Vilken hona till k-hane?
Jag har en kastrerad hane på snart 9 månader. Han går lös inne och är helt rumsren och glad. Han väger 1.5 kg.
Jag har börjat fundera/leta efter en hona som jag kan ha tillsammans med honom då jag vill ha en till. Kan jag välja Vilken ras? och storlek jag vill eller finns det någonting jag måste tänka lite extra på inför valet?
Tanken är att det ska vli en hopp-hona eller eventuellt en raskanin av modell över 3 kg, Rätt/Fel?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Det brukar gå bra med de flesta raser (sjävklart individuellt) men det är inte jättesmart att ha t ex en dvärghare och en belgisk jätte då den större kaninen skulle kunna skada den mindre :)
#2: Den lilla skillnaden ska inte vara någon direkt fara, förutsatt att dem kommer överens. =)
Ett tips? är ju att alltid ha en extra bur redo, utifall de inte skulle komma överens.

#3 Självklart sitter jag och grunnar över alternativen om dom inte skulle komma överrens. Att ha en lös och en burgående inne är för mig inget alternativ, inte heller att sätta den redan lösgående i bur, det gör honom galen "tyvärr". Däremot finns ju alternativet utekanin kvar, men det vil jag inte ha..
Så jag sitter och funderar på om man kan skaffa en hona på "öppet köp", Vad finns det för åsikter om detta tro?
#4: Det är ju ett bra alternativ, om man kan hitta någon som går mer på det.
Dock finns ju risken att dem verkar gå ihop till "prövo-perioden" är över och sen helt plötsligt ryker ihop.
Den risken tar man i och för sig ändå, vare sig man köper den på en gång eller lånar den. =)

#4 Ja, självklart finns ju den risken också, men det får man väl reda ut då :)
Och visst är det bäst att bonda honom med en unghona?
#6: Det råder det delade meningar om.
Personligen föredrar jag vuxna honor, som redan gått igenom ev tonårsperiod.
Enligt egna erfarenheter funkar vuxen hona bäst.
Sen finns det de som har motsatta erfarenheter.
Så välj den hona du fastnar för. =)

#7 Fick mig en tankeställare nu tack vare ditt råd, kanske finns det någon hona som redan visat hoppglädje? Kanske en hona som redan är utställd?
Tack Ninni!
Det är ju som sagt inte bråttom för min del men jag kan ju börja tänka på och titta efter vad jag egentligen vill ha =)

Skulle det kunna fungera med en BJ?
tänk på att honan kanske föder mer än en unge :)
#9: Det skulle kunna fungera, men inget jag skulle testa.
Det bästa är att ha en i ungefär samma storlek, eller iaf storleksgrupp.
Honan skulle lätt kunna skada honom utan att det är meningen, utifall hon ex blir väldigt skrämd och han råkar vara i vägen.

#11 Vad är det största du skulle kunna tänka dig?
#12: Max en på 3-4kg.