En fråga om juletid ...
Firar Ni jul med era kaniner? Och hur gör ni på nyår? Första julen å nyåret som jag ska ha kanin, så jag vet inte hur ni gör.
Jul: Firar ni jul med era kaniner? Tar ni in dom/den eller firar jul ute i buren/boxen? Ger ni dom extra morötter eller äpplen?
Nyår: tar ni in kaninen, är med den eller tar den till källaren eller nåt? Brukar era kaniner reagera på raketerna? Bor i vikarbyn, hos oss smäller det mycket!
TACK OM NI SVARAR!

Jul: Brukar sätta upp en liten gran vid kaninerna. Fast min ena kanin lyckas alltid få tag i den och börja äta på den. Så att pynta den är ingen ide ^^
nyår: Var jätte rädd förra året för att mina kaniner skulle bli jätte rädda. Men jag vad nog räddare än de. Jag försökte att inte göra en så stor grej av det liksom (:
// Ludde
Kaninerna brukar kunna få lite gott på julafton.
Nyårsafton gör jag inget särskilt.
Mina struntar totalt i fyrverkerier och liknande. =)

På julafton brukar han få lite extra gott och så pyntar jag med grankvistar.
På nyårsafton drar jag upp volymen på radion lite men inte mer. Gör ingen stor grej av det.

Okej, typ man kan ge lite extra "gott" på julen, eller kanske lite äpple?! Min kanin är galen i äpple, ska ge henne lite mer än jag brukar, och ge gräs och sånt i boxen när det blir nyår. Men hon är van med galna skällande hundar, så det kommer nog gå bra - hoppas jag iaf!
Jul: får lite extra gott på morgonen sen när jag kommer hem på kvällen brukar dom får hoppas löst med mig framför tv:n ;)
Nyår: Dom bor inomhus, jag lägger en filt över buren så det blir lite mörkare och sen brukar dom klara det problem fritt :)
Vi bor ganska mitt i "stan" och det smäller endel här ;)
Vid jul så får kaninerna lite mera frukt och gott, på nyår bryr dom sig inte om fyrverkerierna. Förra året satt alla kaninerna lugna i sina burar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
På jul kan det väl hända att han får en extra godis eller en sort han är särskilt förtjust i (banaaaaaaan!
), men annars är det nog som andra dagar. (Han är innekanin.)
På nyår har jag ibland oroat mig för att han ska vara rädd för raketerna, särskilt sedan min mamma ett år passat honom under nyår och berättat att han blev jätterädd.
Men efter det året har jag inte märkt någon skotträdsla hos honom. Jag är ju oftast ute på balkongen medan det smäller som värst, men så fort jag går in kollar jag honom och ofta ligger han och halvsover då, trots att det fortfarande smäller en del, så jag antar att han inte bryr sig så mkt.
Jag brukar ge mina små obesprutade julgranar :) Eller ja, kvistarna som blir över från den riktiga blir det med iblan. Det är smaskigt! Och sen kan dem få en ny sele eller något sånt :)
Dem brydde sig inte när blixten slog ner 100 meter härifrån. Själv hoppade jag till som tusan! :O Sjukt högt ljud. Men när jag gick ut till dem någon minut senare satt dem och käkade hö ^^
Emma
Jul --> Dom brukar få julklappar (hehe) som typ ett sele eller så. Plus godis och som #8 julgransgrenar!
Nyår --> Mina bor ute, min första kanin tog vi in men dom 7 jag har nu bor ute. Och har klarat sig hittils. Är lite orolig för min wilma då hon är läskigt ljud känslig och det är hennes första vinter.
Men antar att det går bra. Annars tar ja in henne :)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Ett år köote jag sånnadär gottisstänger till alla kaniner men det var inte en enda som rörde dem. De vill bara ha pellets :P
Har aldrig varit hos kaninerna på nyår, men de har aldrig verkar rädda eller så dagen efter.
brukar inte fira jul med kaninerna, eftersom jag inte är ett särskillt stort fan av julen vilketfall.
Firar inte nyår alls.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Mina brukar få någon liten sak på julafton, dom måste ju oxå ha presenter(a) och så brukar dom få lite frukt/grönsaker.
Vilma blev helt galen utav fyverkerierna så fick alltid ta in henne i transporten i garaget, vet inte vad Jocke och Bella tycker om fyverkerierna, så får se hur jag gör med dom :)
♥
Det brukar bli något extra gott till kaninerna vid jul, kanske deras favoritmat plus något godis de tycker om. Gör dem lite "julfina" med pälsskötsel och pedikyr (;
Vid nyår brukar jag inte göra mer än att se till att de har gott om saker de kan göra, så de inte ska bry sig om smällarna. Vid det här laget är dem vana vid det. Dock brukar inte vid skjuta några raketer vid gården, kanske någon enstaka. Men grannarna är desto mer skjutglada.
Aut viam inveniam aut faciam

Julen får hon lite extra gottis på och även en julklapp eller två ;)
Nyår så täcker jag över hennes bur, då vi bor nära smällandet och att täcka buren med filtar dämpar både ljudet och det skarpa ljuset. Kollar alltid till henne efteråt, och hon brukar sitta och äta så jag tror inte hon bryr sig så mycket.
Det är nog värst första gången de hör det.

Jul:godis och lite julgransgrenar (min kompis köpte en hel julgran till sina kaniner förra året, fick lite;) )
Nyår: Jag la en filt över burarna satt de inte skull se så mycket, å de verkade inte bry sig:) Sen sköt vi inga raketer själva, men det är raketer 2-4 dagar innan nyår och 3 dagar efter med raketer här!:O
Jul: Inget speciellt, dom får något godis och kanske någon sak och en massa pussar och kramar
Annars inget särkilt.
Nyår: Asså mina bor i källare så dom hör nog inte raketerna så mycket. Fast nu har jag ny kanin som bor hos mamma så får se hur det går men det borde inte vara något väldigt problem, i värsta fall kanske hon får flytta hit så länge :)
Vi har åkt bort under jul och lämnat kaninerna till släktingar men kaninerna har fått lite extra godis då.
Nyår och även påsk så har innekaninen inte brytt sig så mycket, utekaninen har reagerat med kraftig stress några tillfällen och inte alls andra tillfällen. Det skjuts enhel del raketer nedanför vår balkong så att hon blir väldigt stresad är inte så konstigt. Men då har vi haft dörren till köket öppet så det har blivit kallt i köket och sen får hon skutta in och ut som hon vill under de timmar när det skjuts som mest, vid tolvslaget så har hon fått sitta i min famn, då har det fungerat.
Förra året och troligen även iår så kommer vi lämna bort i alla fall utekaninen till en släkting som bor på en bondgård där det inte skjuts några raketer alls. Så slipper hon den stressen.
Förra kaninen jag hade var innekanin men han blev också jättestressad av smällare, så då blev det att bära omkring på honom under nyår och påsk. Han blev bara lugn när jag höll honom, när jag flyttade så fick han vara i badrummet där det inte fanns några fönster under raketskjutandet.
Så det kan vara en massa pysslande men är man bara förberedd så går det ofta bra. Många blir hjälpta av att få sitta i sin bur, mumsa på något gott och ha en filt över buren.
Till julafton går kaninerna gröt med mosad banan + riven morot i. :)
Not your mom, not your milk.
Till jul får mina precis som #18 havregrynsgröt med morot och banan i (plus äpple om vi har det hemma) (:
Nyår händer inget speciellt, jag brukar inte vara hemma under kvällen/natten men enligt föräldrarna reagerar kaninerna inte nämnvärt på rakterna när de har kollat till dem.

Jul: Lite extra gos,godis kanske nån leksak :)
Nyår: Min hane är lite känslig för ljud,har inte riktigt bestämt hur ja ska göra.
Jul: Extra mycket gos och bus. Julklappar och julgodis :)
Nyår: Inget speciellt. Låter kaninerna vara i burarna så att dom känner sig trygga, det brukar gå bra.