Nya artiklar. Förslag?
Hej på er alla i sommarvärmen!
Vi eftersöker nu lite artikelförslag. Så vi har något att sysselsätta oss med. :) Skämt och sido, vi tycker det börjar bli dax för lite nya artiklar. :)
Är det något speciellt du alltid undrat? Något du velat läsa mera om?
Precis vad som helst, som rör kaniner, kan vara om kroniska sjukdommar, hälsa, kost osv…
Förslag mottages tacksamt. :)
*putt*
putt!

Hanars beteende mot andra hanar. Alla säger ju att de bara bråkar, det gör verkligen inte mina…
#5 Tack, kanske inte ett så brett ämne i sig, men man kan utveckla det till typ; att ha kaniner gående i flock eller tillsammans.
Bra! :) Flera tips??
Om hur dom olika raserna ska se ut kropps mäsig för att va rasstandard?

Hur mycket dom olika raserna ska väga?
hur dom ser ut när dom är sjuka?
#8 - Finns redan rasstarder. :)
#9 - Hur mycket de ska väga är ju en del av rasstandarden, så de finns också. Tror sjuka också finns.
Not your mom, not your milk.
Ett tips? är att kolla igenom artiklarna som finns först, och sen fundera ut vilka ni tycker saknas.
#10 inte för alla raser? eller? i så fal har jag missat dom
#10 ups.. misade vist att kolla under en artilek flik sorry..
En artikel om stambokföring, varför man gör det, hur, när osv.
Kastanjegårdens Kaniner
vore intressasnt att få läsa om hur synen på kaniner skiljer sig ifrån olika tidsperioder och i olika länder/kulturer..men det kanske är svårt att få fram fakta om?
Bra förslag!
Varför inte göra någon "bgg en bur" eller liknande? Eller varför inte samla en massa olika burar för att ge inspiration till andra! 
JÄttebra förslag! Toppen! Fler? :)
#15 Det tror jag inte är omöjligt, har själv varit ute och rest, och sett en del kaniners tillvaro i utlandet. Mycket intressant att du tog upp det. :)

tycker #15 gav ett sjukt bra förslag, skulle vara väldigt intressant faktiskt. Även olika minimått/lagar för olika länder skulle vara kul.
the vanity, it becomes insanity
#19 Ja, det skiljer sig en del från Sverige, så det kan vi försöka knåpa ihop kanske. :)
Hur man tränar kaninen hoppa och hur man blir uppfödare på riktigt.
#20:
http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_399.pdf <- Där finns info om minimått och dyl. för kaniner i Finland (på svenska) ifall det skulle göras en sån artikel.
(Sid. 15-16)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#21: Hur menar du med "på riktigt"?
#22 Tack. :)
#23 Alltså med stamtavla, vet att man måste bli medlem i massa saker och regga kaninerna. Vad man behöverf för att starta igång helt enkelt
Lite olika raser:D
#26 vi har många ras-artiklar =)
En artikel om vad man ska göra ifall kaninmamman dör, kaninmamman skiter i ungarna osv.
Det kommer ju ganska många frågor om det, man kanske kan samla alla tips? i en artikel.
Kastanjegårdens Kaniner
#28 Ja, kanske det. Bra! :) Flera tips?? :)
jag skulle vilja läsa mer artiklar om färglära dvs när man håller på med avle. Hur ser de godkända färgerna ut. Svårt att hitta något om man är nybörjare.
#30 Har du kollat bland våra artiklar? Vi har en del om färger och genetik :)
En artikel om Linjeavel?
#32 Toppenbra förslag! Olika avelsmetoder. :) Fler? :)

Sådant som är bra att veta när man vill skapa en kaninuppfödning och allt vad det innebär? :)

