Helt ärligt måste jag säga **usch!
**Jag tycker det känns som djurplågeri..
Benen är helt miss färgade - och blöja på en kanin.
Och när hon var i den där "rullstols saken" det högg till i hjärtat.
Benen släpade i marken plus att hon ramlade ihop vid ett
tillfälle. Jag tycker riktigt synd om kaninen
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Dom borde fixa en mer stabil "rullstol" åtminstone. Inte så att hon kan tippa över eller att benen släpar i marken.
Hade jag bara hört talas om det och inte sett videon hade jag tyckt att det låter helt sjukt. Men kaninen såg rätt pigg och glad ut. Dock vet man ju inte hur kaninen mår egentligen. Och läget såg säkert värre ut när det hände.
Men det känns som att det skulle vara svårt för en kanin att kunna leva ett normalt kaninliv när bakbenen är förlamade.
Jag skulle mest troligt låta kaninen somna in.

Jag mår illa. Jag tycker det är hemskt. Våra älsklingar är som bästa vänner, vi har dom som familjemedlemmar och dom är nästan som människor. Men att förmänskliga på det sättet är enligt mig otroligt fel! Det är inte ens i närheten av deras naturliga sätt/levnad osv. Jag tyckte fruktansvärt synd om den och tyckte den såg besvärad ut i ögonen men som sagt jag såg inte hela. Klarade bara typ en halv minut.
Jag vet inte heller vad jag ska tycka, skulle nog inte utsätta min kanin för något sånt iaf.
I slutet säger hon ju att kaninen börjar få tillbaka rörelsen i sina bakben. Men jag vet inte om det är värt det..
#4 Jo men det finns ju inga garantier på hur länge det kan ta om det ens kommer att hända. Och när kaninen är förlamad antar jag att toabesöken inte är så trevliga för kaninen om man säger så.
Har inte kollat och tänker inte kolla. Usch, låter inte alls kul för en kanin, den får ju alla sina naturliga instinkter sabbade.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det där ser exakt ut som när Pelle bröt ryggen…
Att hålla en kanin vid liv när den är sådär är för mig extremt grymt.
Vad säger att kaninen någonsin får tillbaka styrseln i benen?
Vilken typ av livskvalitet är det egentligen för en kanin att få leva så?
Ingen, skulle jag vilja säga.
Det är ungefär som att jag skulle hållt liv i Pelle och gjort en "rullstol" åt honom.
Han var ju pigg och glad ändå, och verkade inte rent psykiskt påverkad av det.
Men jag visste att det inte vore mycket till liv.
En kanin är gjord för att skutta omkring och ska då få kunna göra det.
Det är vår skyldighet som djurägare att tänka på djurens livskvalitet!
Inte hur vi skulle må i en sådan situation.
Nu börjar kaniner likna hundar också
.
Kaniners framtassar är mig veteligen ganska sköra och att all bellastning skall läggas på dem kan inget annat än vara en plåga för den. Hade det varit min kanin hade den fått somna in.

Har dem ens kollat hur denna "rullstol" är? Hur ligger kaninen i den?
(jag har ej sett filmen pga skolan blockerat vissa sidor på alla datorer) men hur säker är dem egentligen att det ej klämmer på kaninen?
Det jag tänker på när jag hör meningen, kanin i rullstol, är att det trycker på kaninen. Den kommer få skavsår, det gör ont och den vill inte till slut gå.
Ska kolla sedan när jag kommer hem. Om jag törs.
Ush vilket djurplågeri! Kaninen kan ju absolut inte leva ett normalt liv, och kaniner är skapta för att kunna skutta omkring! Att plåga ett djur sådär är enligt mig grymt!
#9 Det är ingen bra lösning dom har gjort. Kaninen kan tippa lite framåt, samt så släpar baktassarna lite i marken.
Sen hur den sitter i övrigt är svårt att se.

DJURPLÅGERI!!

