Folks syn på burar
Jag kan inte låta bli att sucka varje gång någon säljer en "stor innebur". Dom här stora inneburarna som säljs är oftast för små för att ens vara lagliga för kaniner.
Hur kan man tycka att en bur som är 100* x 55* x 44* är en stor innebur?
I annonsen jag såg det här var vattnet till kaninen även grönt. Eller om flaskan var så skitig så att det såg ut att vara grönt. Eller om det finns nån annan förklaring till varför vattnet såg ut som det gjorde.
Lite hö liggande bland toa-lätt på burgolvet. Och ett alldeles för litet hus åt kaninen.
Blir bara så ledsen när man ser djur som har det sådär. Och det beror säkert enbart på att de inte läst på ordentligt och absolut inte har nån aning om vad lagarna säger.
Kaninen verkade må bra annars.

Jag tycker tyvärr att det ser rätt bedrövligt ut i många burar i annonser och även att burarna är för små precis som du skrev.
Kan ju berätta att jag senast igår var inne på blocket och letade bur åt min moster, såg då en annons om en stor kaninbur. Måtten på denna var cirka 50x40x40, det var så nära att jag skickade ett argt mail till denna människa! Man blir såå sur alltså, hur kan dom ens tro att det är en bra bur till kanin?!?!?!?

Ser ofta människor som säljer för små burar som "bra kaninburar".
Tex,
"två stycken kanin burar.
Den störe, H-35, B-50, L-100,
den mindre, H-37, B-35, L-60."
Det gör att folk som ska skaffa kaninbur kanske köper en av dem och tror att de är bra och lagliga, det står ju inte att de inte är det. Sen kanske burarna säljs vidare till okunniga människor och kaniner får tråkiga och för små burar. Helt enkelt så ska man kolla upp grejer innan man håller på med tex kaniner eller djur.
I det här exemplet som finns ute på blocket nu så bor det inga kaniner i burarna, vilket är bra. Värre är det ju när det verkligen bor kaniner i burarna och de säljs tillsammans och buren som "bra och laglig".
Mvh Sigrid
Mm. Det borde komma upp en lag om att man inte får sälja olagliga burar.
Eller som på blocket att om man ska sälja en kaninbur så måste de lagliga måtten finnas med i annonsen. Precis som att man måste skriva att katter levereras vid tidigast 12 veckor och hundar vid tidigast 8 veckor.
För när man köper sin första kanin så ser man bara att det är en bur. Jag tänkte mig inte för när jag köpte min första kaninbur. Den var för låg för kaniner så jag sålde vidare den som marsvinsbur istället.
Nu blir jag lite orolig, måste hem och mäta min bur. :S Jag köpte min bur på djuraffären, och ärligt talat tycker jag att det är dumt av människor att kalla människor dumma som litar på djuraffärer och köper burar där, vilka många gånger uppernbarligen (?) är för små enligt lag. Ni bör förstå att felet i första hand inte ligger hos en vanlig privatperson som köpt sin första kanin! Det är ju sorgligt om det förefaller så att det i djuraffärer säljs för små burar, helt sjukt faktiskt. Vad jag ämnar betona är att felet inte alltid ska förläggas hos enbart djurägaren utan jag anser att man måste se till helheten. Djuraffärer kan väl i sådana fall sluta upp med att sälja för små burar.
#5 Jag tycker man kan lägga felet helt på köparen. Innan man köper ett djur har man skyldighet att kolla upp hur man ska ta hand om djuret och även skyldighet att följa reglerna som finns i lagboken. Ska du säga samma sak när inte polisen informerat om vilka brott man får begå eller ej? "Nej förlåt, jag visste inte att man inte fick snatta" t.ex. Nej som sagt, man tar väl reda på vilka regler som gäller för bilar och körning innan man köper en bil? Ja jag tänkte väl det …
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#5 Nej jag tycker att man egentligen ska kunna lita på djuraffären. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så och har inte gjort det på länge.
Ansvaret ligger dock på köparen och man bör vara noga att kolla upp lagarna innan man köper sitt djur och tillbehören.
Men alla kan göra misstag och jag ser ingen som dumförklarar de som litar på djuraffärerna i den här tåden än i alla fall.
Jag har dock lärt mig sen länge att inte lita på djuraffärerna. De ger väldigt ofta ut dåliga råd. Vet flera som testat låtsas vara intresserade av att köpa en kanin och frågat vilken bur som är bra och då har personalen visat burar som är för små.
Tycker att även de minsta lagliga burarna är för små. Kollade precis på blocket. "Två kaniner säljes, du får med en stor och rymlig bur." Kaninerna ser ut att va vädurskorsningar och buren ser inte laglig ut. Tycker överhuvudtaget synen på djurens livskvalite är konstig. Själv skulle jag inte stoppa in en kanin i en 100*50 bur. Tänk att bli utsläppt en gång om dagen och liksom vara tvugnen att springa. Kaninen kansle inte alls vill springa då, utan kansle vid andra tider.

