Ovanligaste färgen :D
Vilken tror ni är den ovanligaste kaninfärgen ? ;D Och vilken är det ovanligaste ni sett/avlat fram?
Jag kan inga färger typ men finns det någon färg som det bara finns några ex av?
Det är ju olika på olika kaninraser vad som är vanligt och inte:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ja men iallafall, skriv ex. "på dvv är färgen ***** väldigt ovanlig"
Vit brunögd är ovanligt rent generellt, samt lutino.
På bland annat dvärgvädur är teckingen Hotot ovanlig.
Eller ja, på i princip alla raser är den teckningen ovanlig.

Hur ser Lutino ut?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag tycker hotot är så grymt snygg! Tänk det på en frasse 
#5: Bild på Lutino finns på Kaninfärg, under "Övriga".
om man tänker en bra japanteckning är väl inte de alltför vanligt? har aldrig sett en helt rätt tecknad :P de andra som nämts är inte heller vanliga :P
#8 nej en riktigt fin japanteckning är ovanlig!:) men har sätt några kaniner som har jätte snygg men det är få;)
// Hanna

Hur ser en riktigt bra japanteckning ut?
#10:
Här är en riktig bra tecknad hona av rasen Japan.
Den optimala japanteckningen är som ett schackbräde, med tydliga "rutor".
Men den optimala japanteckningen tror jag är snudd på omöjlig att få till.
Det går nog, men det är säkerligen grymt svårt.
Här är även en uppfödare med flera riktigt bra tecknade.

#11 Åh va kul att se bilderna! Har inte vetat att Japan såg ut så. Trodde bara att det var en salig blandning av färgerna 
Då är det ju kanske inte bara en slump då att Ramses har en ljus och en mörk sida på ansiktet. Sedan så ser han mer randig än chackrutig ut… Men han är fin ändå 

Om man bara räknar med de godkända färgerna så är silver ovanligt på dvv, dvhare och lejon.
Vit/brun japantecknad är också sällan man ser.
Viltbrun är väl inte heller så jätte vanlig?
Lux?

#15 Viltbrun är ganska ovanligt men det finns, både på hermelin, dvärghare och dvv. Lux är inte heller så vanligt och många "luxar" är egentligen viltisabella.
Jämfört med standarden så är kaninerna på bilderna som länkats till dåligt tecknade (riktigt klottiga teckningar, avsaknad av ordentliga rutor osv). Jämför man dock med de bästa som finns idag, så har de en helt okej teckning.
Egentligen är det väl inte så viktigt hur kaninen ser ut, om man inte stasar stenhårt på utställning då.
#18 men ofta sånna som föder upp svåra färger ställer ju ut?;)
// Hanna
Kan lägga upp en bild på min förra vit brunögda kille, så fin!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ryss & vit rö är två färger som enligt mig är ovanliga på teddyväduren.
#16 Vet att det finns, vad jag vet finns bara en viltbrun teddyvädur i Sverige (kan dock ev. fälla tror jag) :))
Av de få "vit brunögda" som finns är det en del som egentligen är väldigt ljusa siameser har jag för mig :)
#19 Ja självklart, men om man inte ställer ut tycker jag att man i första hand ska kolla på kaninens personlighet. En kanin som inte har "den perfekta teckningen" kan ju också vara söt.
#20 gu vad fin:O HUr fick du tag på han?
#23 men denna tråd handlar ju om ovanliga färger/teckningar, så många kaniner med ovanlig färg ägs/uppföd hos en uppfödare somställer ut och avlar kanske på den färger för att få så fina som möjligt, men tror dom flästa uppfödare bara avlar på kaniner med bra personlighet, annars tycker jag uppfödaren är oseriös.
Och självklart är alla kaniner lika mycket värda, har själv 2 st sominte har godkänd teckning/färg, och mina nadrahar kanske inte dom finnaste häller med tycker det är kul att ställa endå;)
// Hanna
#24 Självklart är det så!
Kan själv tycka att vissa ovanliga färger som inte är godkände är fina, tex en ny färg. Svart blåögd med vita tecken tycker jag är skitfint!
#24 Han var min första kanin och kom faktist ifrån en djuraffär!
Dock bodde dom inte så bra men han var urkelig och så läcker!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Fick höra på vacc i måndags att blå otter var ganska ovanlig. Inte många kvar.
Såg en hoppkanin som var riktigt snygg! Menar nu färgen. Den var japan och halva huvudet ljust och halva mörkt och väldigt spräcklig på kroppen och vissa stora svarta och ljusa fläckar. Men jag vill ha mina japaner nästan som om de är isabella för det tyckre jag är snyggast=) Vill inte ha en massa mörka fläckar på djuret.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#27 Otter är en ganska nyligen Godkänd färg? så det är inte så många som har dem än, men de öker :)
Det bra med otter är att de finns i så många olika kombinationer. Jag har själv en hona som är madagascar-otter.

#20 det är dock bara svart, blå, brun och egern som är godkänt.
#28 Vet inte så mycket om färger då jag inte är så intresserad utav det. Men roligt att veta att det är en ny färg. Menar då på dvv.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/