Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 668 ggr
Totten2
0

Brr kallt och han sitter där ute....

Nu har vi -6 grader och det är frost både på locket och inne i locket i buren… Han har massor av halm och hö och under det även spån… Curman verkar ju väldigt glad och kommer hoppande när jag kommer… visst klarar han sig?

emms
0

Jadå! :D Han kommer klara sig! :D Se bara till att byta vatten ofta :D

Emma

[Kaninfluff]
0

du vet, jag har läst att kaniner trivs bättre i kyla än i värme. Glad så du kan vara lugn Flört

Totten2
0

3ggr per dag är det ok?

Jag byter vattenflaskan mot en lite mindre skål i diameter så att inte öronen skall falla i….

[Kaninfluff]
0

jag byter så fort jag ser att det är is. Ju mindre skål du har, desto snabbare fryser det. Så om du har tillgång till att kunna byta vatten på dagarna så tycker jag att du kan ha mindre skål Glad Ett tips? kan vara att ha en pingisboll i vattnet, varje gång kaniner rör bollen så börjar vattnet gunga och det fryser inte lika snabbt. Ett tips? som jag rekomenderar starkt (Y)

emms
0

#4 Smart! :D Fast min skål är för liten xD Muffin har hängöron ;) Men borde funka med en annan lite mindre boll, fast inte för liten. Hmm ;D

Emma

Totten2
0

Jag byter morgon ca 7 eftermiddag ca 16 och sen vid 2200. Varmt vatten… han drack förut när jag var ute, han dricker inte så mycket annars… kanske prova detta med bollen men är lite rädd att öronen skall falla i eller att han hoppar i skålen som han annars brukar o bli blöt.

Emelie
0

#5 En studsboll för dig kanske?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Denna kommentar har tagits bort.
[Kaninfluff]
0

#6 det tycker jag är för lite.. Jag brukar byta minst 4 gånger, det försöker jag hinna med iallafall. Och ge inte varmt vatten, du kan ta in skålen och smälta bort all is med varmt vatten, men ge isåfall lite ljummet. Och jag tror inte du ska oroa dej så mycket för öronen, jag har inte haft något bekymmer med det iallafall Glad

#5 en studsboll kan kaninen gnaga på och få småbitar i sej, så det är nog inte så bra… Obestämd

lomsen
0

varmt vatten fryser snabbare än kallt till is då det är mer syre i kallt, vet att det låter knas men så är det, så jag brukar ta kallt men inte iskallt, och när det väl är snö som här,  så äter de det också så nog klarar de sig om de vants till det och har hö och mat, halm och hus/skydd! Vi har minus 17 idag och alla kaniner är glada och pigga!Glad

jossan84
0

#10 Jag har lärt mig att det är en myt. Har inte testat själv. Men varmt vattem måste ju kylas ner och bli kallt innan det kan frysa.

Dock skulle jag inte ge varmt vatten av den anledningen att kroppen kan minska på den egna uppvärmningen om den får värme från annat håll. Och när effekten från varmvattnet avtar kan de bli nedkylda istället.