Pälsvård och fällning hos kaniner
Pälsvård och fällning hos kaniner
Pälsen hos kaniner består av flera olika hårtyper, man kan dela in dem i bland annat ullhår och täckhår. Ullhår är väldigt mjukt, medan täckhåren är grövre. På kroppen är pälsen blandad. På huvudet finns det främst täckhår, och mellan kaninens öron och nacke finns det främst ullhår (om du känner efter så är pälsen extra mjuk där).
Kaninerna anpassar pälsen efter temperaturen. Ju kallare det är desto kraftigare och tjockare blir pälsen, vilket gör att de kan bo utomhus även under vintertiden. Under sommaren byter de till tunnare päls(ibland kortare). Detta innebär också att kaninen vanligtvis går igenom två fällningsperioder under året .
**Borsta kaninen
**Det är bra om man borstar sin kaninen regelbundet, och ett måste om du har en kanin av de långhåriga raserna.Under fällningsperioden är det speciellt viktigt att man hjälper kaninen att bli av med alla lösa hår, oavsett vilken kanin-ras man har. Det finns annars risk att kaninen slickar i sig hårstråna, vilket kan leda till att hårbollar bildas i magen. Vid ordentlig fällning kan man se att det lösa håret samlas i tussar i pälsen, som lätt lossnar då man försiktigt drar i dem. Du kan prova att kamma bort det lösa håret, eller helt enkelt att ha kaninen i knäet och "klappa" bort det lösa håret, eller försiktigt dra bort de lösa pälstussarna. Vilken metod som passar bäst får du prova dig fram till, det beror lite på hur pass mycket kaninen fäller.Ska man bada kaninen?
Kaniner är ju mycket renliga djur, de slickar och tvättar sin päls ren. Man behöver därför inte bada kaninen särskilt ofta. Men om kaninen har diarré och blir kladdig i pälsen, eller har betämt sig för att den inte vill putsa sig så får du hjälpa till. Tvätta försiktigt kaninens bakdel i ljummet vatten. Det går bra att ha kaninen i handfatet om du har en liten kanin. Du kan använda schampo för smådjur eller oparfymerat barnschampo. Vattnet ska vara lite varmare än ljummet, men det får inte brännas. Efter badet kan du föna och torka kaninen torr. Det är viktigt att kaninen inte fryser, så sätt inte ut kaninen i buren förrän pälsen är torr.Fällning
Fällningen styrs dels av temperaturen (årstid och väder), och dels av pälsens tillväxt. En fällningsperiod varar 5-6 veckor, men de kan också vara betydligt längre. Fällningar under våren kan ibland pågå i flera månader.Den första fällningen börjar då kaninen är ca 6-7 veckor. Nästa fällningsperiod börjar då kaninen är runt 5 mån. Båda dessa fällningarna varar i ca 3 mån.
När kaninen är vuxen så blir fällningarna mer regelbundna, speciellt hos utekaniner. De byter till tätare vinterpäls i sept-okt, och till en tunnare sommarpäls under feb-mars.
Hos innekaniner kan perioderna variera mer, och påverkas ofta av temperaturen inomhus. Då det har varit några varma sommardagar som gett varmare inomhustemperatur, startar fällningen så kaninen får tunn sommarpäls.
tipsen är hämtade från http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm och boken Kaniner hemma

Själv borstar jag Hampus päls lite då och då för skojs skull :D
Gör det till en artikel?!?! den är ju braa! :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Ja. Den var jättebra! Varifrån har du fått infon? Om du ger mej länken så kan jag lägga upp detta i en artikel istället :D
#3 det står längst ner på texten 
#2 tackar =)

jag badar min kanin ca i gång i veckan för att hon tvättar sig inte på ryggen men hon har så stor "dubbelhaka" så att hon typ inte når

#5 Bo den inne eller ute? :)
Lotta har inte lagt ut en artikel *latmask*, men jag kan göra det! Kan någon lägga upp något kort på en borste eller någon som borstar sin kanin som jag kan använda i artikeln?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tror att hum, Hopi hade bilder :)
Vi får vänta och se :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja, det får vi göra :D