Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 511 ggr
spiritedaway
0

Skvättande hona

Kära lilla Luna har varit otroligt trevlig idag. Hon har slagit rekord i att skvätta långt. Tungan ute

Hon brukar skvätta lite när hon brunstar, så jag har sen länge haft ett skydd runt buren för att det inte ska hamna på tapeterna. Men tyvärr räckte inte skyddet den här gången.
Det var fläckar på tapeten som inte går bort. Och sen var det fläckar på golvet utanför buren också. tips? för att ta bort kiss från tapeten utan att skada den mottages gärna.

Är det elakt och stressande för henne att bo med en hane när hon blir såhär vid brunst? Dom trivs ju jättebra ihop annars. Men hon blir skendräktig? lite då och då. Hon brukar också rida lite på hanen och han brukar då tillslut rida på henne. Det har dock blivit mer sällan.

Allmänt känner jag att det inte fungerar att ha henne som innekanin när det är såhär.
Jag har haft funderingar på att kastrera henne. Men för det första så fungerar det inte ekonomiskt. Hon börjar också närma sig 2 år och lär absolut hinna bli minst 2 år innan jag har råd om inte min ekonomiska situation löser sig mirakulöst nu.
Hon är inte i toppkondition heller. Hon stannar oftast i buren även fast den är öppen. Hon kommer ibland ut på korta promenader.
Så känns lite för riskabelt att kastrera henne också.

Det känns som att vad jag än gör så blir det inte helt bra. :/

Det är lite av mina funderingar i alla fall. Vad skulle ni ha gjort i mitt fall?

Zvintos
0

Det låter som att hon upplever det som stressande, ja.

Jag skulle särat på dem och om det gått, haft dem i olika rum om det är möjligt.
Åtminstone i början.
Kastrering är ett större ingrepp på honor och många veterinärer brukar inte vilja kastrera om det inte är absolut nödvändigt (ex vid livmodercancer odyl).
Är hon dessutom i dåligt hull ökar riskerna för komplikationer.
Så det säkraste är som sagt att sära på dem och låta dem bo isär.

spiritedaway
0

Usch. Tror Gizmo kommer bli väldigt deprimerad om jag gör det. Även Luna. Dom myser dagligen med varann och tvättar varann osv.

Jag har kollat runt lite bland veterinärerna här och jag har bara hittat 1 ställe som genomför operationen alls.
"min" veterinär hade aldrig gjort det ingreppet.

Och djursjukhuset som faktiskt gör ingreppet tar ca 1500 kr för det och det är ingen möjlighet för oss just nu.

Mm. Jag får fundera lite grann. Jag kan pröva sära på dom. Gizmo är rumsren så jag kan lätt bara bygga en hage/bur av kompostgaller åt honom i ett annat rum.

Min största rädsla är att dom kommer bli deprimerade av att jag särar på dom. När Gizmo går ut ur buren t.ex brukar Luna stå och titta ut genom buren och ibland följer hon efter honom vart han än går.

Usch vilket tungt beslut Rynkar på näsan

Denna kommentar har tagits bort.