Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 530 ggr
sabines
0

Kastrering, Lite orolig och ledsen!

Nu är det i alla fall bestämt och vi har en tid till kastrering på min teddyvädur tisdag den 24/11. Det känns tråkigt och jag är orolig till tusen. Han är så fin och jag hade verkligen velat få någon mer kull efter honom förutom tjuvparningen som blev med hans syster. Men det är nog bäst såhär ändå. Han har ju alltid varit van vid att vara ute hela dagarna och springa, och nu det sista har han inte fått vara det på grund av att han har skvätt lite överallt..

Jag hoppas han fortsätter vara så mysig som han har varit innan, även efter kastreringen, kanske till och med att han funkar tillsammans med min andra kanin senare! Men jag är orolig. Spelar det någon roll att han är 1 år gammal när han kastreras? är det någon större risk då?

Zvintos
0

Det är absolut ingen större risk.
Snarare kan det vara en större risk om kaninen är för ung.
Unga kaniner tål narkosen mycket sämre än vuxna.
Vid 1 år är han fortfarande en ungdom.
Det är när kaninen passerat 5 år, som jag skulle tänka efter lite innan jag kastrerade en sådan.

Min hane var drygt 1½ år när han kastrerades och det gick hur bra som helst. =)
Syrrans hane var i ungefär samma ålder, och även där gick det felfritt.

sabines
0

#1 Va bra, då kan jag känna mig lite lugnare då i alla fall. Vill absolut inte göra så han mår dåligt, så det känns tryggt att veta att det har gått bra tidigare! :) Tack för det!

candycandye
0

Hoppas allt går bra!Du får skriva och berätta, han är ju jättefin det lilla jag hann se:))

sabines
0

#3 Ja tack, jag tycker med han är fin! =) Jag berättar när det är gjort!  ha det bra!

[BonnieL]
0

Det kommer gå jättebra! Glad

Tarja
0

Det kommer säkert att gå jättebra =)

Får jag fråga vad det är för liten filur hanen är? Namn, färg? :)

Mumsing
0

ja var hos vetten med min kanin idag, superbra :)

Så de kommer gå bra för din kanin med! :D

sabines
0

#5 och #7, tack, jag börjar bli lite mer positiv nu. Kommer dock tycka synd om honom sen :(

sabines
0

#6 Han är svart wienertecknad teddyvädur! :) Fast hans mor är tydligen lejon så vi får la se vad som blir av honom sen.. Just nu är han nedklippt men pälsen växer iaf, är väl 3-4 cm just nu kanske! Han heter Nattglittrets Idefix, fast jag kallar honom för Ozzy!

sabines
0

Måste bara säga detta. Nu tycker min mamma att jag borde skjuta upp kastreringen ett tag på grund av att både hon och jag skulle tycka det var kul om han fick några fler kullar. Han har så fint temprament, är så himla snäll och trevlig. Fast jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. Om jag skulle vänta med kastrering så får kaninerna bo i olika rum, honkaninen i mitt sovrum och hankaninen ute i köket. För när han inte är i närheten av honkaninen så skvätter han inte heller!

Vill bara fråga, är det någon här som skulle vara intresserad av att ha en liten teddyvädur (möjligtvis lejonvädur) som pappa till någon kull som ni planerar att ha?