Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2709 ggr
Stephi
0

Hjälp! Resa bort.

Hej! Till vinter ska jag åka bort tre och en halv vecka. Jag har fixat en släkting som ska hand om min kanin men denna person är ej kaninvan så jag är otroligt nervös!! Jag vet inte hur det ska bli när det blir vinter och kallt :S Jag behöver alla tips? jag kan få om kanin skötsel under vintern då (jag har ej vart med en vinter med min kanin då jag köpte den i sommras). Jag har tonvis med frågor, några är:

Hur ska jag lära min kaninvakt allt hon behöver veta?

Jag har en mini "hage" som består av kompost galler, kan jag ha den under vintern framme eller kommer en rosta? Kan jag ha min kanin i den på dagarna, trots snö? Ska man lägga någon form av filt eller något på botten så kaninen slipper gå på snö?

Kan jag ta in min kanin till källaren utan att hon börjar fälla päls nu till vintern? (källaren är sval men dock varmare än ute)

Behöver jag ha halm/hö i hela buren eller bara i "sovrummet"?

Kan jag sätta fast frigolit bitar längs väggarna i sovrummet för att få det insolerat elller är det farligt? om hon gnager av det?

Min kanin använder sitt "sovrum" som toalett, hur ska jag göra då?

Jag har många fler frågor, ge mig alla tips? ni har.

Jag men framför allt min kanin kommer att vara evigt tacksamma för er hjälp! Ni kan rädda en kanins liv..

TACK! //Stephi Kyss

Zvintos
0

1. Skriv ett skötselråd åt henne, där allt står som hon behöver veta om din kanin.
Ex hur den bör hanteras, hur mycket mat den ska ha, vad man inte ska ge osv.

2. Det går alldeles utmärkt att ha den ute även på vintern.
Mina kompostgallerhagar står ute året om och har inte rostat.
Det går även bra att ha kaninen där om dagarna när det är snö.
Mina har transportburar som de kan gå in i för att slippa snön.

3. Jag skulle inte ta in kaninen.

4. Jag brukar ha halm både i buren och huset, av den anledningen att kaninerna älskar att gräva runt i halmen.

5. Skippa isoleringen helt, den behövs inte. =)
Det räcker med lite extra halm om det skulle bli riktigt kallt.
Dessutom är det inte bra om hon får i sig det.

6. Testa att ta lite nerkissat spån och lite bajspluttar och lägg i det hörnet som du vill att han ska göra sina behov i.
Gör sedan rent i huset och fortsätt flytta över nerkissat spån till den nya kisshörnan tills h*n förstått vad du vill.
Dock är det inte alla som förstår detta och fortsätter kissa/bajsa där.

Linus-the-bunny
0

1. Kaniner kan gå i snö, de har päls under fötterna så de klarar sig :)

2. Det beror på… jag är inte så säker men har du henne där hela tiden så är det inget problem men om hon ska vara där in några minuter sen ut igen är det nog inte så bra.

3. du kan ha mest i sovrummet (om hon nu inte använder den som dass) du kan lägga på burbotten men mest på hörn och sovrummet.

4.Jag tror ej att det är så bra med frigolit det löser ju upp sig

5. Jag hade samma problem men du kan fixa ett nytt dass lägg spån i ett rum (om du har en liten flik i buren) och lite halm

Mvh pejman och                                                                              Moddan !

Stephi
0

Tack så jätte mycket! Oops jag har redan satt fast frigolit plattorna :O ska jag ta bort dom? Hon har gnagit en del på dom. Jag är inte helt säker på om dom går att få bort…. Man kan fortsätta att kommentera, jag behöver all hjälp jag kan få Kyss

//Stephi

Emelie
0

Fråga gärna fler frågor! :) Är säker på att alla här kommer ha svar på dina frågor.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

#3: Jag skulle definitivt ta bort frigoliten.
Tror inte det är särskilt bra att hon äter det och risken finns då att hon blir förstoppad, vilket kan bli allvarligt.

Stephi
0

Oj, jag har tagit bort den nu :) Men är rädd att hon ska frysa ihjäl då.. hehe kanske oroar mig i onödan men jag ska lämna min älskling i en månad! Under vintertid… Vill ge min kanin passare alla tips? om vintertid passning :P

Juste, hur ger ni er kanin kärlek (gosar) under vinter? Hur ger ni den Motion? Hur är er bur inredd vinter/höst? Uppskattar svar! <3 det betyder mycket…

Ge gärna andra tips? om olika problem/händelser/mat mm. :D (höst/vinter)

fripe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Som jag gjorde kan du ju skriva en lapp till din släkting.

Du kan också lägga en dörr matta i hagen så den inte fryser allt för mycket.

lycka till:)