Det där med burar.. jag ska ju sätta ihop mina 2 kaniner om ca 1månad.. och min bur är då dock förliten.. Jag hittade en bur för 1375kr som är 150x85x64cm är det litet eller lagom för 2 kaniner?=)
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
#9 Jag tycker det låter bra, ju större desto bättre.

det va den största jag har hittat.. men jag ska ner till stan och kolla om de har större :)..
Sen så kommer de vara ute nästan hela tiden(i rummet) och bara vara i buren om vi inte e hemma :)
Men tack skaru ha ;)
Mvh Caroline
#11 de burarna är de störta innerburarna som tillverkas.

aha.. men då blir den ju perfect :).. sen har de ett stort rumm som de kan spring runt i :).
tack för hjälpen :)
Mvh Caroline
#13 Varsågod! tror de kommer trivas bra
#9: jag tycker det beror lite på raserna. en kanin av "mellanstorlek" ska ha ett spciellt mått medan dvärgkaniner ska ha ett annat. :) håller just nu på att bygga nya burar åt mina kaniner. har tre som är dvärgraser och en som är "mellanras", och "mellanraserna" ska ha… 120*60*60 som minsta mått. ska bygga alla burarna så stora, så det blir lite extra för de mindre raserna… ;) 150*85*64 i mått kan nog funka, men som sagt så tycker jag det beror lite på raserna. :)

den ena är hermelin.. och den andra är en löwen något.. de 2 är typ likastora:).. eller vad man ska säga :)
Mvh Caroline
#6 och #7 - Exempelet är inte utifrån den här tråden, det är utifrån diskussioner som förekommit överlag på det här forumet. Jag håller helt med er om att det är varje persons ansvar att följa lagen. MEN! Fortfarande vill jag betona vikten av att se till helheten och börja med att granska djuraffärerna! Jag ska kunna lita på att den information som jag får i djuraffärer är korrekt, och jag ska kunna lita på att det jag köper är lagliga burar. Eftersom att #6 tog upp ett exempel kopplat till snatteri kan jag följa exemplet genom att påstå att jag förväntar mig att allt som går att köpa ute i affärer i Sverige är lagligt. Jag skulle bli minst sagt förvånad om jag fann cannabis på ica, för att överdriva. Ni förstår säkert min tankegång…
Jag var påläst när jag köpte min utekaninbur, kollade på olika hemsidor och böcker. Det blev en med två våningar, en avskild bit av buren(ett rum) och rasthage. Sedan gick jag ju ut på promenad regelbundet med dom. Det är synd att djur måste stå ut med detta. Men kan inte #6 eller #4 eller någon annan på denna sida skriva upp dessa lagar och regler så att de som besöker sidan får se lagarna, och kanske bestämmer sig för att skaffa en större bur
(Jag kan inte hitta de för tillfället eftersom min dator inte fungerar riktigt som den ska
).
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
Mina kaniner har trixie burar men dem har vi mett inan vi köpte dem och dem va som tur lagliga.Om man har en olaglig bur borde kaninerna få frå tillgång på ute bur.Mina kaniner har enligt Hage från 7-21.00.Så om man ska ha en lien bur ska kaninen kunna ha en anna uta att röra sig på.
Men jag tyvär finns de okuniga mäniskor som inte ens vill göra något åt de.Eller bryrsig de är synd om kaninnerna.
En billd på våran rastaa Hage de va en dålig bild men den är en ganska stor .

