Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 568 ggr
[findusen]
0

kastrater som vill para?

jag har en kompis som har en sisådär 7 kaniner, varav 3 är hanar och resten honor… det är ju lite svårt med hanarna eftersom dom inte går átt ha ihop och det blir många burar.. honorna hade lite småbråk ibland så jag föreslog att hon skulle kastrera hanarna och sätta med varsin hona.. sagt och gjort, dom kastrerades och sattes sen ihop med honorna.

MEN nu är det så att hanarna är på och juckar på honorna hela tiden. är det en dominansgrej eller är det för att dom vill para? hon fick separera dom igen för att honorna blev stressade av det hela, men är det en övergångsgrej? slutar dom med beteendet efter ett tag eller kan dom hålla på och jucka alltid?

NaimaG
0

Hur tidigt satte hon ihop dem? En kanin hane kan fortfarande ha säg i ledarna efter kastrering så det kan vara en orsak. Sen blir en del hanar inte helt fria från parninsbeteenden efter kastrering heller och många blir inte lugna av det, kastrering brukar normalt vara en lösning för förhindrandet av kullar om inte medicinska själ finns hos en kanin men deras parningsbeteenden behöver inte sluta för det. Hur en hane fungerar efter kastrering är olika från individ till individ.

Binajis
0

Jag har märkt att det beror mycket på hur pass tidigt hanarna kastreras. En hane som redan har fått "vara" hane - kanske parat, eller bara börjat med allmänt hanbeteende, fortsätter ha det även efter kastrering. Har ett syskonpar varav hanen blev kastrerad sent och han "parar" ibland sin syster. Medans jag hade en kastrat som blev kastrerad vid 4 månader utan att ens ha förstått att han var en hane, och han gjorde aldrig någon ansats till att para sin mamma eller syster som han gick tillsammans med.

Jag förstår inte riktigt hur honorna kan bli stressade. Det är ju likadant som att ha en hona och en fertil hane tillsammans, skillnaden är att det inte kommer några ungar ca 1 månad senare (och att hanen kan ha en annorlunda lukt). Jag tror att det bästa dom kan göra är att sätta ihop paren igen och ha tålamod. Honorna lär säga till på skarpen om dom anser att det behövs, och hanarna lär reagera som dom skulla ha gjort om de fortfarande kunde få ungar - respektera. Blir det riktiga slaksmål som att någon får ett sår, då kan man börja fundera. Men fram tills dess så är det sämsta man kan göra att sära-sätta ihop, sära-sätta ihop eftersom det antagligen triggar mer än det lugnar.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Wera]
0

Man bör vänta 4-6 veckor efter kastrering innan man släpper ihop hanen men en hona. Vår hane parade sig med sin burkamrat ganska ofta och det gjorde även honan på hanen. Efter några månader slutade dom. Ibland fortsätter de rida på varandra hela tiden och ibland lägger det sig och de slutar.

Annars tycker jag du fått jätte bra svar av #1 och #2 :)