Tycker den där kvinnan i videon är ju helt körd…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Det ser faktiskt ut som att kaninen försöker skutta med det ena bakbenet. Men vad är det för liv för en kanin att springa runt med hjul istället för starka bakben? Förstår inte hur man som ägare kan vara så egoistisk…

Det är ju inte särskilt naturligt för människor att sitta i rullstol heller, men det går ju fint. Dock så är kaninernas instinkter starkare än våra.
Är rätt kluven i frågan. Kaninen ser inte ut att lida men samtidigt har många kaniner ett stort rörelsebehov som begränsas väldigt kraftigt av att inte kunna använda sina bakben. Känns dock som att ett djur skulle kunna anpassa sig bättre till en sådan situation än t.ex en människa, å andra sidan har vi högre intellekt och kan nog förstå det bättre.
Fast det är ju nästan omöjligt att veta om kaninen mår dåligt eller ej, och det är väl det som gör det svårt att säga om det är okej eller inte. Men som ägare brukar man ju känna sina djur relativt väl.
Vet inte ritkigt vad jag tycker, lutar nog mest åt att det känns fel att hålla en kanin så.
the vanity, it becomes insanity
Jag tycker det är oerhört synd om kaninen! När man skaffar djur så måste man förstå att man inte kommer ha sin kanin vid sin sida resten av livet. Alla dör ju någon gång.
Men kaninen måste ha en jäkla livslust och inte ger upp utan fortsätter leva även om den är svårt handikappad.
Tycker det är grymt och taskigt mot kaninen att sätta den i den rullstolen! En kanin är inte gjord för att gå/leva på det sättet utan den ska använda sina ben för att hoppa framåt och inte dra sig framåt.
Om jag var kvinnan, även om kaninen var mitt allt, så skulle jag avliva kaninen. Älskar man kaninen så ska man göra det som är bäst för kaninen.
Fruktanstvärt!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Usch!
stackar liten kanin skrutt det där var inte så shyst!
såg ni närbilden det var smuts kring ögonen och allt, det såg hemskt ut

Jag vet inte riktig om jag tycker att det ær bra eller dåligt faktiskt.
Jag hade inte sjælv valt att utsætta min kanin før detta, den kan ju liksom inte vara ensam, slæpa sig fram hela tiden utan rullstol. Och rullstolen fastnar ju sæker i møbler m.m om man har otur. Då kan den ju dø i panik istællet. Vad gør hon nær hon inte ær hemma? Lægger den i en bur till hon kommer hem?!
Det ær ju betydligt lættare før en mænniska med detta handikapp, de kan ju ha personliga assistenter som hjælper dem, psykolog osv.
Nej, jag hade inte valt o gøra detta om detta varit min kanin.

Jag tycker det är grymt att låta kaninen leva.
Man vet aldrig när kaninen kan få tillbaka känslorna i benen..
Nej, jag tycker det är dåligt att vissa människor verkar tycka mer på sig själva än på djurets bästa.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Jag skulle aldrig någonsin sätta varken en kanin eller annat djur i så kallad rullstol. Om man har djur måste man alltid tänka på djurets bästa - inte sitt eget.

