Ska man vaccinera sin kanin?
Såg tråden "vaccinationsdax" av findusen,och började undra ska man vaccinera sin kanin? Och i så fall mot vad? :)
Tacksam för svar!
Vart bor du? Det kan vara bra att vaccinera om man bor nere i Skåne eller åkeriväg mkt med sina kaninert.ex. hopptävligar elr utställningar men annars tycker jag inte det är nödvändigt. Jag har aldrig vaccinerat en kanin.
Jag vaccinerar alltid mina kaniner. Bor i södra sverige och det finns mycket vildkaniner här.
Man vaccinerar mot Myxomatos "kaninpest" och RVHD "kaningulsot". :)
Emma
Det beror nog lite på vart man bor och om man åker på utställningar/hopptävlingar odyl.
Bor man i södra Sverige, där det finns många vildkaniner och harar, bör man vaccinera mot kaninpest (myxomatos) och kaningulsot (RVHD).
Man bör även göra det om man åker på utställningar/hopptävlingar.
Inget måste, men det kan vara bra att ha det gjort.
Ingen av mina är vaccinerade ännu.
Men kommer vaccinera samtliga sen när det är dags för utställning.

#1 Jag bor i Skåne. Jag har bara arit iväg på några utställningar men kommer nog åka på fler,ska man vaccinera då? :) Som oftast blir det väl två månader i mellan.

Är sjukdomarna dödliga?
#5: Ja, sjukdomarna är allt som oftast dödliga.

#6 Okej,det var inte bra.
Då tar jag två följdfrågor:
Vad kostar det att vaccinera den mot de två sjukdomarna?
Är det någon mer sjukdom man bör vaccinera dem mot?
#4 Då bör du absålut vaccinera. Vaccinationen kan du sedan fylla på 1-2 gånger /år. Bor också i Skåne och åker på hopptävlingar och utställningar. Fyller på 1 gång/år.
#5 Oja, ganska hög dödlighet dessutom, ca 90%. Både MYXO (pest)och gulsot RVHD.

#8 Är det bara dem två sjukdomarna man ska vaccinera mot? Vad kostar det?
#9: Japp, det är enbart dem två sjukdomarna man kan vaccinera emot.
#9 Har sett några i Skåne som "samlat sig" i grupper och vaccinerat billigare hos en vet samtidigt… men det kan kosta allt från 100 till 400kr (?) tror jag.
#9 Ja, det är bara de två.
Kostar mellan 150kr/st -400kr/st, helt beroende på vilken veterinärstation man går till.
Som #11 säjer så finns det även klubbar och olika människor som gårihop och vaccinerar samtidigt, då blir det billigare (mängdrabbatt).

