Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1527 ggr
Liljedals
0

livräddning unge

Hej,

Min Greta bäddade ned sina fyra ungar för uschligt dåligt när hon födde i eftermiddags… Alla utom en frös ihjäl. Jag var snabbt där och hann rädda en som var åtminstone ganska varm och fick in den inomhus.

Har som tur är en annan hona som har 3 dygn gamla ungar, och tog in henne här förut och såg till så hon "tvångs-diade" den. Fast ungen är svag och drack inte mycket. Den får bo inne nu, annars dör den tvärsäkert. De 3 dygn gamla ungarna är för stora och starka jämfört med den nyfödde så de kommer trampa bort den när den försöker dia om man skulle prova med fostermamman. Bättre att ta in fostermamman och kontrollera själv att den får i sig mjölk.

Vad ska jag annars göra för någonting? Vad behövs, vilka rutiner? Mjölken fixar vi ju. Men tvättning på magen, analen med tops? Hur ofta? Snälla behöver råd!!

Imorgon bitti ska den få mjölk igen. Den bor i köket nu intill gamla vedspisen. Varmt o gott.

Zvintos
0

Jag skulle hellre chansa och lägga den hos honan som bor inne.
Tycker risken känns större att det går fel annars, med såpass små ungar.

Liljedals
0

#1  Tack för support. Men läste nånstans att det bästa är i så fall att lägga en tämligen svag unge ihop med ungar som är yngre än den själv. De som är tre dygn är jättestora och de är fyra stycken.

Hur ofta bör man tvätta mage o rumpa så den får ur sig det den ska??

Noa-Nisse
0

börja med att göra det ofta. bättre för många gånger än för lite. kanske 1 gång var tredje eller fjärde timme :) lycka till med ungen!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sisss
0

kan inte så mycket om det, men hoppas allt går bra för den lilla ungen! :)

Liljedals
0

#3 & 4,  Tack för att ni bryr er om den, det behövs minsann för den lille nyfödde…

Den är mycket piggare idag, kissar och bajsar och diar och piper och sover om vartannat. Så det ser bra ut i dagsläget. Men vanskligt förstås.

Vägde den i morse innan jag stack till jobbet, 33 gram. Jobbar lite dumma tider men kan ändå mata den med Iselin vår goa import 3-4 gånger /dygn. Jag tvättar o masserar också dessemellan.

När jag kom hem kl 16 vägde den 32 gram, efter att den bajsat o kissat. Precis nyss vägde den 31 gram efter ytterligare kiss, men sen vräkte den i sig en jätteportion mjölk och diade i 15 min och gick upp till 32 gram igen proppmätt. Skönt det, för innan har den verkat lite orkeslös och bara orkat dia 2-3 min åt gången, och inte fått i sig några mängder precis. Det är första gången det märks på vågen att den gått upp efter att den ätit, äntligen.

Bara 26 timmar gammal är den än så länge så man kan väl inte räkna med att den ska gå upp i vikt massor redan. Fast det vore trevligt om den började göra det fr o m imorgon. Lille Qville som vi kallar honom/henne, *Liljedals Q…*, det känns som om detta kommer gå vägen, tack vare Iselin! Håll tummen nu.

[Alexandrae]
0

Hoppas det går bra för den lilla skrutten! :)

Noa-Nisse
0

åh va kul! hur matar du den igentligen? med pimpett? eller spruta? och vad använder du för mjölk! det är så intressant!

lycka till med honom/henne :D det verkar ju gå fint :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Linnet
0

Tycker ändå det skulle vara bättre att får vara med dom andra ungarna och att du ändå kan ta upp honan och låta den dia lite extra, inte lätt att försöka stödmata, risken är stor att dom får i luftstrupen och dör av lunginflammation. Har försökt stödmata så många ungar, som varit lite svagare, men aldrig lyckats.

Claudia90
0

hur länge ska man tvångs-dia en kaninunge hos mamman? 15 min lät jätte mycket! jag trodde de själva gjorde det på 10-20 sekunder?  Magen blir stor,  tjock och hård på några få sekunder.

Förlåt så jätte mycket Liljedals att jag snor tråden lite, men har en fråga.

Har lite av samma problem här hemma. 14 dagar gamla bebisar .. av 4 bebisar så lever nu bara 3. de hade blivit jätte stora och öppat ögonen och allt. Helt plötsligt dog den ena ungen. nu återstod som sagt 3. 2 ungar e friska och starka. Den ena e jätte liten och tunn genförelse med syskonen och hade inte öppnat ögonen och är jätte sen i utvecklingen. Är så rädd att den ska gå förlorad

Prövade tvångs-dia den, som sagt 15-25 sek, magen vart som en ballong. Sen vågade jag inte mer.

Linnet
0

När kaninungarna diar så gör dom det ju bara ett par minuter, sen hoppar mamman därifrån, så 15 minuter lät jättelänge, men det tyder kanske på att ungen inte fått i sig just nåt.

Liljedals
0

Min kaninunge som nu är 2 dygn behövde rätt mycket tid just igår då den återfått lite av sina krafter från första dygnet då den först var helt livlös och alldeles kall - därför tog den ca 10-15 min på sig. Men det var nog bara 3-4 min som den sög ordentligt.

Idag var det mera fart. Den behövde inte alls lika mycket tid. Men jag tror även det kan bero lite på hur pass mjölkstinn honan är. Jag har honor som alldeles bågnar över av mjölk, och andra som är mera som Iselin är. Dvs har inte överdrivet mycket mjölk egentligen. Men det räcker till en fosterunge än så länge. Och hennes egna ungar.

Ungen får ju mjölk genom att vi tar in Iselin så den får av hennes mjölk. Nackdelen som jag kan se det är att ungen inte kan krafsa på hennes mage lika mycket när den ligger åt "fel håll" och stimulera mjölktillförseln.

Har en dum våg. Ungen pendlar i vikt mellan 30 och 32 gram. Men det är inte alltid som den går upp 1 gram efter att den diat. Kanske vågen som är dum, skulle vilja ha decimaler iaf… FAST UNGEN BORDE VÄL SNART GÅ UPP I VIKT?? Nåt som inte stämmer?

Liljedals
0

Är det de spenarna som är bruna på topparna som det kommer mest mjölk ur? Ju tjockare spene desto mera mjölk?

Hoppas jag tvättar o masserar tillräckligt. Ungen kissar ju o bajsar ordentligt, fast kanske den kan göra ännu mer. Jobbar lite dumma tider, men ungen kan få dia tre gånger per dygn nu. Fr o m fredag så kan den dia hur mycket som helst för då är alltid någon hemma.

Zvintos
0

#11: Jag skulle inte bry mig så mycket om vikten.
Det viktigaste är att den är rund och go om magen, och inte är uttorkad. =)

MajaL
0

Du ska inte tvätta den var 2e-3e timme.

Här finns en artikel du nog kan ha nytta av.

Men jag skulle lagt ugen hos mamman du har inne också, om du vill ge den en ärlig chans att överleva.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Linnet
0

#14 Jag tycker likadant, lägg ungen med dom andra ungarna.

pigelina
0

Lycka till!:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Liljedals
0

Tack för råd.

Men alla mammor och kaniner bor utomhus. Och jag tar in den mamman som har mest mjölk 3 gånger om dygnet och ger di. Ungens riktiga mammas mjölk hade inte kommit igång under ungens första krisdygn så det blev inte att jag använde henne.

Ungarna som den kan bo ihop med är bra mycket större än den själv och bor utomhus. Kommer behöva stödmata lika mycket i alla fall. Vet inte om det är så smart att sätta ut ungen nu när den är van vid +25 mot -7…

Den mår bra idag i alla fall. Jag har kommit på att den behöver stimulans mycket med händerna och få krypa runt och joxa med ben o armar o hålla på. Så mina händer får vara syskonen just nu.

Oddsen borde inte vara jättedåliga för den att överleva eftersom den får riktig kaninmjölk, och får äta hur mycket den vill o så Den mår jättebra just nu, men man vet aldrig. Kan vända på en kvart?

Linnet
0

Ja det kanske funkar, inte vet jag, men den får ju inte en naturlig uppfödning.

Vad väger den nu då?