Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4783 ggr
Mymlan
1

Ang tidningspapper

Trycksvärtan är inte giftig idag så som den var för 10 - 15 år sedan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Lotta_A
0

Japp. Det har jag också hört. Att den inte är lika farlig idag som den var förr. Jag har hört att den inte är farlig alls och att det inte är några som helst problem att ha tidningspapper i kaninburen.

Hopi
0

Nej, det är nog helt sant! Jag har då haft tidningar i botten på mina fågelburar i många år, och dom blir iaf så gamla! ;) Och ändå så har finkarna hållit på och slitit i papperet o byggt med i sin holk (där dom gillar att ligga fast dom inte ska ha ungar). Finkarna är nu 10 år gamla.. =)

Mymlan
0

Jag har dock inte det i burarna jag störs enormt av ljudet river papper. Är ljudkänslig.

Tina-A
0

Så den är helt ofarlig idag? Är lite tveksam

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

#4: Men det är så. Eller jag är ju inte hundra, men jag har läst det på ett annat forum nämligen. Jag tror det är sant. Okej. Det kanske inte är helt ofarligt, men det är inte alls lika illa som det var förr.

Visst. Om man matar djuren med tidningspapper så blir dom nog sjuka, men om dom bara gnagar på det lite då och då så är det helt lugnt!

Hopi
0

Och så var det ju så att förr blev många dåliga av att läsa tidningen! Dom som har allergi/astma.. Minns själv att jag kunde bli å klia i ögonen o nysa av trycksvärtan, men så blir det inte nu! =)

Muumintrollan
0

Hmmm Punzie har definitivt tidningspapper i buren och man hinner knappt göra det fint o rent innan hon "rivit upp o ner" på hela buren……men hon bara äääälskar det. Trodde vår förra kanin var värst på det….men hon var ju inget alls mot Punzie…fniss.

Ibland ser man bara en enda stor röra och ingen kanin!!! DÅ blir jag förskräckt o tror hon rymt….hur nu det skulle gå till…..men så viskar man Punzie o hon tittar fram i högen …..skratt…..ATT jag inte fotat det !!!!

Hopi
0

#7; Ja det måste du ju fota!!! Låter så gulligt! hehe

Muumintrollan
0

Nu har jag mailat nån människa på Dagens Nyheter och ställt frågan om den trycksvärta som de använder kan vara giftig för våra kaniner och huruvida det är mer eller mindre giftigt idag än förr. Hoppas vi får svar……..annars testar jag en annan tidning.

Själv använder jag alla möjliga….så man kanske ska fråga alla för säkerhetsskull……en del har ju färg o andra bara svart…en del tidningar är vita andra reklamblad rosa….ja hur ska man veta….hm….

Tina-A
0

#9: Vad bra :) Berätta vad du får för svar sen

Lotta_A
0

#9: Värsta bra ju! :D Spännande att se vad dom svara. Hihi. Berätta sen!

Pehpsii
0

min lillasyster åt en massa tidningspapper när hon var liten och hon lever än (;

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Lotta_A
0

#12: Haha :D Gjorde hon? Sött

Hopi
0

#9; Vad jättebra!!!! Ser fram emot svaret!!!! =)

KajsaM
0

jaså, jag trodde att det var giftilig men inte lika som för 10år sen ;) Men det är väl inte bra för kaninmagar?

Muumintrollan
0

Detta är en kopia på svaret jag fick! Kul att de svarade så snabbt….

**Hej och tack för Ditt mejl till Thorbjörn Larsson som han har vidarebefordrat till mig.

Vår tidning trycks av de Svanenmärkta Boldstryckerierna på orterna Akalla, Umeå och Västerås. Tills helt nyligen kunde ni därför återfinna Svanen-märket i vår redaktionsruta på sidan två.