Jag tycker att det borde finnas mer kompostgaller och annat matrial i djuraffärer- Man ser ju så många snygga hemma burar som funkar utmärkt där man kan göra olika kombinationer i trä eller med galler osv. Tror att anledningen till att man kan välja den "enkla" utvägen - ta den buren som djuraffärer erbjuder för att man inte inser att det finns ALTERNATIV!
Man skulle samla ihop smarta boende lösningar som är ENKLA att göra och inte tar så mkt plats i nått info blad.
#17 Fler kan gärna göra som jag. Gå till tidningen så att allmänheten får upp ögonen för det här. Jag fick höra från släktingar som hade läst artikeln och sa att dom hade ingen aning om att det fanns lagar för hur stora burar som behövs.
Så det gav i alla fall nåt av att jag gick till tidningen med det.
För djuraffärerna kan alltid skylla ifrån sig att de inte vet vilket djur som köparna ska ha i burarna. Och djuraffärerna kan aldrig hålla exakt koll över det, så därför är fortfarande största ansvaret på köparen.
Tyvärr är dom inte pålästa nog för att kunna ge bra råd.
Dom säljer ju inte olagliga burar. Men en bur för marsvin och kaniner ser väldigt lika ut t.ex.
Sen som jag skrev är dom tyvärr inte bra på att ge rätt råd. För en som jag pratade med på djuraffären där buren var ca 110*50*45 trodde att eftersom lagen säger minst 100*50*50 så var den där buren laglig eftersom den var större på ett mått och då gjorde det inget att den var för liten på det sista måttet.
Så köparen får se till att köpa rätt saker till sitt djur. Man har det ansvaret.
#18 Jag är rätt säker på att lagarna finns här på sidan nånstans.
MIn farsa gillar inte trixie burarna och ska bygga 2 nya till ina kaniner så snygga de ska dem bli jag fattar inte att mäniskor inte kan ta tex.kompost galler om man har en förliten bur och ha som inhängnad så att den kan gå ut.
Jag gick ut på blocket efter att jag läst detta inlägg, och jag tycker det är helt sjukt att en kaninbur på 50x80 kan kallas för "en stor kaninbur till salu"! Herregud, stor? den uppfyller inte ens miniummåtten!
medarbetare på allergier.ifokus .
#16 okej. :) missade det där ovanför… :P är dom i den storleken och dessutom kmr få röra sig så mkt är det nog inga problem… ;) dom kmr ju få mkt Motion i alla fall, så… ;D
#20 håller med om att det borde finnas mer kompostgaller och liknande på djuraffärer. där jag bor finns det inga såna galler på ngn av djuraffärerna! fick gå och köpa på ett annat ställe… borde finnas "förpackningar" med mer nät också egentligen… just nu finns det ju bara "förpackningar" med fyra "nätsidor". eller tja, jag har inte hittat större. kanske det finns men inte här i alla fall…

#21: "Fler kan gärna göra som jag. Gå till tidningen så att allmänheten får upp ögonen för det här"
Menar du att du skrev en insändare eller vadå?
Helt sjukt hur människor kan tränga in djur i små burar och sedan kalla det för "en stor bur". Jag förstår inte.
the vanity, it becomes insanity
#25 Nej jag kontaktade den lokala tidningen och dom gjorde en kort intervju och åkte även och kollade på djuraffärer. (som självklart bara skyllde ifrån sig)
#26 Tror jag såg det på nätet. Intressant var det.
#27 tyvärr blev det inte lika bra som jag hade velat. Men några kanske fick upp ögonen för att det finns lagar om hur stora burar måste bara.

#26: Låter ju jättebra. Vilken tidning var det?
the vanity, it becomes insanity
#29 Nsd. Försökta även kontakta andra tidningar men det var ingen som nappade på idén.
Så tyvärr är det ju inte särskilt stor del av sveriges befolkning som läst den.
Såg den annonsen här om dagen och reflekterade också över vad du märkte. Visst var det denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Kanin_med_stor_innebur_o_isolerat_utehus_24980246.htm?ca=2&w=2
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4769354
Här är artikeln ;)
Det var lite komiskt i artikeln "för de vägleder kunderna så långt de kan" men samtidigt "vet vi ju inte vad för djur som ska sitta i buren".

#32 jag tror jag läst den förut, den tycker jag e bra!:)
Dom skyllde ju bara ifrån sig. Bara en tillfällighet att det var en mjukiskanin i buren. Eller hur? 
#31 Yes
jag skickade ett mail till länsstyrelsen angående annonsen. Men jag har inte fått något svar än.
ja, det är hemsk, vissa släpper ju inte ens ut dem ur burarna och det samtidigt som de får en hel skål med gnagarblanding att tugga i sig. Det borde vara lag på att inte sälja gnagarblanding och för små burar till folk som skaffar kanin för första gången.
Ett sätt för att förhindra att folk köper för små burar är att alla burar som säljs till kaniner och marsvin ska vara minsta måttet för kaniner.
För tror det är ofta där det sker misstag. Att folk köper en bur som är laglig för marsvin men inte för kaniner och så är det en kanin man ska ha i buren.
meh! dom kan väl fråga fast det är väl för oartigt, men om köparen inte vet så kan det ju vara bra för båda kanin och köpare.
såg idag en kanin bur med måtten 106*60*56 där det stod stor i annonsen och på bilden ar det tre kaniner i buren! och de hade inte en gnutta hö!