Jag säger bara djurplågeri!
Hur kan någon göra så mot ett djur? En levande varelse, den skulle få bättre i himelen! Där den skulle skutta, men kanin+rullstol=hemskt! Såg ni benen, hur kunde dom var så bruna på en vit kanin? Och blöjja! Kaniner är väl inte bäbisar?! DJURPLÅGERI!
Först när jag såg videon, tyckte jag självklart synd om kaninen, och det kändes som att det inte fanns något att göra åt det som hänt.Jag måste erkänna att min första tanke var - det är väl klart att man kan rädda en kanin och få tillbaka livet i bakbenen utan en plågande rullstol! Men när jag tänker efter så vore det antagligen bäst att låta den somna in eller avliva den.Jag menar,det är ju synd om den! Visst, den är söt,kelig och ser pigg ut! Men man ska alltid tänka på djurens bästa!
Jag tycker mer än synd om den, det är djurplågeri.
tycker de är fel att göra så. man kan inte bara tänka på sej själv, utan kaninens bästa först.
♥
okeej kommer verkligen gå mot strömmen nu.. men får ta smällarna :P
För det första om man lyssnar på vad hon säger så sägs det en liten sammanfattning^^
Att kaninen kan få tillbaka känsel i benen, och varför kan man inte sätta ner ett skadat djur , om den inte har ont?
och jag tycker det är helt rätt som hon sagt, okej om kaninen antingen var jätte gammal och kanske bara har nått år kvar att leva då kanske man kan ta bort den, eller om kaninen har ont!
och jag tycker jag ser jätte tydligt att kaninen inte lider av detta, isf skulle kaninen kuta runt eller vara stressad som den inte är !
Och jag fattar inte Varför , man ska ta bort ett djur som bara e förlamad och inte har ont? jag skulle kunna väga till det beslutet om jag inte har den tiden, att ta hand om kaninen på det sättet men hon är ju från ett djursjukhus och har ju koll på allt. och hon sa ju själv :
- om kaninen skulle lida så skulle det inte vara något snack om att ta bort kaninen, men nu led ju inte den 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#25 Ja det kan hända att kaninen kan bli bättre, men som det låter om man lyssnar så vet dom inte vad som har hänt med kaninen och det är en chansning från deras sida. Kaninen kan lika gärna vara sådär resten av livet.
Men som med de flesta djur så visar inte kaniner att de har ont förrän det är riktigt illa. Om ens då. Så att säga att kaninen inte lider av det känns inte heller särskilt säkert.
Kaninen kan inte röra bakbenen normalt. Tänk hur det blir när den kissar och bajsar. Visst dom har en blöja, men ändå.
Kaninen får kämpa sig fram och drar bakbenen/bakkroppen efter sig när den inte har rullstol.
Det är mycket vi inte får se. Undra hur dom gör i vanliga fall när de inte kan vara i närheten?
Och när kaninen var i sin rullstol så hängde baktassarna ner till marken och kaninen kunde även tippa framåt verkade det som.
Men man ska aldrig förmänskliga ett djur. Ett djur är ett djur.
Och för en kanin är det inte normalt att lägga all sin tyngd på frambenen så när den väl är frisk om den nu blir det i bak benen kommer fram benen vara trasiga. Och när man såg på bakbenen så var dom helt brun gula (kaninen var ju vit) det lär inte vara så bra/skönt. det fräter ju på huden och förstör den. Hel vansinnigt i min åsikt att göra så med en kanin! Den kanske inte led av att ha ont i bakbenen men det finns otroligt mycket annat den säkert lider av.. som sagt kaniner visar inte så lätt att dom itne mår bra
omg O.o stackars kanin :O en kanin ska hoppa fram inte släpa sig fram på frambenen :/
#25: Sådär betedde sig min kanin när han brytit ryggen, han försökte kravla sig fram till matskålen för att äta.
Han betedde sig som om han inte visste om det.
Men han fick somna in omedelbart.
Så att kaninen ser ut att må bra, är ingen garanti för att den faktiskt gör det.
Fyfan, man undrar ju vad den där kaninen har då.
Kanske samma?
Beklagar din kanin Ninni!
#30: Som det ser ut på rörelserna, så antagligen samma.
Eller någon typ av propp som satt sig i ryggraden eller liknande.
Ja så kan det också vara

#11 Såg filmen nyss, vad jag kan se så verkar det som om att kaninen stryps av stången som går under halsen när den nästan lägger sig på frambenen, mår verkligen illa av att se den där filmen ='(
Kvinnan älskar troligen sin kanin och därmed gärningen. Men hade hon verkligen älskat sin kanin hade hon låtit den somna in och få ett friskt liv uppe på mjuka moln med en frisk kropp.
Hemska tant!

