Kastrerade hanar bo ihop?
Eftersom jag funderar på att kastrera min kaninhane och skaffa sällskap till honom så letar jag information om att ha kaniner tillsammans. Det som rekomenderas är ju att ha en kastrerad hane tillsammans med en hona.
Jag hittar ingen information alls om att låta två kastrerade hanar bo ihop. Har någon provat och hur fungerade det?
Undrar jag också :) Vore intressant att veta! :D

Det kan gå, men det vet man inte i förväg. Säkrast är nog ändå kastrerad hane och hona för det fungerar i dom allra flesta fall.
tror inte det funkar med två hanar ihop, även om dom är kastrerade. det kanske kan gå om man låter dom gå ihop redan från dom är små, men hanar som inte är kastrerade bråkar ju så gott som alltid, och även om dom ska bli lite lugnare vid kastrering så tror jag inte det går. fast jag kan ju ha fel:) såg en annons för någon dag sedan om två kastrerade hanar som "bodde ihop" så att säga. tror som sagt inte att det funkar, men jag kan ju ha fel. Har ju aldrig haft två hanar ihop. :)
Det kan nog funka om båda hanarna är kastrerade tidigt.
Nackdelen med att kastrera tidigt är dock att riskerna ökar ju yngre dem är, eftersom ungar och gamla tål narkos sämre än vuxna.
Kastrerad hane+hona brukar dock vara det som oftast funkar bäst.
Min uppfödare sa att det inte var något problem,hon hade själv så ! ;)
Jag har haft det flera gånger och aldrig haft några problem. Men det har enbart varit dvv, teddys eller angoror vilka alla varit lugna och trevliga i temperamentet även innan de kastrerats. Alla kaniner är individer, inget går att garantera, en kanin som älskar ett visst sällskap, kan hata ett annat. Vissa älskar alla, andra hatar alla. Man får alltid vara beredd på att ha två burar och se det som en bonus om de gillar varandras sällskap.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Större utrymme kan ju med öka chanserna att dem blir vänner :)
För mig funkade det inte att ha kastrerad hane+hona så det funkar inte alltid heller ;)
Emma

Jag tror inte det funkar men det beror nog på personlighet till personlighet,men jag har en kastrerad hane som inte alls går ihop med vissa kasterade hanar men troligtvis skulle funka med andra.

Jag har flera kaniner som går tillsamans bland annat två kastrerade han kaniner och dom går skit bra tsm! :D
det där var verkligen intressant. ;P trodde verkligen aldrig att det skulle gå att ha två hanar ihop… men men. man blir överraskad. ;D kanske ska ha två hanar ihop senare ngn gång… :)
Om dem är ugnar båda två så kan det ju inte vara några problem!

Tack för alla intressanta svar.
Det verkar ju som om det i första hand är "personkemin" och inte könet som avgör om det går bra eller inte. Utrymmet spelar säkert stor roll också.