Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 284 ggr
Hakefjordenskaniner
0

När kan första kullen tas??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar när man kan ta första kullen på en dvärgvädurs hona tänkte para henne så hon får kullen när hon är lite mer än 6 månader är det för tidigt???
Snälla svara ni som vet! Rolling Eyes

Lotta_A
0

Det beror ju lite på. Alla kaniner blir könsmogna vid olika tid.
Hmm. Men 6 månader borde gå bra :)
Helst ska dom vara Under ett år när man tar första kullen, men man kan inte göra det föör tidigt..
Lycka till

Muumintrollan
0

Men lägg av vilken go kanin du har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hon ser ju ut som världens goaste…..och blå ögon o blå bakgrund….Lägg i den på månadens kanin vet jag!!!

Tina-A
0

Supersöt :D Har hon blå ögon??

Dom brukar bli könsmogna vid 3-9 månaders ålder, så någonstans där emellan! 6 månader låt bra om hon blivit könsmogen vid den åldern. 3 månader är lite tidigt tycker jag

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Om hon är könsmogen och så går det säker bra :P Men jag väntar gärna tills lite äldre. Jag tycker 8-10 månader är lagom :)

Tribe
0

Skulle tipsa dej om www.kanin-net.nu forum de kan mycket mer om Avel där än medlemmarna här på iFokus.. de är mer uppfödare där

Själv har jag hört MINST 6mån. men du måste tänka igenom, och ta bara på henne om hon är mogen för en kull

Clariiz
0

Jag tkr det är lite tidigt. Kanske du ska vänta tills hon blir varje fall 8 månader. Ska ju ta ungar på mina kaniner och de kommer vara runt 9-10 månader då jag ska ta på dom.

Vad ska du ha för hane till kaninen?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

Mellan 6-11 månader är vad jag har hört…

KajsaM
0

Det är olika från kanin till kanin. men 3-9 ungefär. Hampus blev mellan 7 och 8 månader :)

Tribe
0

Absolut inte 3! Dom är inte mogna då.

Jag har pratat med flera uppfödare, då jag själv tänkt para min hona (typ 6-7mån). Jag har fått till svar att inte para henne nu under vinterhalvåret, eftersom dom bor ute. Jag kommer nog para Molly snart, troligtvis i februari, och då är hon 8 mån, och då föds dom i Mars och då är hon 9 mån. Så honan hinner bli en månad äldre under dräktigheten, det kan man också tänka på.

Som jag sa i förra inlägget, minst 6 mån och sen är det upp till ägaren att bestämma när honan är mogen att klara av en kull.

_Storlek på hane spelar ingen roll.
_

Shadow.B
0

det är för tidigt tror jag jag har läst att bästa tiden att para kaniner är när dom är 9 mån men du måste läsa hur du ska göra osv det är inte bara och skaffa och sen inte veta vad man ska göra..

Shadow.B
0

nehe inte för tidigt :P men bästa tiden är 9 månader

trollet85
0

ja har läst nån stans att man  inte ska para en hona som e under 6månader.

Lotta_A
0

#12: Låter rimligt. Kanske är mellan 6-9 månader bästa tiden

Clariiz
0

Har läst på en sida att man ska vänta tills över 6mån. Och är man osäker om honoan är redo kunde könsorganet få en rödarefärg då den var villigt och mogen att ta ungar. Kanske det kan vara tillhjälp??

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com