Man vet ju inte om kaninen har råkat utför en olycka eller om det har satt sig en propp i ryggen på den eller om det är någon missbildning. Det kan man ju inte veta! Men det är fortfarande så sjukt grym att hålla kaninen vid liv, för det är ju inget värdigt liv den har ju direkt…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Varför är det så säkert att kaninen mår dåligt och lider av det?
Jag säger inte att den har ett toppenliv, men det är väl ändå ingen här som kan veta ifall den trivs eller ej. Men ja, såklart att den kanske lider precis som att den kanske tycker det är ett helt okej liv. Djur anpassar sig.
the vanity, it becomes insanity

#35 Men precis, vi VET inte om den mår dåligt av det eller inte. Kaniner døljer ju smærta riktigt bra, det ær deras natur liksom så det ær ju omøjligt att veta. Men jag hade inte chansat.
Den blir ju som en liten bebis som aldrig væxer upp, du måste ju ta hand om den hela tiden.
Nån som vet vf bakbenen är alldeles brungula? :O
#37: Antagligen för att de är fulla i gammalt kiss och ev kletig avföring. =/
Asså förlåt, tyck att jag är en hemsk människa, men min otroliga kvällsflumm gör så att jag INTE kan sluta skratta åt den stackars kaninen på klippet 0:58. Lixom en "skräckblandad förtjusning" ( i brist på bättre ord) över det hela när han ligger så. Men erkänn om ni inte tänker på det övriga utan bara hur kaninen ligger så ser det jättekul ut xD Men om jag ska vara seriös så tycker jag inte om att de har gett kaninen en rullstol tycker jag inte om. Hon mena ju säker bara det bästa med det men hon lyckas som inte så bra. Och var hade hon tänkt att den kan använda rullstolen? det skulle ju vara på asfalt då typ och golv för att det inte ska bli för jobbigt för den att rulla fram och inomhus kan den ju (som någon ovan skrev) fastna i möbler m.m, hon kan ju knappast övervaka den 24,7!
(jag citerar) "Do we put disabled people down just because they can't walk? No, we don't. So why should we put disabled animals down if they're not in pain?"
Människor är djur men djur är INTE människor!

Finns en liknande artikel om ett marsvin på Aftonbladet
Har sett kaninvideon och liknande videos tidigare. Även läst artiklar med utförliga bildserier som rör behandling av förlamade kaniner. Ägarna till de kaninerna hävdar mkt bestämt att deras kaniner är lika glada som innan olyckan. Jag kan som utomstående inte avgöra det, men ställer mig rent instinktivt tvivlande till det.
Vet inte riktigt vad jag tycker. På vissa ställen i den här videon tycker jag att kaninen ser uppenbart plågad och lidande ut, på andra ställen ser den ut som vilken kanin som helst. Ska jag vara helt ärlig har jag sett många videos på friska kaniner som sett ut att lida mkt mer än den förlamade, beroende på hur ägaren hanterat/behandlat den.
Men "rullstolen" var verkligen inte bra utformad! Baktassarna kommer ju att bli skinnflådda efter ett tag om de ska släpas i marken så där. Det såg ut som att konstruktionen skulle kunna klämma och trycka på kaninens kropp och den var ju helt felbalanserad som sagt. Nej, lite bättre ingenjörsskap får man nog ha om man ska tillverka fungerande kaninrullstolar…
Och som sagt, frågan är om man alls ska det…
Jag vet inte. Jag kan inte se mig själv välja det livet för min kanin. Om min kanin blir förlamad en dag är det dags för honom att somna in. Jag är inte ens säker på att det skulle vara värst för honom att bli förlamad, det kanske skulle vara jag som led mest? Men det känns inte som ett liv jag vill att min kanin ska ha.
Så nej, min kanin kommer aldrig att hänga i en rullstol…

#25 jag håller med dej 
att om den bara e förlamad och inte har ont somsagt så tkr jag de e värt att den har en sån "rullstol" men jag tkr att dom kunde gjort den lite bättre
jag har bevis på att kaniner återhämtar sig från sånthär. för just EXAKT dethär hände faktiskt skalman ju. Hans bakben fungerade inte alls. Han hade fått en propp i ryggraden. Men vi höll på med sjukgymnastik och alllt som veterinären rekomenderade för att han skulle bli bättre. och vad hände. jo han blev HELT återställd. och nu skuttar han som vilken kanin som helst.
Visst jag säger detsamma om skalman hade lidit av det, då hade jag såklart tagit bort honom men nu såg jag faktiskt framsteg och då kunde jag ju bara inte avliva honom! jag tror han är glad över att han fortfarande finns för han är precis som vilken kanin som helst!
jag tror vi är lite väl för snabba att dömma här inne utan att veta hela den kaninens historian.
bryr mig inte om folk kommer nu kommentera "åh fy hur kunde du hålla honom vid liv?!?" för JAG vet att jag gjorde dett rätta. och dessutom så vänta bara tills det händer er själva. det är inte så lätt att bara avliva direkt. man vill faktiskt kämpa lite iallafall för sitt djur som man faktiskt har älskat djupt och fortfarande gör!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#45: Jag förstår att man vill kämpa.
Jag har varit med om en liknande situation, fast värre.
Kaninen hade lite "rörelse" i bakbenen, men ingen styrsel eller kraft.
Det såg exakt likadant ut som när kaninen i filmen krålar på golvet.
Denna kaninen var (och är fortfarande) djupt älskad och har en extra speciell plats i hjärtat.
Just därför var jag tvungen att fundera över hans livskvalitet.
Var det värt att chansa och hoppas på att han skulle bli bättre?
Svaret blev nej och han somnade in knappa timmen efter det.
Beslutet var tungt, men jag visste innerst inne att det var det bästa för honom.
När jag sen fick bekräftat att ryggen faktiskt var helt av, kändes det bra att jag tog beslutet såpass snabbt.
Så jag tror vi har lite olika sätt att tänka på det, just för att vi har olika erfarenheter.
För mig som varit med om en kanin som betett sig sådär, där ryggen varit av, är det otänkbart att göra som personen gjort i filmen.
#46, jo men både du och jag har ju haft kontakt med veterinären. oturligt nog så var ju ryggen bruten hos din kanin och nä, tyvärr så finns det ju inget att göra då. men om det inte handlar om en bruten rygg (som jag fick reda på av veterinären) utan om det som har hänt kaninen på klippet och som skalman. för kaninen på klippet hade ju inte kunnat hålla sig uppe i en sån rullstol om ryggen var bruten.
Men jag förstår dig! till 110% får man reda på att det inte finns något alls att göra då är det klart att man överväger att ta bort det lidande djuret. men om man får reda på att det finns en 50/50 chans att bli återställd som jag fick reda på, då kunde jag bara inte låta den 50% gå till spillo genom att avliva direkt.
Men hursom helst så tror jag att varje person känner sin kanin bäst och vet vad som är bäst för den. och jag förstår verkligen hur gudomligt mycket du saknar din fina lilla snövita Pelle med de underbara ögonen! Men du handlade ju rätt, helt rätt både för dig och Pelle.
RIP Pelle <3
Tkr faktiskt det här är riktigt taskigt mot kaninen! vi vet ju sällan om den har ont eller inte. människor kan i alla fall tala om när de har ont, vilket inte kaniner kan bara sådär. bara för att kaninen inte sitter silla i ett hörn behöver det väl inte betyda att den inte lider/har ont. hade en kanin som bröt benet en gång. det är inte riktigt samma sak, men jag tkr det är ett bra exempel i alla fall. benet var i helt fel vinkel och hon kudne inte röra det alls. satt liksom ner hela tiden och ville inte använda andra benet heller… men även om hon hade ont (vilket honsäkerligen hade), skulle hon tvunget försöka släpa sig fram till mig när jag kom. och det var ingen kort sträcka!
