Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 691 ggr
Borefur
0

hur ska jag göra?

hej :)

Jag undrar om ni har några tips? om hur jag kan få min kanin att inte vara så aggresiv. jag får varken ta upp hennne eller klappa henne. hon bara morrar och springer iväg. På sommaren är hon i sin ute bur och då är hon hur smäll som helst men sen när hon är inne är hon bara aggresiv hon är ju en inne kanin så hon kan ju inte vara ute på vintern. Hur ska jag göra för att få henne tamare? Just nu är det väldigt mycket prov och läxor i skolan så jag hinner knappt hålla på med henne men jag vill ju såklart. så hur ska jag göra? har ni några tips??

Tacksam för många svar Glad

jasminrex
0

Nu på vintern skulle du kunna vara så mycket som möjligt med kaninen. Sen på sommaren skulle du kunna göra henne till en ute kanin för att hon verkar ju trivas bättre ute.Glad

candycandye
0

Kan det vara så att hon är extra revirsbenägen just i inne buren?Om det finns ett litet rum eller så där han kan hoppa löst kan du prova att sätta dig på golvet så hon får komma till dig. Sätt dig med läxorna eller något och ge henne inte så mkt uppmärksamhet, vänta in henne. Sen kanske när hon blivigt mer van kan du prova och klappa henne lite. Värt ett försök iaf:)

Nickel
0

Om det är tonåren så kan det gå över och är säker på att hon inte har ont någonstans, men annars måste man ju hålla på med den mycket för att få den snäll. Sitt med ngt gott i handen rätt så lågnt ifrån henne, till hon kommer fram och äter det, det kan ta lång tid innan hon gör det. Jag brukare göra läxorna i min kanins bur med något gott i handen och det kunde ta nån timme innan hon kom fram och ibland kom hon inte. Nu kommer hon direkt, och är jättesnäll. Det kanske kan hjälpa att du bara sitter bredvid buren och pratar lugnt med henne utan att försöka klappa och istället för att ge henne pellets i matskålen kan du ge dom genom gallret, (så många du orkar) Det gjorde jag och min honablev snällare. Nu är hon jättesnäll och jag får göra vad jag vill med henne. Hon har blivit snällare än alla mina andra kaniner. ;) Lycka till!

[BonnieL]
0

Hur gammal är hon? Låter som tonåren.

Borefur
0

#1 okej :D

#2 okej tack för tipset :)

#3 okej jag ska försöka =)

#4 hon är ungefär 1,5 år

ulanea
0

Förlåt att jag lånar tråden lite..

Har ungefär samma problem med min kanin fast hon är jättesnäll när hon är ute och skuttar (i mitt rum).. Fast hon vill inte låta mig lyfta upp henne in i buren igen.. Hon är ungefär 8 månader:).. Har någon något tips? på hur jag kan göra:)?

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

MixiDixi
0

Ähum … Min kanin är ett halft år, och hon har passerat tonåren. Hon är bara sur/ilsken i hennes hus Obestämd

Music96
0

syrran har en kanin som är ungefär likadan… nu bor ju hon i och för sig "ute" (det vill säga i en "lada" på gården), så det är väl inte exakt likadant. ´syrrans kanin är ungefär ett och ett halvt år, precis som din, och hon kan vara hur mysig som helst när hon är ute och springer i sin "rasthage". men i buren morrar hon och hoppas mot en, så de flesta är lite skraja för henne… :S den enda hon kan låta bli att göra det mot är syrran och hon vågar oavsett om hon har hoppat förr mot henne.

så jag skulle tro att det skulle lösa sig om du, precis som andra här har sagt, sitter med kaninen åtminstone ett tag varje dag. det gör syrran så jag är ganska säker på att det ska funka… men som sagt mkt uppmärksamhet och så är viktigt. och så går det bättre om du gör det någonstans där hon kan springa lite. :)

Borefur
0

#8 okej tack för infon och tipset :)

Borefur
0

#6 precis så är min kanin också jag får inte lyfa upp henne ur buren då pipper hon och morrar. men när hon är ute är hon jätte snäll.

[BonnieL]
0

Låter lite som min ena hona.. Med mycket träning gick det över, och nu är hon jättelätt att handskas med Glad

Borefur
0

#11 okej :) det verkar som jag behöver mycket tålamodSkrattande

[BonnieL]
0

#12 Ja precis. Lycka till! Glad

kaka1234567
0

Nästa sommar kan du ju göra henne till en ute kanin.Ha hane ute på sommarn och ta inte in henne inför vintern för hon verkar trivas som ute kannin .Så gjorde min kompis blev rekomenderad att göra de av sin uppfödare.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus