Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 486 ggr
Dessan
0

Att ta in kanin på vintern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina kaniner ute, idag blåste det som attan ute, taket på kaninburen fick spännas med 2 spännband för att inte blåsa bort. Jag hade flera tankar på att ta in den ena kaninen, men så har man ju hört att man absolut inte kan ta in kaniner som är ute.

Hur pass noga är det, kan man absolut inte ta in en kanin som är ute, även att det är 10 grader varmt och kanske 20 grader inne?

De måste ju ändå ha det varmare i huset än vad det är i luften ute?

Jag har inte tagit in någon av kaninerna nu eftersom jag har hört att det är så farligt för dem, så jag undrar nu hur pass farligt det är?

Tack på förhand! /Desirée

Zebben
0

Har Ni inget garage/förråd/balkong de kan stå i tillfälligt då?

KajsaM
0

Hmm jag vet inte. Men det bästa är ju att dom står där den är närmast det som är ute t.ex garage eller förråd :)

Jojsan
0

ja har hört att om man tar in en kanin som egentligen är ute på vintern… att om man ens har kaninen inne en kort stund så kan den dö av värmeslag….. :(

[Eichan]
0

#3; Dom dör inte av värmeslag men när(ungefär tjuga minuter kan den vara inne) man tar in kaninen så börjar den fälla all sin tjocka varma vinterpäls, och sen när man tar ut den kan den frysa ihjäl.. alltså om man tar in kaninen på vintern så måste man ha den inne tills våren och värmen kommer….

Yuriko
0

man kan ta in kaninen om det är en bit över noll grader (kanske runt +5) utomhus, och inte jättevarmt inomhus. Men jag har tagit in min kanin en stund, kanske en halvtimme, när det har varit minusgrader ute, och hon har inte börjat fälla eller så…

Dessan
0

Okej, tack snälla för era svar!

Bunny_Tina
0

jag har två kaniner och när min ena kanin dör min ändsta vill jag ta in min andra igen för evigt! går det att ta in den på sommaren och vänja den vid detta skall liksom vara ute året om nu när den älsta lever

Matilda_91
0

Det går att ta in kaniner på sommaren, då brukar det tom vara svalare innomhus och sen kan man ha kaninen inne hela året. Det är på vintern när kaninen har fått vinterpäls man inte ska ta in kaninen.

Det är okej som Yuriko säger att ha den inne en kort stund om det är varmt ute men är det minusgrader ska man undvika det :)

Tina-A
0

När vi har klippt klorna på kaninerna "måste" vi ta in dom.. Går knappt att sitta på terassen där med dom! Så sitter vi iaf insvepta i filtar för att vi inte ska frysa, och så sitter vi framför den vidöppna terassdörren :) Och så får dom sitta i våra knän medan vi klipper deras klor (och pussar lite på dom). Vi har aldrig haft dom inne mer än en halvtimme nu på vintern, även fast det är kallt för terassdörren är öppen… Känns ändå "säkrast" så :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]