Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1028 ggr
Emelie
0

Korsnings, färgtråd

Tänkte starta en tråd där man kan diskutera, prata och fråga om allt som gäller korsningar mellan olika färger osv. Behöver man t.ex. svar på Vilken färg? det blir om man korsar en gul/blå japan med en madagaskar så kan man fråga det här.

Man får även presentera två föräldrar + deras färger och visa Vilken färg? ungarna fick för att vi nybörjare ska kunna lära oss och förstå lite mer. Använd er gärna av färgkoder för varje kanin och även mycket bilder då det blir lättare att förstå då.

Tack och hej! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min viltgula hona fick ungar med en viltgrå hane, och det blev viltgula ungar, viltgråa ungar och vit rödögda ungar.

Sedan parades min viltgråa hona med en viltgrå hane och fick viltgråa ungar, vit rödögda ungar, svarta ungar, och en viltbrun om jag inte har helt fel.

Har inte koll på vad alla kullar fick för färger men mest viltgrå, svart, vit rödögd.

Min honas första kull på bilden. (viltgrå hona&viltgrå hane)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Och här är en bild på hennes 4 kull (viltgrå hona&viltgrå hane)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

alwiz
0

Undrar Vilken färg? det blir om man korsar en svart + en svart brokad? Den svarta kaninens pappa är blå brokad kan ungarna bli blå då?
Antagligen blir det väll några svarta elr brokade ungar?

kyrkeliden
0

#3 Svart/brokade/ kaniner kan bära på det mesta. Du kan iaf utesluta viltfärger (viltgrå, viltgul o.s.v.)

Blå kan det bli om den svartbrokadec också bär på det. Är ganska vanligt att de flesta bär på dolda gulanlanlag, vilket kan leda till att det kan bli madagaskar.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Linnet
0

Hona chinchilla manteltecknad med genkod: achia Bb CC Dd Gg

Hane isabella med genkod: Aam bb CC dd gg

Har fått flera kullar med dom föräldrarna och färger som har blivit är:

Chinchilla

Blå chinchilla

Blå schwarzgrannen

Zobelsiames och viltsiames

Viltgrå

Blå

svart

madagaskar

viltgul

Det kan även bli isabella och viltisabella och fler möjliga färger också.

[Agneslundin]
0

#5 jag fattar inte de där aam bb grejen.. hur vet man att det blir den färgen man vill ha ? liksom hur vet man ?

Zvintos
0

#6: Genom att man kan genkoderna.
Varje bokstav står för någonting och alla färger/teckningar har en särskilt kod.

Här är en bra sida om man vill lära sig vad bokstäverna står för.

Linnet
0

Om man vet genkoden på föräldrarna så kan man säga vilka färger det kan bli på ungarna, lite komplicerat att sätta sig in i men jättekul när man kan det.

Svart kanin har genkod: AA BB CC DD gg, men en svart kanin kan även ha dolda anlag, ex ett gulanlag, då blir genkoden: AA Bb CC DD gg, eller ett blåanlag, genkod: AA BB CC Dd gg. Dom anlag som står med stora bokstäver är dominanta och behövs bara i enlel uppsättning för att synas, dom anlag som står med små bokstäver är reccesiva och behövs i dubbel uppsätning för att synas.

Bra sidor om genetik och genkoder:

http://www.kaninfarg.se/index.htm

http://www.kaninfarg.se/Farg.htm

Emelie
0

Åh vad roligt när ni börjar diskutera! Tycker det här ämnet är super intressant.

Hm, vi säger att jag skulle para min svarta hona med en hane som har egern, vad skulle färgerna kunna bli då?

Min svarta hona har stam:

E: Vit Rödögd

EE: Vit rödögd

EU: White Brun

U: Havanna

UE: Havanna

UU: Egern

Egern hanen vet jag ingen stam på förutom att båda hans föräldrar också är egern. Vad skulle nu färgerna kunna bli?

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

#9: Svart, med anlag för brunt och blått.
Åtminstone av det man kan se med hjälp av stammen.
Stammen säger dock inte allt om anlag som kan finnas där.

Brownie
0

Ja,jag kanske kan lägga in det här.

Hade en kanin innan som  hette Felix. Jag var ganska så liten då då det var för några år sen,så jag undrar så enkelt som Vilken färg? han var? :)

Kommer bild här!

Linnet
0

Tror han är isabella manteltecknad.

Emelie
0

#10 Så de skulle kunna bli havanna?

Brownie
0

#12 OK,haha då har jag bara haft isabella kaniner :D

Zvintos
0

#13: Om hanen fått med sig brun-anlaget, ja.

Emelie
0

#15 Hoppas på det då. Älskar Havanna.

Linnet
0

#16 Jo havana är en jättefin fär, tyvärr inte så vanlig tor jag. Hade en havana hermelinfuchs som jag parade med en blå zobelsiames hane, tyvärr blev det bara svart och brunzobel.

Emelie
0

# 17 Nej inte jättevanlig, skulle vilja se fler lejon havannor (a)