Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 3862 ggr
EllanA
0

Någon sjukdom eller?

Jag håller på att bli galen. I söndags dog en av ungarna i C-kullen, Canel, som jag har skrivit ett inlägg om här, men nu på fredagen dog en till, lilla Caramelle som var tingad också. Hon dog på samma sätt, jag bara hittade henne död i buren i en konstig ställning med huvudet helt uppböjt och bakbena utsträckta bakom henne. Jag börjar tro att det är någon sjukdom, är det någon här som kanske vet vad det är för sjukdom?

Zvintos
1

Hade ungarna några symtom?
Som magra över ryggen, uppsvullna magar, diarré eller dylikt?

Det bästa är nog att skicka in en unge för obduktion för att få ett definitivt svar.
Visst kostar det, men då får man iaf svar på vad det är och kanske kan göra någonting åt det.

EllanA
0

#1 Nej, de såg helt normala ut. Och kvällen innan var de pigga som bara den och skuttade runt som tokar, och sen var de bara döda.

jossan84
0

Åh, det är ju nån sjukdom där de ligger så med huvudet bakåtböjda när de dör, men nu minns jag inte vilken det är…

Annars kan det vara ungdjursförlamning, det är rätt vanligt här i norden då det orsakas av selenbrist och vi har väldigt selenfattiga jordar.

Ungar kan även få problem i samband med att de går över till fast föda. det kan ge förstoppning, spciellt om de får grönsaker och frukt.

Hur gamla är det och vad får de för mat?

EllanA
0

#3 De är ungefär 7 veckor, fast de är väldigt små, inte alls så stora som de borde vara. Jag har än så länge bara gett dem hö och pellets.

jossan84
0

Det är svårt att säga vad det är, det enda säkra är nog att skicka till SVA för obduktion.

Vad har de för färger? Inga av dem som är vitscheckar?

EllanA
0

Nu är Choklad döende också. Hon ligger i en handduk i mitt knä och har nästan dött. Huvudet är liksom fastlåst i en ganska bakåtböjd och sned ställning och hon andas korta snabba andetag. Vi ska skicka henne till obduktion sen när hon har dött. Nu rör hon lite på huvudet och sprattlar massa med benen.

#5 Bland allihop som fanns från början så var det en holländartecknad, en zobel brun med en vit tass, 3 zobel blå, 1 zobel brun och 2 svarta.

Nu har Choklad sträckt ut bakbena långt bakom sig och bajsat lite. Frambena är rakt under huvudet som är jätte bakåtböjt och nu är hon död.

jossan84
0

Gråter

[vretenskaniner]
0

Men gud vad hemskt! Obestämd

EllanA
0

#7 och #8 Ja, det är verkligen hemskt, särskilt när man inte kan göra nåt när de ligger där och sprattlar i knäet. Vi ska åka till veterinären idag eller imorgon.

EllanA
0

Igår dog Ceasar och nu är både Cayenne och Cassandra döende. De ligger i en handduk i mitt knä och sprattlar och piper. Det är jätteläskigt!

sotlynx
0

Vätska i lungorna?? Kan bli så av hjärtfel.

EllanA
0

Ceasar är skickad på obduktion nu, Citron dog igår, på kvällen samma dag som Cayenne och Cassandra dog. Nu är bara Cocos kvar, fast hon är jättepigg och honan med.

sotlynx
0

Rvhd? Coccidios?

imsuchadiva
0

men herregud, du måste ju låta ungarna slippa lida.

skicka iväg dem på obduktion. hoppas den sista klarar sig iaf :)

Linnet
0

#14 Hon skriver ju att hon har skickat en på obduktion.

EllanA
0

#14 jag har faktiskt skickat en på obduktion, och vi fick svar idag. Det var coccidios.

MajaL
0

#16 Oj. Nu vet jag inte om du kanske upplysts om detta redan, men här har du ganska viktig fakta om parasiten. *Här*

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

sotlynx
0

Beklagar! Gråter

EllanA
0

#17 Tack!

#18 Det är verkligen tråkigt!

Zvintos
0

#16: Inte roligt med coccidios, men samtidigt skönt med ett svar.
Får man bara ett svar är det ju lättare att ta ställning till det.

MajaL
0

#20 Precis. Sedan så börjar väll saneringen. Rynkar på näsan

Hur många kaniner har du?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

EllanA
0

#21 Jag hade 18 från början, men nu när hela C-kullen dog så har jag bara 10.

MajaL
0

Se till att kontakta veterinär för sanering så snabbt det går.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

alwiz
0

Nej så tråkigt, beklagar :'(

Lole
0

Gud vad jobbigt och tråkigt!

Hoppas du lyckas bli av med coccidiosen!!

EllanA
0

#23 Mamma ringer och ringer till veterinären, men vi har inte fått tag på honom än.

#24 och #25 Ja, det är jättetråkigt.