Beräkna höåtgång?
Hej!
Jag försöker hjjälpa min mamma att beräkna höåtgång på familjens kaniner. De bor i utebur året om men i år är första vintern som dom bor ute hos mamma.
Det är 4 stycken som bor i flerfamiljskaninhus.
Så hurmycket bör man räkna per kanin och månad i kilo? För mamma har hitendags köpt små höpåsar i affären men ska nu (efter inrådan av mig) köpa hö av storbonden så hur mycket bör hon köpa för att klara sig till våren och att kaninerna kan gå på grönbete i trädgården?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tror att två småbalar räcker tre till fyra veckor max. Det blir ju en del hö till boet också! Om man lägger halm i burarna går det åt mindre hö.
Jag har 5 kaniner, utomhus
en bal (20-25kg) räcker nästan en månad för mig.
#1 nu frågade jag ju inte vad mamma har för strö till kanicklarna men det har vart blandat i omgångar vet jag. Men 2 bal i månaden låter ju rimligt. (själv är jag van vid att räkna 8kg/dag åt hästen^^)
halm borde hon kunna köpa av bonden om hon inte redan gör det.
#2 ok, det mamma ska köpa är löspressat och ligger väl kring 10kg/bal. som sagt, har inte möjlighet o kolla själv då jag bor 35 mil från mamma och småsyskonen. (det är ju de små's kaniner men mamma får ju sköta dem)
Har räknat att det går åt ca 3-5kg/kanin/månad här hemma.
Mina äter oftast 1kg var per vecka (:
Vi har 3 inomhus kaniner här hemma och det går åt 1 stor sopsäck med hö i månaden. Ibland mer. Vi har precis tagit hem en hårdpressad bal på 10-15kg så vi får se hur länge den räcker…
(vi har för övrigt alltid fått hö från "vår" bonde men tar hem hö't löst i sopsäckar från mamma eftersom jag bor i lägenhet)
Det beror ju på vad för slags kaniner det är…? En Hermelin eller Dvärghare käkar ju kanske 50 gram hö om dagen medans en fransk vädur eller jätte kan knapra i sig ett halvkilo om dagen typ… 
#7 - Instämmer =)
Mina 3 lejonhuvade dvärgvädurar + en lejonhuvad äter 3-4 kg i månaden ungefär.
Kan tillägga på mitt svar (#5) att det är dvärgkaniner som alla väger från 1,5 - 2 kg.
Dessa är ju något buskavlat material från en dagiskamrats (för yngsta syskonets dagisgrupp) kaniner. Det lilla jag kan se så måste det vara Löwen i för det är ju ganska så fluffigt stundvis. De har ju en kanin som liknar roger pontare. ;)
Så det är standardstorlek på kanicklarna iaf. Bifogar bild på en av dem ^^
mina kaniner äter runt 17 kg i veckan tillsammans.
14 st som väger runt 2-3 kg var
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har 6 kaniner hemma som får hö 2-3 ggr/dag och då räcker en bal i ca 3 veckor. Man bör inte köpa 20 balar hö till kaninerna utan köpa bal efter bal eller 2 balar/gång. Höet kan bli dåligt och om det blir dåligt och du ger det till kaninerna så blir de väldigt sjuka.
Ha sedan balet inte i plastsäckar utan pappers. Plastet gör att Höet ''svättas'' och gör de det i en plastsäck så bildas det jästsvampar och det sätter sig på höet och äter kaninerna det så sväller det i magen och då tar det inte lång tid innan kaninen dör. Har fått rådet om det för att det finns så många djur som blivit sjuka av dåligt hö.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#12 min mor har frågat mig också om jag tror det är lämpligt att förvara höet i logen därhemma, och jag känner litet "varför" inte då det har stått djur där förr, och det har varit hö på loftet. Det är självdragit och nästintill snustorrt för att vara ett så gammalt bygge.
JAg har också sagt åt mamma att om hon nu ska köpa hem mer höbalar än 3-4 st så bör hon även köpa hem halmbalar att bygga en platå av, sen lägga höet i mitten av denna och sedan bygga med halm runtenom för då tar halmen den eventuella fukten som kommer in. Så gör man ju med hästhö.
Sen är det ju en fråga om plats. mamma har en länga med loft som är på över 100kvadrat så hon kan lätt slänga upp ett 30-tal balar av både halm och hö utan att hon tagit upp ens halva loftet. Men om man bor i lägenhet i stan så kanske det inte är så lyckat ^^
#13 Men eftrersom en höbal kommer gå åt på 3-4 veckor så kommer de balarna inte vara allt för länge och då är det inte jätte, jätte farligt. Trodde din mamma bodde i ett radhus eller villa och inte på en gård. Det är ju ''luftigare'' på en gård och tror inte det är så stor chans att höt blir mögligt. Det är mest om det regnar på höet eller det är väldigt fuktigt. Det är ju inte hösilage eller något hö med syror. Det möglar ju mycket lättare än vanligt hö.
Skulle också vilja ha så stort! kunna ha massvis med kaniner!
Mvh Emma
#14 mamma vill sälja huset o flytta till stan ^^ fast det vill hon varje vinter när det blir kallt. änsålänge har de inte flyttat o de har bott där 7 år^^
längan är ju sval o torr och självdragig. Jag försökte ju få min styvfar att gå med på att ha häst i längan ett tag. För där är så man kan ha två stycken utan problem men då fick han dåndimpen. ^^ tyvärr är ju inte marken mamma har tillräckligt stor för så stora höätare ^^ men jag hade planer på att ha hö på loftet redan då ^^
Så nu bor det 4 kaniner på tomten, och två katter. då å då kommer hunden hem på besök men det är sällan (han bor hos mammas bästa kompis iom att när vår gamla hund dog så blev han så deprimerad. så han sluta äta. Men hos kompisen så äter han iaf)
#15 Det vill min mamma med;) Vi har 18 grader på vintern (Y) Men vi ska nog bygga öppenspis.
Men med den stora gården så borde det väll få plats med 2 hästar? Man måste ju inte äga båda. Man kan ha en på foder och sen lånar man ut en box/spilta till en annan. Man tjänar ju pengar då;)
Vad tråkigt med hunden! Jag kommer själv leva i en djungel;) 6 kaniner och sen ska jag nog skaffa en hamster medans jag går på universitetet och sen när jag fått jobb och bor själv så ska jag köpa hund=)
Mvh Emma
#16 Det är inte så stort som det låter, det finns inte tillräckligt med mark i anslutning till huset för att man ska kunna tillfredsställa hästarnas behov och jag är motståndare till allt var frimärkeshagar heter. i längan får man plats men sen finns inte mark nog.
Däremot ska jag ha en stor gård när jag pluggat klart eller vinner massa pengar. Ska ha plats för iaf 5-6 hästar och sen ska jag ha kaniner igen. Saknar det. Sen höns, ett gäng ankor, en gårdshund om inte vår är kvar (han är 10 år gammal så frågan är hurlänge han håller) och några ullfår så jag kan klippa och använda ullen mm mm…. vill var i det närmsta självförsörjande på gården.
Har fem kaniner, väger mellan 2-3 kg allihop. En bal på 10 kg tar slut på två veckor ungefär.
Not your mom, not your milk.
#17 Stora framtidsplaner?;) Mina plarer är att bli djursjukhussköterska och sen skaffa en chihuahua när jag flyttat hemifrån.
Mvh Emma