Jag har en bur som är lite liten för 2 kaniner.. men de är aldrig inne i buren :).. så jag orka inte slänga ut en 2000kr för en ny bur i onödan :)
Mvh Caroline
#40 3 st lät lite väl mycket i en sån liten bur. 2 är för mycket i en sån bur tycker jag.
Minsta måtten borde även bli större. Sen borde det ställas högre krav på djuraffärer. Det händer ju faktiskt rätt ofta att de rekommenderar för små burar.
Buren i artikeln som är länkad högre upp hade dom faktiskt annonserat som kaninbur. Och går man in på valfri sida på internet där dom säljer burarna brukar det nämnas kanin nånstans i texten om buren.
En tjej på djuraffären sa att eftersom måttet var längre på en sida än vad minsta måttet krävde så gjorde det ingenting att buren var för låg. Så hög är kunskapen bland personalen! Alltså hon kollade vad lagen sa om måtten, och tolkade det ändå som att det var okej att buren var för låg.
Men vafan! Nu är det nån som t.o.m ljuger i en annons där de försöker sälja en bur.
Det här är kopierat från annonsen :
"Kaninbur Längd 100 cm, Bredd 50 cm, Höjd 40. Dessa mått är godkända för kaniner."
Det är sjukt helt enkelt! "Det råkade bara vara ett kaningosedjur i den buren"?! det är ju helt… "råkade"? hur då??
angående det där med marsvin så tycker jag att även de borde ha en bur med mått godkända för kanin. dom ska ju faktiskt bo minst 2 i en bur…
Att: Usa har kanske inte samma regler, eller vad de nu sade i artikeln är också sjukt! varför köpa därifrån då om de nu inte har godkända mått?? eftersom det finns lag om det hela borde det inte finnas så små burar i de svenska djuraffärerna! Det är rent skamligt!
om man har en bur som är för låg så spelar det ju ingen roll om den är lite längre på ett annat mått! vi har ju inte en säng som är några extra centimeter bred mer än det vi behöver, och sen struntar vi bara i att längden är lite mindre! kanske lite dåligt exempel men det var det enda jag kom på.
Mm tycker det är sjukt. Önskar att djurmagazinet inte hade skyllt ifrån sig och att dom skulle ha stått för att de faktiskt rekommenderat den som kaninbur och ber om ursäkt för att de gjort fel.
Dom sjönk i botten i mina ögon och jag har faktiskt undvikt att handla där. Men ibland dyker det upp bra erbjudanden på t.ex kattsand och då passar jag på för att tjäna pengar. Annars vänder jag mig till djuraffären som faktiskt inte säljer djur, granngården och ibland beställer jag från foderbilen. Där finns allt jag behöver.
ja man blir besviken. :( men tycker ändå de har ganska bra övriga saker där ändå :) vissa i alla fall. köper inte där så ofta, visserligen, men i "mitt område" så finns det inte många andra affärer där man kan handla djursaker…
sen tkr jag faktiskt de har ganska bra burar på djurmagazinet här uppe, i alla fall till djuren som de säljer:/ det är ju dock inte sådana som de själva säljer, så… tror itne de själva gillar dem egentligen, kan dom ju liksom inte göra om dom inte använder dom… :/
