Resa bort - vad göra?
Vi ska resa bort en vecka i december och undrar nu hur man ska lösa kaninens skötsel på bästa sätt. tips? på hur man hittar en bra kaninvakt samt lite tips? på vad man kan kräva av vakten och vad de ska ha i ersättning. Vilket är värst för kaninen. Att bli hanterad mycket av en okänd människa eller att sitta i sin vinterbur utan att få komma ut och bli rastad så mycket?
Hoppas ni förstår hur jag tänker…
Usch så jobbigt det här känns.
Bra kaninvakt kan du nog hitta här, om du har tur. =)
Vad jag skulle krävt av en kaninvakt är att kaninen såklart har mat och vatten, samt att den tas till veterinär ifall den skulle bli såpass sjuk.
Den summan skulle självklart betalas tillbaka om veterinär vore nödvändigt.
Ang rastning och så, tycker jag det beror lite på hur pass kaninvan vakten är.
Är h*n inte sådär jättevan med kaniner, hur dem ska lyftas osv, hade jag hellre låtit kaninen sitta i buren, än riskera att den blir felhanterad och ev skadar sig.
Är det däremot en kaninvan person tycker jag gott man kan tala om att man gärna vill att den rastas.
Hejsan!
Jag kan gärna passa lill killen :D! vart bor du ?

Jag har varit kaninvakt flera gånger och har även låtit andra ta hand om mina kaniner, och det bästa har absolut varit att skriva en lapp med all nödvändig info. Hur mycket mat, vilka grönsaker kaninen tycker om, lite om tempramentet (om kaninen är agressiv/tjurig i någon situation, t.ex när den ska bli tagen ur buren) och så vidare. Man får ju anpassa informationen lite efter hur mycket kaninvakten kan, en oerfaren vakt behöver troligen mer instruktioner än en van kaninmänniska.
Har du en snäll kanin så tror jag inte det blir några problem alls med hanteringen men även här handlar det nog mycket om här erfaren kaninvakten är. Vissa människor kan säkerligen hantera en kanin som är lite stressig/tjurig medan det kanske inte är så smart att låta en människa som aldrig rört kaniner förut att ta hand om kaninen.
Du kan alltid skriva en tråd här på kanin.ifokus och höra ifall det finns någon som kan ta hand om din kanin, det brukar inte vara alltför svårt att hitta någon som ställer upp.
the vanity, it becomes insanity

Tack för era svar!
Tror tyvärr att chansen att hitta en kaninvakt här är liten. Bor i ett liiiiitet samhälle på västkusten som heter Hunnebostrand.
Om kaninen får sitta i buren hela veckan så är det alltså ok? Vet att det inte är optimalt men han kommer iaf inte att få några "men" av det? Känner att jag antagligen skulle oroa mig mycket över själva hanteringen om jag ber personen att flyta, bära och "fånga in" honom…
Kanske en dum fråga men det är ett måste att kolla till kaninen två gånger per dag eller?
#4: Djurskyddslagen säger att kaniner ska ses till och matas dagligen, men om deras vatten fryser ska de ges nytt vatten 2 ggr per dag.
jag brukar be min granne de har en liten dotter på 6 år som tycker det är jättekul att ta hand om kaniner!
men vad du än gör så lämmna inte in de till en djuraffär, där får de bara sitta i en pluttig bur hela veckan utan någon omtanke, aktivering eller springning
#4: Några men av det tror jag inte han får. =)
Nej, det är inget måste att kolla till kaninen 2ggr/dag.
Däremot måste kaninerna få nytt vatten 2ggr/dag under vintern när det fryser.
Så då blir det ju 2ggr/dag i vilket fall.
# 4 …kaninen får sitta i buren hela veckan…
om ni kan flytta buren hit(rävlanda 4 mil öst om göteborg) och det inte är förlångt kan jag passa han:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#9 Tack vad snällt men jag tror tyvärr inte att det går.
#8 Ja det är inte så roligt att få sitta inne i buren hela veckan men jag är lite oroligt för vad som kan hända om någon ska "hålla på med honom". Han har en ganska bra bur (kolla gärna bilderna i länken) så jag hoppas att det ska gå bra.
#7 Så bra då behöver jag inte oroa mig för att han ska bli märkt för livet iaf
är ju lite rädd att han ska vara arg på mig när jag kommer hem igen… Ska börja fundera lite om jag kan hitta någon lämplig vakt. Sedan får jag skriva en lista på vad som ska göras. Kan ju vara bra om jag får tag på en snart så kan ju h*n få vara med när jag sköter om kaninen några gånger ocskå.
Jag brukar alltid göra en lista till kaninvakten vad som ska göras. Då spelar det ingen roll om personen är van med kaniner eller ej.
Men det handlar oftast om mest en helg, och då får kaninerna sitta i sin bur hela helgen. Och så får dom tillsyn 1 gång dagligen då de får mat, nytt vatten och nytt hö.
Skulle jag åka bort fler dagar skulle jag nog hellre försöka hitta en kaninvakt som kan ha kaninerna hos sig.

#11 Vår kanin är en utekanin och hans bur är inte så lätt att flytta. Så det blir nog svårt för oss att flytta honom till någon annan.
#12 Men jag tror nog att det går bra att han får vara i sin bur under veckan ni ska vara borta. Men då måste ju kaninen ha tillsyn i alla fall 2 gånger varje dag när det är under vintern.
Finns det någon i närheten som skulle kunna tänka sig vore det ju bra. För det skadar ju inte om de tittar till kaninen 3 gånger.
Sen det där med ersättning får man komma överens om med kaninvakten.
Här är det nästan alltid svärmor som är kaninvakt. Eller en kompis till min sambo.
Vi har egentligen bara bjudit på fika eller middag. Sen har vi hjälpt dom med att vara djurvakt när de har behövt det.
Vi har bara köpt en stor godispåse till vår kaninvakt. Vi frågade en granne som har en 8-årig flicka. Hon och henner mamma kommer och ger nytt hö, mar och vatten varje dag samt tömmer toalådan.
Flickan brukar gosa lite med honom också. Det har i alla fall gått väldigt bra.
Jag brukar också skriva ett litet skötselbrev.
Har ett kaninpensionat, du kan kolla på hemsidan: www.naturenskaniner.weebly.com

När jag reser bort har jag nästan aldrig någon kaninvan som kan passa kaninerna. Så har bett min mormor& morfar och några kompisar att turas om att ge dom mat och byta vatten. Inegn av dom vill/kan bära kaninerna så dom har fått sitta i sin bur hela tiden när jag är bortrest. Ibland är det i 3 veckor. Och mina kaniner har inte blivit skadade av det. Dom kanske inte har vatt lika tillgivna eller lika mkt muskler när jag kommer tillbaka, men absolut inga allvarliga skador. Så i en vecka ska det nog gå bra att han inte kommer ut i hagen, men jag vet hur du känner dig, tycker själv inte om att resa bort från kaninerna. :)
Du har inte någon släkting/kompis/granne som kan passa de då?
När jag rest bort har antingen min bror, någon kompis eller min moster skött om mina kaniner. Jag har inte begärt mer än att de ska ge mat, vatten, och ta bort det skitiga ur buren eftersom jag har ganska många kaniner. Skulle absolut inte vilja att någon jag inte känner så väl ska bära och flytta runt på kaninerna, en olycka händer så lätt.
När jag är kaninvakt ger jag mat, vatten, mockar bort det skitiga och släpper de lösa en stund (innekaniner).
När jag är iväg så ber jag oftast någon släkting att ta hand om dem. Har skilda föräldrar så det är ganska praktiskt om man ska iväg. Men förra året kunde inte pappa ta hand om Muffin eftersom han med skulle iväg och då var Muffins uppfödare så snäll så att hon tog hand om honom i en vecka :) Och Hanna (Jetaime) tog hand om honom i 2 dagar. Tycker det är skönt om det är någon kaninvan. Då vet man att dem får rätt skötsel och så. Skulle aldrig låta mina grannar att ta hand om dem. Kanske våra närmaste grannar hos pappa. Han som bor där har varit bonde och har erfarenhet av kaniner, och dem är väldigt snälla ;)
Emma
mina grannar får alltid komma in före och så visar vi vad de ska göra och så skriver jag såklart ett skötselbrev och ger dem mitt mobil nr
Han har en så stor och fin bur att han säkert klarar sig bra där hela veckan (och detta sägs av mig som förespråkar frigående innekaniner
). Risken att kaninvakten skulle tappa honom eller råka släppa ut honom, eller att något annat skulle gå fel, skulle oroa mig jättemycket om det var min kanin det gällde.
Sedan är det ju inte säkert att han skulle gilla att bli pysslad med av en främling. Lugnare och tryggare för alla parter om han stannar i buren tror jag.
När jag har kaninvakt skriver jag en detaljerad lista och förbereder matlådor med hans grönsaker osv. Nu kanske det inte funkar när man är borta så länge, grönsakerna kanske torkar i sina lådor då?
Hoppas du hittar en bra kaninvakt!

Tack för alla tips?! De som hade varit ett naturligt val när det kommer till att vara kaninvakt ska resa bort med oss den veckan det var därför det blev lite problem den här gången. Men nu känns det som om jag har lite koll på hur jag ska/bör göra. Ska bara fråga den tilltänkta om hon vill förbarma sig över Ramses.
Än en gång tack!

Jag ska vara borta 3 1/2 vecka!!! Jag har paaaniiik över jul
Min lilla baby …
Se gärna min tråd- Kaninpensionat i vinter? 
Stockhomsomr endast dock / mvh zez

#0 Med din fina bur så tycker jag inte att det är några problem att låta honom sitta inne den veckan du är borta, så länge det är rent när ni åker så behövs den inte städas heller, om det nu inte blir extremfall.(beror förstås på vem du frågar) vattnet behövs ju bytas om det fryser.
Så länge vädret tillåter (inget fruset vatten) så hade jag varit nöjd om kaninen blev tilltittad 1 gång om dagen, även om 2 ggr är bättre.
Dom klarar sig och skuller ju inte direkt dö..
Visst är det jobbigt att åka ifrån honom men desto mer uppskattar man honom när man kommer hem =)
Hoppas att det löser sig, huvudsagen är att ni är trygga med H*n som passar honom, att ni kan lita på att dom går dit minst 1 gång/dag =)
Lycka till!

# 24 Tack för ditt svar!
Det har löst sig och jag har lyckats få två bra vakter!! En som kommer på morgonen och en som kommer på kvällen. Så nu känner jag mig trygg! 

#25 Skönt att det löste sig för Dig =)