Problem med Emmis mage! Återkommande förstoppning.
Min kanin Emmi har ofta haft problem med förstoppning och gaser i magen.. Problemen började då hon var ca ett år och återkom ca 1 gång/månad. Efter att jag lärde mig mera om foder och böt till ett bra pellets var problemen borta i ca 1 år. Nu har problemen börjart komma tillbaka igen, hon har haft förstoppning 3 gånger den senaste månaden.. Varje gång har det ordnat sig efter att jag gett matolja å haft henne att springa lite… Jag följer matrekommendationer, däremot tar jag inte så ofta ut henne ur buren för hon hatar verkligen att inte få vara i sin egen bur
Hon har ingen jättestor bur nu så jag funderade på att byta ut buren till en större rävbur.. Vad tror ni om det, tror ni att det skulle kunna hjälpa?
En rävbur är ju inte så skyddad från snö, regn och vind förstås… Men den skulle stå intill garageväggen med ena sidan och på buren skulle jag ha något skydd (har haft vaxduk på förra buren). Så det skulle nog inte vara något problem..
Jag är jätterädd att laga så att hon slipper rakt på marken eftersom alla mina grannar tyvärr har hundarna lösa ( både mindre hundar och stora jakthundar )
Kanske det skulle hjälpa att hon skulle få dubbelt större bur iallafall så kan man ju göra det mera omväxlande där och då kanske hon skulle springa mer? ( i hennes nuvarande bur ryms inte så mycket saker så då blir hon mycket sittande.. )
En större bur är alltid bra! Bygger man själv kan man ju göra den så stor man vill.
Mycket möjligt att hon rör sig mer om buren är större och du inreder med lite roliga hus, stockar och annat hon kan skutta över och runt.
Fibrer! Hö hö hö! Hellre ett grovt hö med långa strån än ett sådant där småtrassligt mjukt hö som säljs i en del affärer.
Prova att dra ner på pelletsen om det är så att hon inte äter tillräckligt med hö.
Är hon långhårig? Om hon får i sig mkt päls kan det ju ställa till det ibland. Ananas och papaya kan lösa upp hårbollar i magen, har jag fått lära mig här på forumet
. Och så borsta mkt när hon fäller förstås.