Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2401 ggr
fripe
0

Vilken kanin mat är den rätta?

Min kanin dog kanske för 6 månader sedan.

Han hade gaser i magen som tryckte på lungorna.

Jag vet inte om jag gav honom rätt mat. Han fick en form av blandning. Ni har säckert sett det i djur magazinet.

Svara gärna:)

Nickel
0

Stampe och Carrier är iaf bra. Ger Stampe till mina och dom mår jättebra. :) Om man ger för mkt sallad så ger det gaser i magen tror jag..

[BonnieL]
0

Man ska inte ge sk "lyxblandningar", "gnagarblandningar" och "kaninblandningar", de innehåller i princip bara socker och fett, och då är det ganska logiskt att det inte är bra att ge. Ren pellets som Stampe, Carrier och Edel är några bra foder. Om man vill ha något annat än ren pellets är Rabbit Royal ett bra och nyttigt alternativ. Den innehåller mycket torkade örter odyl och är en slags kaninmüsli. =) Kål, sallad och liknande grönsaker bildar lätt gaser i magen, och kan leda till bla trumsjuka.

alwiz
0

Säger som #2, ren pellet är det bästa för kaninen :)

LinaIsabell
0

Cuni Complete är jättebra och min kanin älskar det. Många tycker att det är väldigt dyrt. Kostar cirka 50 kronor per påse och det är bara en liter i (eller jag vet inte riktigt, men jag tror det är 1 liter),
Men har man bara en kanin så blir det inte alls dyrt.

alwiz
0

#4 Jsag hade också Cuni Complete och det funkade bra men blev väldigt dyrt i längden. Därefter blandade jag det med Carrier och det gick jättebra :)

[sstorm]
0

Håller med överstående, själv har jag RR och pellets, de funkar super till mina kaniner :)

Qepta
0

Säger som #2.

Använder Stampe och det är väldigt bra.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Valkyrie
0

jag använder ju carrier som funkar bra. förut hade jag plock pellets från djuraffären och jag märker att valkyrie är mycket mjukare i magen nu :)

jag har för mig att du hade kaninblandning fri tillgång till frippe eller? då de väldigt mycket fett och plockar ut det godaste och många struntar då i att äta hö:et som är deras basföda :)

jag märkte ju att valkyrie inte åt mycket hö så jag bytte hö och minskade på pelletsen så nu är hennes mage mycket bättre :)

hoppas du lyckas övertala de att få köpa 2 kaniner. tror du kommer få göra det eftersom det gick bra med frippe :)

vi hörs kram :) /johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

fripe
0

tack alla det ska jag tänka på nästa gång jag köper kanin:)

Valkyrie
0

ska du köpa en kanin? har du pratat med de? :D

i så fall om du ska köpa en/2 Vilken ras?? :P

Rest in peace Valkyrie!

fripe
0

Hej Johanna:)

Nej inte en…

men ska mamma vet ju att jag vill jag måste bara få henne (mamma) att säja JA.

Emiizan
0

Märket på den kaninmaten jag ger är Zooman & den heter FULLKOST för alla smågnagare. Den består av Vete,pellets,korn,havre,majsflingor,"gnagarmix",johannesbröd, ärtflingor, solrosfrön & trokade morotsbitar :)

Mina kaniner älskar den och mår hur bra som helst! Den är inte färgglad (färgglad mat ser oftast roligare ut men så är det bara mer fett m.m.) och den innehåller extra vitaminer. Jag brukar köpa den i vanliga mataffärer aller i djuraffären :)

[BonnieL]
0

#12 Inte ett bra foder om det är "gnagarmix" i.

Valkyrie
0

håller med 13, det låter precis som kaninblandning

Rest in peace Valkyrie!

Emiizan
0

#13 Ja, jag vet.. Men om man ser maten "på riktigt" så finns det ingen riktig "gnagarmix". När jag hör ordet gnagarmix så tänker jag på onyttig fettig mat, men det är absolut inte vad detta innehåller. Här menar dom Gnagarmix=en sorts pellets som heter lucernepellets, och som INTE innehåller mer fett än det andra (:

Valkyrie
0

johannesbröd och allt du säger låter precis som en kaninblandning. solrosfröer är väldigt feta

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#12: Zooman räknas tyvärr till gnagarblandning.
Solrosfrön är väldigt fett och bör inte ges ofta.
Johannesbröd bör inte ges ofta heller, då det räknas till godis.
Så jag skulle rekommendera att du byter ut det mot något annat.

Vill man ha något som innehåller en massa gott, kan man istället ge Rabbit Royale.
Den innehåller bland annat gräs, havre, ärtor, morötter, ringblomma, mynta, brännässla m.m.
För vissa kan det kanske påminna om en gnagarblandning.
Men den stora skillnaden är innehållet och därmed fetthalten, som ligger på 2,5% för Rabbit Royale.
På många kaniner kan det dock bli lite för låg fetthalt med enbart Royalen för att de ska kunna hålla hullet.
Här hemma blandas det Carrier med Rabbit Royale och kaninerna är i bra hull och älskar Royalen.

Ida-M
0

Både Carrier och Stampe har funkar superbra för mig :)