Nu pågår en diskussion om hur fördelningen av Svanen-licensen skall fördelas inom koncernen varför vi varit tvungna att ta bort Svanenmärket i tidningen tillfälligt. Tryckeriprocessen är dock lika miljövänlig som tidigare.

Därför törs jag med säkerhet säga att vår trycksvärta är helt ofarlig - både för människor och djur - såvida man inte är ytterst överkänslig mot trycksvärta i största allmänhet.

Med vänlig hälsning
Dagens Nyheter

Pernilla Haufman
Chefredaktörsassistent
**

Tina-A
0

#16: Vad bra! Då vet vi att vi kan använda det med säkerhet till våra kaniner!

Hopi
0

Vad bra! =) Tack Muumintrollan för att du kollade upp det!!!

Jag tycker det är så bra att ha i botten på uteburarna! Undet spån o halm, det blir ju varmare och skyddar ju även själva buren! Fast mina har ju toaletter, men ändå.. =)

Muumintrollan
0

Hmmm nu funderar ju jag vidare….visst de på tidningen kan säga att det är totalt ofarligt….men kanske vi ska rådfråga nån veterinär också. Och då kanske ställa frågan om "hur pass farligt det är för kaninen att äta/riva/slicka på tidningspapper?

Jag kan visserligen kolla med Animalen där jag bor….men det vore ännu bättre om nån av er som har en bra o pålitig veterinär frågar henne/honom.

Hmmmm kan vi hjälpas åt kanske med det?…..kanske….

Clariiz
0

Hade det i botten på kaninburen då dom bodde inne. men det blev bara spillor och rivet papper överallt. Sedn hade dom ju halm, spån matskål hus å sånt på så allt flyttades runt och maten välte ur. (nu bor dom ju ute i boxen) Så jag lärde mej snabbt MINA KANINER SKA ALDRIG HA TIDNINGSPAPPER! :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#19 Precis en vetrinärn borde få svara också :) Visst kan man ha det under spån och halm ;)

Hopi
0

#21; Ja, det kan ju inte vara några problem iaf.. och inte heller om inte kaninen äter, river sönder papperet heller..

Frida-L
0

Bra att veta!

suefia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin vaktar buren jättemycket och när jag ska fluffa till hennes hö blir hon helt galen på mig… Jag undrar om det e nån som vet något jag kan göra åt det??!

mimmi.k
0

Men det är ju inte BRA att ha tidningspapper i buren.

Clariiz
0

24# skapa en ny tråd om det

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Muumintrollan
0

#25!!!!

Du skriver att det är ju inte bra att ha tidningspapper i buren…..hm varför inte ? frågar jag då….ifall det nu är ofarligt med trycksvärtan som vi fick reda på…..

Förklara hur du tänker för tröga Muumintrollan….hehe.

Tina-A
0

*puttar*

Mymlan
0

#25 Jag vill oxå veta vad du grundar det på?

Aourora
0

III   om man ska andvända tidningspapper i buren som underlag under spånet/halmen så måste man tänka på att ta bort häftstiften, och om din kanin skulle gnaga på pappret, måste man sluta andvända det, nog är det mindre giftigt än för 15-20 år sen men det är fortfarande dåligt för kaninen att få i sig.  III

Tina-A
0

#30:

"Därför törs jag med säkerhet säga att vår trycksvärta är helt ofarlig - både för människor och djur - såvida man inte är ytterst överkänslig mot trycksvärta i största allmänhet. "

Det var svaret som Muumintrollan fick av DN, dock är de inga veterinärer.

Om någon kommer ha någon kontakt med en veterinär snart kan de väl passa på att fråga? Tycker detta är väldigt intressant att veta

Hopi
0

Tina_A; Jag tror nog iaf att om dom på DN säger så, då är det så! Det är ju inte hundra att alla veterinärer har koll på såna saker heller..

Tina-A
0

#32: Nej det är klart, men det är ju inte heller hundra på att alla på DN har koll på kaniner :)