Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 451 ggr
Matilda_91
0

Tjuvparning på G?

Albin rymmer så ofta han kan. Ibland på morgnarna när man kommer ut, trött och stressad och ska ge ninerna mat så tar han ett skutt ut precis när man öppnar burdörren och så står han och Gizmo och nosar på varandra och knorrar som små grisar. Gizmo är verkligen sugen nu, hon är alldeles rödrosa där nere och är jättenyfiken på Albin! Man har ju hört om kaniner som parar sig genom kompostgallrerna, det hände t.ex oss förut när vi hade kaniner på gården…

Visst skulle jag vara sugen på att skaffa en kull ungar, men jag vet inte om Albin är en bra pappa med sitt temperament. Antingen så är han tonåring eller så är han lite småtjurig och kommer kanske alltid att vara.. Man vet ju inte :P Hm…

KajsaM
0

Bus Albin : Hehe men han som verkar så gullig? ;P Risken är ju att det kan bli en PARNING. Men kanske kastrera och du nu inte vill ha en kull :) Tja han kanske bara är i tonåren, hur länge är dom i tonåren? =)

Tina-A
0

Många kaninungar blir ju vad man gör dom till :) Enligt min uppfattning iaf.. Albin verkar ju relativt trevlig och med massor med uppmärksamhet och kärlek till ungarna kan dom nog bli lika trevliga som Gizmo. Men om du är osäker tycker jag verkligen att du ska vänta och se om Albin bättrar sig och bara är inne i en period…!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hopi
0

Om du kan vänta framåt våren; så ser du ju om Albin har bättrat sig, för det kan ju inte hålla i sig med den där tonårsperioden hur länge som helst heller.. ;) Men vem vet, det kanske redan är på G med småttisar! =D hehe

Hakefjordenskaniner
0

jag tycker inte det är något och bry sig om så länge inte kaninerna hugger än när man stoppar in händerna så tycker jag att man kan använda dom i en PARNING! men märker du att ungarna oxå blir sånna då hade inte jag parat om dom men ett test kan man ju alltid göra jag tror inte det har så mycket med arv att göra utan hur man uppfostrar dom och behandlar dom!

Tina-A
0

#4: Lite så tror jag också! Uppfostrar man dom rätt och ger dom mycket kärlek så kan nog de flesta bli vad man gör det till :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Självklart blir dom vad man gör dom till. Men men vet ju aldrig. Dom kanske tar med sig Albins temprament (om han nu inte bara är i tonåren) :)

Clariiz
0

ta en kull om du är sugen på det :) det är bara att hålla på med dom. Det är du som väljer vad dom ska bli gör du rätt kan du underbara ungar! :) (som du inte kommer kunna sälja sen mohahha. du kommer älska dom för mkt :P)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, jag skrev ett jättelång bra inlägg men det försvann!

Jahapp, jo jag funderade också på det om det där med temperamentet är att man inte ska para aggresiva kaniner som inte går att tämja.. Och Gizmo är ju helt underbar så det borde gå bra ;D

Någon som har koll på färger som jan gissa ungefär hur ungarna kommer se ut?

Albin är en brun sobelsiames, syskon + mamma var svart och vitfläckiga/grå och vit fläckiga. Gizmo är vit med beigebruna fläckar. Pappan är vit med grå fläckar och mamman ungefär likadan..

Gizmos syster på bilden

JossanH
0

det viktigaste tycker jag är att du helt säkert vet att ungarna kommer få nya hem eller att du kan behålla dom.

Jag tycker iof att det är helt fel att göra ett "test" som #4 skrivit, då det faktiskt är levande djur vi pratar om… Tänk om dom skulle bli aggresiva, ska dom avlivas då? är det inte väldigt onödigt att chansa? kanske bara är jag som är ovanligt blödig, men jag gillar inte tanken på att "leka gud".. jag menar inte att låta otrevlig på något vis, det är bara så jag tänker…

De flesta djur bli precis vad man gör dom till, men vissa kräver mycket mer än andra. har du tiden som krävs för att göra kaninungarna så tama som du vill ha dom?

Hoppas att det löser sig som du vill!! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Matilda_91
0

Javisst är det viktigt att hitta bra hem till kaninerna :) Jag har redan flera som jag tror är sugen på ungar efter Gizmo och Albin. Det är båda kaninernas uppfödare + två grannfamiljer med barn som ofta kommer och kelar med mina kaniner :)

Visst är det djur vi pratar om, själv är jag starkt emot att skaffa kanin till barnen och para hur som helt för att ungarna är sååå sööta utan en tanke på vad som händer med dem sen.

JossanH
0

#10 bra!! Skrattande

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tribe
0

Men Gizmos uppfödare var väl ingen bra person ? Kaninerna bodde väl i urin ?

KajsaM
0

#12 Nej dom bodde inte i urin om jag minns rätt. Utan att det luktade någonting. Aja Matilda får nog svara :D

Matilda_91
0

#12: Det luktade starkt av ammoniak. Burarna var rena, men jag tror det luktade av mockhinken som stod i ett hörn. Jag tor inte lukten är bra för kaninerna :/ Annars var hon jättetrevlig och och hade bra hand om kaninerna..