#32 va e linjeavel? :)
jag har ingen uppfodning sa jag vet inte xO
Angående synen på kaniner i olika tider/kulturer så kan jag tipsa om boken " Stories Rabbits Tell: A Natural and Cultural History of a Misunderstood Creature" skriven av Susan E. Davis och Margo Demello.
Jag har inte kommit så långt i den än, men den tar upp hur synen på kaninen har utvecklats genom tiderna, vad kaniner använts till och den väldigt intressanta paradoxen som finns runt kaniner; att de ses som skadedjur på många platser i världen (de vilda kaninerna), men samtidigt är kaninen en otroligt stark symbol i flera olika kulturer, exempelvis fruktbarhetssymbol och lyckosymbol..
Hoppas detta boktips inte blev allt för OT!! :S
#36 Inte OT alls, jättebra! :)
Vi får ju se vad vi väljer ut sen att skriva om, men vi har ju fått jättebra tips? hittills! :)
Flera? :)
putt
Om ringmärkning?
#39 Bra förslag! :) Flera?
Förvaring av strö, foder etc, för att de inte ska bli dåligt.
---------
Ojoj, nu har ni jobb att göra =P
Kastanjegårdens Kaniner
#41 Bra. :) Tack! :)
Japp, vi tar minst en var i alla fall, det blir kanske mera än så. :) Möjligt att vi slår i hhop några också kanske.
Bar att hålla ögonen öppna efter nya artiklar. ;)
Kom på lite till ^^
En artikel om de olika utställningsklasserna med ingående fakta!
Kastanjegårdens Kaniner
#43 Bra! :)
Kanske fackta om vem som får skriva stamtavla.. Vilka regler som jäller och så.
Hej igen, nu kom jag på ännu mer ;)
En atrikel om olika hösorter; vilka är bra, mindre bra, dåliga etc.
Kastanjegårdens Kaniner
#46 Bra! :)
#45 De som är medlemmar i SKAF.
kanske slulle vara intressant att veta hur kaniner döms i utställingar eller hoppning?
foder som är bra och mindre bra?
hur man bygger en stadig och bra bur! (då ska ALLT man behöver för att bygga en bur skrivas upp, t.ex vad man kan använda till väggar, stommen, ben, och så vidare. och vart man kan t.ex köpa alla saker)
kanske inte så himla bra saker. men jag skulle vilja veta lite mer om dessa saker.

rasstandar* D.v.s en profil bild på "hela kaninen" som visar hur en ras ska se ut enligt rasstadaren :)
eller en med alla giftiga växter
#48 Bra. :)
#49 Rasstandarder finns redan. :) Osäker på om giftigaväxter finns redan, men jag tror inte det. :)
#50 jo, det finns om giftiga växter. läste det härom dagen.
#51 Okej. Ja då hade vi redan en sådan #49. :)

Djupare genetiklära med upphöjda bokstäver:P svårt att förklara, men t.ex hur man korsar japantecknat som har ett upphöjt J med en annan färg?
sedan vore det roligt att ha en artikel om olika strömaterial att ha i buren , fördelar och nackdelar.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#53 Jättebra förslag. :) Du känner dig hemma i genetiken? Kanske du skulle vilja skriva en sådan artikel själv? :)

En artikel som handlar om Torka till vinterförråd
- Vad som är bra att torka till vintern.
- Hur man bäst gör det för att behålla så mycket näring som möjligt i det som torkats.
- Vad som är bra eller dåligt, vad man absolut inte ska använda.
- Bästa sätt att förvara och hur lång tid är det ätligt.
- Hur länge man kan använda det som torkats.
Funderar själv just nu på om det är bra att t ex. lufttorka morotsblast, rödbetsblast, blad från äppelträd, spara äppelkvistar mm till vintern.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
#55 Ja, bra! :) Jag brukar själv torka nässlor och morrötter mm.
Det kanske skulle vara roligt att ha en sådan artikel.

#54 jag kan bara grunden:) men jag vill lära mig ännu mer.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Färger! Det är ju en hel djungel tycker jag…, är ju inte så insatt i just färger. Om det nu inte redan finns en artikel om sånt.

Ett till förslag på artikel
"Kaninsäkra sladdar och elkontakter"
HUR gör man för att skydda själva ingången till kontakten.
Lister - bra/dåliga/bäst
Var/vem man kan vända sig till för att hitta material för att elsäkra.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
#55 jätte bra förslag!
Vill gärna veta mer om det oxå! hoppas det blir av. hehe^^
Det är många som vill ha en artikel om rosetter ;) Jag skulle kunna fixa en om det skulle behövas med bilder + film. Har försökt förklara i någon tråd, men det känns mycket enklare i en artikel där man kan göra mer steg för steg, med tillhörande bilder. Ni kan PM:a mig, om det skulle vara något intressant :)
Får jag bara fråga en sak (endast nyfiken) : vad har rosetter med kaniner att göra?
Kastanjegårdens Kaniner
nu kom jag på lite mer;
saker som är bra att veta om hoppning/utställningar
hur man gör rosetter (vill VERKLIGEN veta snälla kan någon hjälpa mig?)(steg för steg + lite filmer och så)
(Har inte läst hela tråden så vet inte om dessa förslag redan finns)
Om s k muppar, hur dom ser ut, varför dom blev så och vad man ska göra med dom.
Olika underlag i buren t ex; Spån, torv, halm, toa-lätt osv. Jämför pris, uppsugningsförmåga, lukt mm :)