en annan sak jag tkr är ganska dåligt med djuraffärer är att dom ibland inte har ngt hö alls i kanin och marsvins burarna!just på djurmagazinet finns det i burarna, men vet flera andra där jag inte sett ngt… inte mkt i alla fall… praoade på djuraffär en gång och fick hjälpa till att göra rent, men vad jag minns fick dom inget hö sen… kanske lite, lite…. sen har de hö till andra djur som inte ska ha det. dom har det till hamstrarna tillexempel, och det är väldigt dåligt för deras kindpåsar. :( man blir ledsen när man ser sånt, för människor som inte kan så mkt tar ju efter dem… man borde faktiskt kunna lita på att djuraffärerna ska kunna sådant. :(
Här i luleå finns det bra alternativ att gå till istället. Akvariecentret har vissa tillbehör till mindre djur och katter och hundar. Men är mest inriktade på akvarium och terrarium förstås. Men där finner jag lite av det jag behöver och han som äger stället är jättetrevlig.
Sen finns det 25:an katt och hund. Där säljer de inga djur och har ett bra utbud på kattmat och hundmat osv. Leksaker till katter. Toalådor osv.
Sen granngården köper jag kaninmaten på. Där kan man även finna hö och halm om man behöver det. Spån finns också där. Och toa-lätt.
Sen det som inte finns kan jag oftast komplettera med foderbilen.
Så för mig är det lätt att inte behöva handla på djurmagazinet. Man får oftast ett trevligare bemötande på de mindre affärerna också.
Köpte min bur på en djuraffär men dem rekommenderade den största dem hade och såg de andra burarna som marsvinsburar. En bur i storleken 100x50x50 gick dem inte med på att jag skulle ha till min kanin men jag hade också sagt "ge mig den största bur ni har så han får utrymme" fick därmed en bur som är 118x59x46 (LxBxH) till min dvärgkanin.
Jag har dock sätt en som sålt en fågelbur på blocket och kallat det kaninbur. Fågelburen var ämnad för zebrafinkar så ni kan tänka er hur liten den var.
#48 den buren du fick var dock inte laglig. Den är för låg. Måste vara minst 50 hög.
#49 Jag vet men då hade jag fått göra specialbeställning från dem vilket tagit 2 veckor och blivit ännu dyrare. Menade mer på att den var stor. Sen att det fattas 4 cm gör nog ingen stor skillnad, den är för hög för han att äns nå galler taket när han står pp baktassarna sen är han inte ofta i buren heller.
#50 den är större än minsta måttet på längden och djupet ja. Men fortfarande för låg.
Hur funkar det när du har ett hus/sitthylla? Kan kaninen fortfarande sitta obesvärat?
#51 Nu har jag varken eller så jag vet inte. Han springer mest utanför buren runt i huset. Har inte skaffat honom något hus då han inte är så fullt intresserad av att vara i buren mer än för att äta. Hans bur blir hans hus då han har en filt ovanpå den. Kanske låter som en liten medevil funktion men han är en frigående kanin.
#52 Okej. Så han är frigående hela tiden?
För det finns en lag att det måste finnas ett hus eller en sitthylla.
men är han frigående antar jag att det finns ställen han kan gömma sig på och hoppa upp på.
#53 utom när jag ska sova eller är på jobbet, vill gärna ha uppsyn på honom.
#54 då bör du skaffa ett hus eller en sitthylla.