#10 #11 #12 Tack för svaren! Ska se ifall det blir någon vaccination för honom,återkommer med svar :)
#12 Hos vilken veterinärklinik vaccinerar du?
Kollat upp lite, rapport att pesten nått nästan Gbg-trakten och gulsoten spridit sej till Mälardalen! så bra med vacc även Stockholmsomr med åtminstine RVHD..
#14 Distriktsveterinärerna. =) Du?
Hur smittar sjukdomarna?
Jag bor i Norrköping och vet att det finns en del vildkaniner i parker och liknande platser, dvs där jag plockar grönt åt min kanin. Jag sköljer förstås allt jag plockat innan han får äta det, men beroende på hur det smittar spelar det kanske ingen roll utan han riskerar att drabbas ändå?
När jag fick honom fick jag höra att vaccination bara var för de som åkte på utställning/tävling eller för utekaniner, men det kanske är förlegade råd?
Åsikter och input mottages tacksamt.
#17 Andra kaniner, saker man tar in och har med hört att det kan smitta via myggor :S
Emma
#18 Ajdå.
Andra kaniner träffar han inte, knappast myggor heller, han bor inne på 3:e vån mitt i stan, tror jag har räknat till 4 myggor här sedan vi flyttade in för 3,5 år sedan. Men gräs, kvistar och örter plockar jag ju inte hela sommarhalvåret. Ja, kvistar tar jag förstås året runt.
Ny fråga då: finns det någon hälsorisk med att vaccinera sin kanin? Tänker lite på biverkningar och annat som det pratas om en del nu i och med influensavaccin osv.
Min kanin är över 10 år och jag är rädd att göra något som försvagar honom, även om det bara är tillfälligt. Han kanske inte har samma försvar som en yngre kanin tänker jag mig?
#19 Du kan ju alltid fråga din vetrinär? :) Själv har mina aldrig haft några biverkningar :) Men alla har varit unga :P
Emma
#20 Ja, jag får väl göra det. Tack för dina tips?!:)
Jag bor i en liten by som heter järbo. som ligger i Gävleborg. måste jag vaccinera min kanin? (Han är en ute kanin)
#19 Om han har smittats av viruset (alltså före vaccinationen) så är det inte så bra. Alltså en slö kanin som inte äter, och är jättesmal och det rinner snor ur nosen på ska man inte vaccinera.
Annars kan det uppkomma en liten knöl vid stället där sprutan sprutas in som försvinner efter ett par dagar, inget annat vad jag hört.
#23 Nej, han är frisk och fin, men gammal. Sover mer än förr, racar inte så ofta längre och så där. Men äter, dricker och gosar gör han som förut. Hade lite svårt att hålla hullet ett kort tag i somras, men det är bra nu.
Bara rädd att han skulle reagera på vaccin på samma sätt som jag själv gör, dvs genom att bli sjuk och få feber ett par dagar. Eftersom han är så gammal är jag rädd att det skulle dra ner honom väldigt. Men är kanske inte så vanligt att det blir så på djur då.
Tack för råd!
Det spelar ingen roll om man bor inne eller har kaninen ute. Virusen har muterat och följer med skor, gräs,myggor, flugor och fåglar. Bor man i Skåne är det nästan omöjligt att inte drabbas.
Myxon gör man två ggr med 4v mellanrum vid uppstart, spruta tre ytterligare 5 mån senare, efter det vår och höst. Vissa anser att det räcker på våren, men vanligtvis gör man båda i Skåne för att vara säker.
Rvhd gör man en gång per år. Om man har en unge från en Rvhd-vaccinerad hona klarar den sig utan vaccin tills den är 12 veckor. Efter det ( och inte före!!) ska den vaccineras.
Du kan vaccinera antingen på någon av våra ( Lunds kaninhoppare) eller Arlövs kaninavelsförenings vaccinationsträffar. Vi samlas månadsvis för vaccination. Vi anlitar samma veterinär, Eva Svanberg, somär fantastisk med kaniner och bara tar ut självkostnadspris för vaccinet. Hon vaccinerar helt ideellt! Både Myx och Rvhd sprutan brukar kosta 120kr tillsammans.
Titta på vår hemsida för mer info om nästa träff!
Mvh Annika Juhlin, Ordf Lunds kaninhoppare.
#24 Det behöver du nog inte vara rädd för. :) Jag har aldrig hört talas om kaniner som reagerat på vaccinet pgv. ålder, så det kan jag inte tänka mig ska vara något problem om han är frisk.

#26 Du sa något om mängdrabatt tror jag.Så då är det hur många kaniner man har eller personer? Vi är ju inte alls många där jag bor men om det räknar personer är vi typ 3-4 st om vi räknar kaniner är det ca 7st :)
#25 Det där lät bra! Tror jag får göra det till våren =)
#27 Kaniner, inte personer. 7 st kaniner blir nog ganska bra rabatt på. :)
#25 Får nog bli era träffar vi kommer på nästa år. =)

#30 Aa,det låter bra ska försöka vaccinera här inom snaraste :)
Ang rabatt… Eftersom man betalar för vaccinet och inget av veterinärens arbete hos oss, kan det inte bli mer rabatterat. Vi ger ju samma som veterinären får betala på apoteket när hon hämtar ut vaccinet…. Självkostnad. Gissa om jag skulle ha råd att vaccinera mina 24 kaniner annars… hehehehe!
Mvh Annika J, Lunds kaninhoppare!