visst förstår jag att man kan försöka hålla liv i sin kanin. det är ju inte så lätt att bara släppa teget sådär, men att försöka hålla kninen vid liv bara för att man själv inte klarar av att mista den det tkr jag är ännu värre. vet ju inte säkert hur det är, och är inte ute efter att baktala kvinnan, men om det varit jag hade jag definitivt låtit kaninen somnat in. trots allt så ska ju kaninen skutta omkring, itne behöva släpa på sina egna bakben.
ställer mig också frågan hur det går med den där "tarmskiten" som kaninen behöver?? lyckas han få i sig den eller får han klara sig utan? och det faktum att han aldrig kan hoppa upp på saker, göra glädjeskutt eller vältra sig - det gör också att jag ställer mig emot det här. kan ju inte vara kul att vara så begränsad som den här kaninen är.
det var min mening.
Jag har också haft en förlamad kanin. Vi vet inte riktigt anledningen, men ryggen var inte av i alla fall. Men han var förlamad i alla fall. Vetten sa att han kanske skulle kunna bli återställd så vi försökte. Visst det blev lite bättre ett tag och han kunde röra på dem lite. Under den tiden var han som vanligt i humöret, jättesnäll och kunde ligga och slicka en i timmar. Alla i familjen älskade honom. Vi fick tvätta honom i baken ganska ofta men han hade ingen missfärgad päls eller något. Så vi höll honom ren. Vi la också allt så att han inte behövde släpa runt sig så mycket. Vetten gav oss inga tips? eller så utan vi fick åka och ta vitaminsprutor och ge honom tabletter varje dag. Jag tror detta var för att han inte kunde äta sin blindtarmsavföring eller något, men det var ju ett tag sen. Han mådde som sagt bättre då men efter ett tag blev han sämre. Det började med att han blev aggressiv, han hade ingen livslust kvar. Sen dagen efter eller något så hade han börjat bita på sina ben när vi kom hem :'( Då ringde vi direkt och fixade tid för avlivning. Han hade ingen lust att leva längre och det syndes, han orkade inte kämpa mer. Så han fick somna in :( Om han skulle ha blivit bättre och bättre skulle vi såklart kämpa. För om man vet att det finns en chans är det ju det man gör om kaninen inte lider för mycket och vill kämpa själv. Tyvärr slutade det här inte lyckligt. Kommer fortfarande ihåg när han somnade in :'( Saknar honom så mycket! Rip Allram<3 Vi saknar dig alla!
Och nu tillbaka till tråden. Om hon märker att kaninen blir bättre så ser jag inget fel med att kämpa. Kaninen såg inte deppig ut direkt. Jo, det var synd att den hade kiss på hela bakbenen. Det kan dem faktiskt fixa bättre! Om rullstolen hade varit bättre så skulle jag inte ha tycket att den var dåligt. Tycker det är bra att dem kan röra sig även om dem var förlamade (och på bättringsvägen såklart) det ger dem ju lite mer frihet. Men den borde ha varit bättre annpassad i så fall. Och jag tycker inte man ska låta dem leva för länge om dem inte har gjort framsteg, då är det bättre att avliva direkt om ingenting händer.
Jag tror inte riktigt att man kan utlåta sig om detta om man inte har haft en kanin som har varit förlamad (inte bruten rygg eller så då, för det går ju inte att fixa :() Om det finns en chans och kaninen är villig att kämpa, så gör man det… Och om den inte lider för mycket.
Emma
#49. exakt så känner jag också! du tar orden ur munnen på mig :) synd att det inte blev någon förbättring med allram bara!
RIP Allram