Har kollat bland artiklarna men kan alltid ha missat någon eftersom det finns så många artiklar om uppfödning. Men som jag tror några redan sagt i tråden så skulle det vara roligt med en artikel som berättar hur det är att ha en kaninuppfödning, lite mer fördjupat än det som det står i dem flesta artiklar. T.ex. hur en vanlig dag kan se ut, kostnader, problem som kan uppstå etc.
#65 - Bra förslag!
puttar lite =)

Första gångem man tar en kull och hur det är att ha kaninungar vet inte om en sådan artikel redan finns med hittade ingen.
#68: Finns några artiklar som har med Avel att göra;
* Innan du avlar
* Att para sin kanin
* Kaninen får ungar
Men det kanske var något annat du tänkte skulle vara med?

Har kollat igenom artiklarna ett par år tillbaka och har hittat lite i ämnet jag är intresserad av men jag skulle ändå vilja ha en artikel som tar upp skötsel av kaninungar. Om vad man ska tänak på som nybilven kaninägare. När man kan börja med olika saker, som tex gå i koppel, prova ny mat osv.
Jag skulle gärna vilja ha en bra artikel om hur man klipper klor. Eller om någon kan visa bild på hur man klipper!
#71 Det finns en artikel om kloklippning =)
#72 Skulle du kunna ge mig den? då jag inte hittar den :o
Men ser man hur man ska klippa?
puttar tråden lite. =)
Alla förslag är välkomna.
har inte läst igenom hela tråden så säg till om det redan finns en artikel om det.
tänkte att det kan vara ganska kul att läsa om **kaninens alla sinnen
**alltså typ gämförelsen med kaninens och kattens hörsel… hunden och kaninens luktsinne. ja typ :) det hade jag tyckt varit kul iallafall.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#76: Kul idé. =)
Ska luska lite och kolla ifall en sådan artikel vore möjlig.
#77 JEEY ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
#76 Hm, om jag inte minns helt fel så tror jag redan att det finns en artikel om det :)
Fast där finns det kanske inga jämförelser utan endast beskrivningar om kaninens sinnen.
Kastanjegårdens Kaniner

#79 Jo, det finns, jag hade bokmärkt den, men den gör inte jämförelser som #76 även frågar efter. Det hade varit intressant med jämförelser med några andra djur också.
Här finns artikeln: Kaninens sinnen
Nu när jag läste den igen förstår jag varför Pelle stampade så häromdagen när jag hade besök av en för Pelle ny person.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Jag hade tyckt det vart roligt att läsa om kanin raser och deras temperament!
Tex vilken är bästa nybörjar kaninen, finns det någon ras som sägs vara en bättre hopp kanin än andra ved är det mest specefika med humöret hos en belgisk jätte kanin och vilka kaniner har mer stoj och spring än andra?
Bra att veta spec om man går i kanintankar för första gången eller haft en kanin som inte "passat" /trivts med.Ochså bra så man får ett hum om vilka raser som faktiskt finns därute på ett roligt sätt!
Alla är olika individer och alla följer inte samma mall. Men jag hade tyckt det var jättekul om en sån artikel krevs:)
#82 Jättefin idè! =)
Jag vill läsa om burmaterial! Jag har för mig att någon sådan redan har gjorts i för sig, men jag är fortfarande förvirrad över vilket material som är bäst. ^^
Har ni någon artikel om burbygge eller kaninhusbygge? :) Vill gärna ha mer artiklar om egna grejjer man kan göra till kaninen, pyssel och sånnt. :D
#85: Det finns en artikel om hur man bygger en 2-fackare.
Men material finns till att göra artiklar om 1-fackare och 4-fackare om intresse finns. =)
#87 Okej, då vet jag. :) men var söker man efter artiklar..?
#88: Man söker på samma sätt som inlägg, genom sökfunktionen.
Eller så går man helt enkelt in under "artiklar" som finns under kanin.ifokus-bannern, och kollar under varje kategori. =)
#89 Ja, jag såg det, men nu ska jag inte skriva mer OT i den här tråden..
Jag skulle tycka att det var bra om ni gjorde en artikel om kaninens fodersmältning och digestionsorgan, själv tycker jag att det är väldigt intressant och dessutom förstår man exakt varför olika foder är mer eller mindre lämpliga att ge. (: