Kaninhona bortskänkes!
Hej!
Jag letar efter ett nytt hem till min kanin Mira. Hon är ca. ett år gammal, köpt på djuraffär. Hon är ganska liten, jag skulle tro att hon är blandning mellan lejonhuvad/hermelin. Jag letar efter ett seriöst hem med kaninerfarenhet, eftersom Mira har börjat visa lite agressiva beteenden. Hon är revirbenägen i sin bur, morrar, gör utfall och har bitit en gång.
Hon är van att skutta lös i mitt marsvinsrum, men eftersom hon även har börjat göra utfall mor marsvinen så har jag ingen plats för henne, jag vill inte att hon ska sitta instängd i en liten bur.
Hon är snäll när man har henne uppe i famnen, och nyfiken när hon skuttar ute på golvet. Inga problem att klippa klor på eller så!
Så nu letar jag efter någon som kan tänkas ta sig an Mira och har viljan att jobba med henne, för hon kan nog bli en riktigt fin liten kanin!
Mira finns i Granö, Västerbotten. Ingen bur eller tillbehör medföjer!
På bilden är Mira liten, ca 2 månader.
Mvh Josefine

Låter som hon är i tonåren. Ska du verkligen skänka bort henne för det? :/ Även fast hon gör utfall mot marsvinen, du kanske kan hitta någon lösning?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag vet inte, hon har varit så här länge nu, och ärligt talat så börjar det kännas obehagligt att hålla på med henne. Jag tror hon skulle få det bättre hos någon annan som är lite mer van vid kaniner…

#3: Jag hoppas du får henne till ett bra hem i alla fall! :))
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#4 Tack!:) Det hoppas jag med!:)
Tror faktiskt som #2. Min lilla älskling blev helt tosig och galen när hon var i tonåren, sedan vart hon samma gamla älsklingsflicka igen. =)
Skulle personnligen gett henne en chans.

Vissa kaniner är väldigt revirvaktande i buren men lugna och snälla utanför buren och då får man helt enkelt acceptera det. Hade en hermelinhona som också var aggresiv i buren men hur go som helst när man höll henne i famnen. Att hon gör utfall mot marsvinen ser jag inte som nåt konstigt, hon behöver ju inte gilla marsvinen och det gör hon uppenbarligen inte och då ska hon inte vara tillsammans med dom.
#7 Typiskt hermeliner. ;P

#8 Jo, det är nog lite typiskt hermeliner, dom är ofta lite småaggresiva. Har numera bara dvärgvädurar, dom har ett helt annat temperament, lugna, sociala och tillgivna, vill alltid koma upp när man öppnar buren.
#7 Givetvis är det inget konstigt att hon inte gillar marsvinen, det behöver hon inte heller. Men mina marsvin går i stora flockburar på golvet, med låga kanter så hon hoppar in hur lätt osm helst. Ska hon inte kunna komma in till dom så måste jag har henne på den lilla ytan golv som finns kvar, och där ryms bara en 100cm bur. Som sagt så vill jag inte stänga in henne i en sån.
Därför vill jag att hon ska få komma till någon annan, och jag tycker inte att jag behöver förklara mer än så här!:)
jätte fin kanin och hoppas att du får ett hem till hon, jag har redan en liten hane som e på 3 år gammal som också anfaller men försöker jobba med det…
putt
putt
Putt!
Ingen som vill tankäs ta över en söt liten kanin?:)
#10 kan du inte skaffa högre kanter åt marsvinen så att hon inte kan komma in?
Då blir det bökigt att kommar åt dom..kaniner kan väl, så vitt ajg vet, hoppas högt…

Synd att det blev så… En av mina honor var också så men efter hennes kull så lugnade hon ner sig lite. Och nu har hon nästan slutat anfalla och morra helt, det hade nog med tonåren eller ngt sånt att göra ;)
Hoppas det löser sig med dig och Mira och att hon kommer till ett bra hem!
#18 Tack!:)
putt
puttar
putt
putt

Hur gammal är en kanin när den är i tonåren och när det går över?
Jag läste nånstans att tonåren var mellan 4-8 månader ungefär..
Kan tillägga att Mira inte har morrat eller gjort utfall mot någon människa nu på länge, bara mrsvinen. Dock så har hon börjat tugga på väggar…:/
putt
du kan skydda väggarna med plexiglas tror jag det hette :)
putt
lejonhuvade och hermelin-kaniner har överlag ett nervösare beteende och kan vara lite agressiva i tonåren(även andra raser såklart). Vi har haft en hermelin och en lejonhuvad som inte lugnade ner sig förrän efter 1½ års ålder (omplaceringsdjur som vi räddat från avlivning så man vet ju inte vad dem varit med om)…Har en korsning mellan lejonhuvad/dvärgvädur som idag är 7 mån. Han hade en period då han försökte bitas hela tiden men nu är han mkt lugnare.
Det är väldigt viktigt att inte rygga tillbaks om kaninen försöker bita till exempel. Man ska självklart ta undan handen. Men inte visa att man är rädd för då kan det bli en ovana istället för "tonårsfasoner"…Det gäller att vara envis och inte ge upp. Gör saker som hon tycker är kul. Springer hon löst eller bor hon i bur? Provat att hoppa hinder med henne? En del kaniner kan "glömma" bort sitt dåliga humör (iaf tillfälligt) om dem får någon uppgift som dem tycker är kul..
Men är hon inte på humör att gosa så låt henne vara och prova lite senare istället. Man kan jämföra det med humörsvängningar…Ibland känner kaninen: "usch har verkligen ingen lust att gosa. låt mig vara!" för att nästa dag tycka att det är hur mysigt som helst att sitta i famnen hur länge som helst…Nu har jag ju inte träffat din kanin men jag skulle tro att hon är i en jobbig tonårsperiod/pubertet och att hon bara behöver lite tid på sig så ska du se att hon blir urmysig om några månader..
skulle en äldre kanin hålla på sådär så kan man däremot misstänka att kaninen har ont eller är sjuk.
lycka till!
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
#30 Hon bor lös, och jaf har inte provat att hoppa hinder med henne.
Hon är ju över ett år, så tonåren borde det inte vara. Det går ju upp och ner det där med morrandet och utfallen, så hon har väl humörsvängningar…
Nog kan det fortfarande vara tonåren om hon bara är strax över 1 år.
Skulle det fungera så kan du ju sätta upp kompostgaller så att hon inte tar sig till marsvinen. Kompostgaller kostar inte alltför mycket.
det kan fortfarande vara tonåren…har ni märkt om hon varit skendräktig? (dragit loss päls eller liknande)? det kan också göra att kaninen blir agressiv i perioder. isåfall blir det ofta bättre efter att kaninen fått ungar på riktigt.
mvh Lisa
#33: Fast att ta ungar på en hona som inte har ett bra lynne, oavsett orsak, är inget jag skulle rekommendera.
Risken finns att den ärver ner det temperamentet/beteendet till ungarna.
Och varför ta den risken, när det finns såpass många lugna och fina kaniner att avla på istället?
Då är det bättre att kastrera, om man vill bli av med beteende pga skendräktighet.
#34 ja, det håller jag med om. hon är dessutom för "gammal" för att få en första kull. ville bara veta om hon brukar vara skendräktig? eller om hon är i en tonårsperiod ..
kastrera är det bästa alternativet för henne. om hon inte lugnar ner sig..
mvh Lisa

#35 Inte för gammal för en första kull om hon är ca ett år, men däremot tycker jag inte heller att man ska avla på en kanin som visar ett sånt beteende.
#36 det är större risk för komplikationer om hon är lite drygt 1 år
mvh Lisa

#37 Ingen fara om den är över ett år, har parat kaniner som varit 2½ vid första kullen och det har gått bra och runt ett år är ju en ganska vanlig ålder för första kullen.
hoppas du hittar nåt hem till kaninen
Jag tänker inte avla på henne, jag försöker ju ge bort kaninen jag har-inte skaffa fler…:) Hon har iaf inte varit skendräktig?, så det är nog inte problemet..