Kaninburar ska vara större och för att underlätta för de som tror att en kanin ryms i en marsvinsbur…Varför inte sälja den "större" varianten av kaninbur som marsvinsbur? Alltså ha samma storlek om ni förstår. ochså för marsvins bästa.
kort och gott STÖRRE burar och ingen skillnad på marsvin/kaninbur! Det borde finnas i affären.
#56 precis desto större ju bättre!
jag ska banne mig skriva till DN! eller jag vill iaf för det är så många kaniner som vanvårdas.
På landet har vi faktiskt en marsvinsbur som innebur där dem är på natten, men då har de också fri tillgång till en komposthage hela natten som är inomhus.
såg precis en sak på blocket som gör mig så upprörd! vet ju att detta egentligen handlar mest om kaniners burar, men det här handlar ju också om burar…
jo, det där med marsvin. en är ungefär lika stor som en hermelinkanin om ni frågar mig. och de ska ju bo två… (förlåt om jag tjatar om det :P). i en annons stod det om en bur som var för marsvin eller kunde fungera som en stor hamsterbur…
måtten var: längd 65, bredd 40, höjd 30! till ett/två marsvin! de ska ju ha lika stort som en kanin ungefär… kan ju inget om deras minimått men… hallå!
jag är otroligt upprörd över det här. vet att det mått du tog upp är litet också, men det här… det skulle ungefär passa till.. ja, en hamster tror jag. har aldrig sett ngt så illa förr…. inget jag kan komma ihåg i alla fall.
stod dessutom att det bott ett marsvin i det förr! ;(
#58 Vill inte kapa tråden och prata marsvin men jag kan bara hålla med. En tjej i min skola har fyra marsvin i en bur som är 70*40 och det är inte äns lagligt för ett marsvin!
#58 För att buren ska vara laglig för marsvin måste den vara minst 25 cm hög, minst 40 cm djup och när det gäller grupphållning ska det vara minst 0,15 kvm/djur.
Då eftersom marsvin ska vara minst 2 st så måste buren vara minst 0,3 kvm.
0,65*0,40 = 0,26 . Så den är inte laglig.
Om det nu skulle vara ett marsvin som inte kan vara med en kompis pga aggressivitet eller liknande så måste buren ändå vara 0,3 kvm så den är inte laglig.
#59 Det lät hemskt. Prata och upplys henne om det tycker jag. Lyssnar hon inte så anmäl det. Jag kan inte ens förstå hur hon fått in 4 marsvin i en sån liten bur.
#60 Nej, precis. Jag chattade med henne häromdagen och skickade då en bild på min bur och sa nåt i stil me "såhär bor mina, vilken är störst? mina älskar sina stora bur, men jag tycker den är lite liten två marsvin." min bur är 120*60 och enligt burräknaren är det lagligt till 4 marsvin. Är dock osäker på om den är så liten för hon sa typ "deras är jättestort typ 70cm lång och 40 bred eller nåt." jag: "det är ju typ bara en halvmeter eller nåt eller missuppfattade jag dej?" hon: "nej, men de får komma ut i badrummet några timmar om dagen så det är lugnt." jag ycker det låter hemskt. Grejen är den att det är en som går i min skola och vi åker samma buss hem osv men vi umgås inte på fritiden. innan jag anmälen vill jag helst se hur stor den är, men jag får väl lura henne att skicka en bild eller nåt eller länka till "burräknaren" åt henne. om det visar sig att buren är så liten kommer jag inte tveka att anmäla.
#56 håller också med. läste inte det där innan eftersom jag var för upprörd över buranonsen.
#61 sa hon verkligen "jättestor"?! ursäkta att jag säger det, men hur f*n kan man säga att en bur som är 70 cm lång och 40 cm bred är stor?? åt FYRA marsvin?! spelar väl ingen roll hur mkt de får springa utöver det. marsvin ska väl ha en stor bur och få springa ute några timmar per dag. dom ska väl ändå kunna gå i buren utan att behöva kravla över varandra! eller tror hon att de ska sitta stilla hela dagen?
rent ut sagt sjukt! dom marsvinen kan ju inte må bra! du borde verkligen anmäla om den verkligen är så liten som hon sa.
#63 bra! hoppas hon tar bilden idag, då, så att dom slipper lida så mkt längre om det verkligen är så illa.
Måste bara säga att jag håller med dig! Speciellt ang. inneburar. Folk tror att dem vet så mycket men oftast har dem helt fel. Jag har en kompis som har en innekanin, där jag tror buren är lagom storlek, men inredningen är hemsk! Hon har BARA ett lager tidningspapper och den får knappt något hö. Varje gång jag kommer hem till henne så är vattenflaskan i princip tom.Absolut inte schysst!
#63 hur gick det med "fällan"?
#65 tkr också inneburar är värre än uteburar.
Du kan inte prova förklara hur en kaninbur ska se ut egentligen? säga åt henne att ge mer hö, kanske annat unerlag också och sådär, du vet vad jag menar. hon kanske lyssnar och gör ngt åt det, jag vet inte men värt ett försök. hur är det med hus och sådär, har hon det?

#65 ja, tycker det är fel! Men om hon tror att det är lagom mått och så kan du ju säga till henne eller skicka en länk med de rätta måtten?:) Djuraffärer och andra som säljer borde iformera om hur stora de ska vara innan de säljer och inte sälja för små.
I Kiruna på en djuraffär (som säljer djurtillbehör, ej djur) som heter Björkis, så finns det (iallafall fanns det senast jag kollade) en stor plansch med minimåtten för olika djur.
Jag vet inte hur det är med deras burar eftersom jag inte vet måtten för alla djur, men de har stora burar där iallafall.
47# Jag har varit på Katt och Hund i Luleå två gånger, varav jag en gång bara var in snabbt, men den andra gången jag var där för att köpa hö så verkade de sälja katter. De hade jättemånga transportburliknande burar på hyllerna med en katt i varje.
Det kan ju ha varit någon utställning eller så, men om det inte var det så är det ju jävligt sjukt.
#69 Det var nog nån kattklubb som visade upp sina katter eller något sådant. Man får inte sälja katter eller hundar i djuraffärer.