jag till exempel varit hemma hela dagen har jag kunnat byta vatten rätt ofta och då slickar de inte alls på isen, om jag inte varit hemma och bara bytt två gånger så brukar det vara små gropar.
the vanity, it becomes insanity
Mina slickar inte på isen då jag har flaskor till dom.Men dom är ändå jättetörstiga när jag kommer med nytt vatten´´/

Mina slickar inte heller åp isen..

Mina kaniner blir helt tokiga när jag kommer med nytt vatten och kastar sig över skålarna. Jag måste byta vattnet ca 4 gånger om dagen om inte mer. Är de ute så brukar de äta lite snö, så då får de i sig lite extra vatten.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
vad e bäst?? Vattenskålar eller Flaskor?
Jag har en flaska men den fryser jätte snabbt. så vad e bäst Flaska eller Skål?
Tidigare åren har vi haft en strupa på vattenflaskorna men denna vintren är extra frysen. Så vad är bäst? Flaska Eller Skål?

#23: Personligen tycker jag skål är bättre. Vattnet i flaskan går att hålla flytande, men pipen fryser. Skålvattnet fryser snabbt det med, men där kan dem slicka på isen! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#24: Tack så mycket :) Men sen till våren kan man byta då till flaska?
man kan ju ge sprit :) för det fryser ju inte! (höhö skoja)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#26 hahah, smart! :D *går ut och ger kaninerna vodka*
Emma
#27. HAHAHA (;
ett flertal av våra kaniner slickar på isen.
Har haft 15 minus som mest och är helnojjig. Jag gillar inte vinter och kallt och blir tossig över att pälsklingarna kanske fryser. Har just nu semester så jag kan byta vattenflaskor varannan timme. Ljummet kamomillte får dom en gång om dagen… Ynk ynk ynk…
/ Sydlänningen…

#25: Jadå! (: Jag brukar ha både och annars året runt, men just på vintern tar jag bort flaskan! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Förra vintern så blev vattnet till is hella tidan (flaska)
jag fick byta kanske 2-3 gånger om dagen.
emm. kan man ha plast skålar?
Är rädd att dom biter på plastn ''/
#34 Jag har plastskålar och det fungerar utmärkt. Vill inte ha keramik då jag har erfarenhet av att de spricker när det blir is i.
Jag har också plast ;)
jag har också plastskål. fungerar hur bra som helst. har inte varit med om att de biter på dem heller.
#30: okej. för min kusin som har en kanin sa att ´hennes kanin bet på plasten. :)

Har keramikskål till mina kaniner och de fungerar bra! Brukar ställa skålen ovan på vår panna så den är lite varm när jag häller i vattnet då fryser det inte så fort.
Nu är det bara 2-3 minus ute så nu byter jag bara 3 gånger om dagen innan när det var kallt bytte jag 5-6 gånger per dag. Ett himla springande med vatten var det. 
"You just have to belive…"
Man kan ju ha metallskålar så är det lätt att slå ut isen utan att de går sönder (:
-' Rebecca Johansson