Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 689 ggr
Fralice
0

2 rasfrågor (lejonhuvad&teddy)

1.Är lejonhuvad dvärgvädur en egen ras ? Så man kallar dem inte för korsning eller blandras ?

Är dvv lejonhuvad samma sak?För vissa säger så.

2.När det är teddykaniner,finns det någonslags som inte är så fluffig,tänkte så man såg ansiktet ,ögon osv? (:

niklin
0

Lejonhuvad dvärgvädur är en egen ras. Det är väl den senaste rasen som har kommit in i standarden tror jag. 1a oktober 2007.

Jag tror inte man säger dvv, men man skriver väl det ganska ofta då det är en förkortning för just dvärgvädur.

Teddykaniner är ännu ingen godkänd ras, men målet med aveln på Teddy är väl annars just att den ska vara så fluffig som möjligt. Är du ute efter mindre fluff så kanske en överpälsad Lejonhuvad kanin skulle fungera, de blir ofta lite för håriga för att vara bra Lejonhuvade, men för lite fluff för att kallas för teddy.

Linnet
0

Lejonhuvad dvärgvädur är ju godkända nu, så det räknas som en egen ras.

Vad jag vet om teddykaninen är ju att dom ska ha lång päls överallt, även ansiktet. Däremot finns det ju många som ändå inte är riktiga teddydvv. utan fäller av, dom brukar ibland kallas pekingteddy. Det är ganska luddigt det där med teddy, ingen som riktigt verkar veta heller vad det är för anlag som ger teddypälsen.

Men vill man ha en kanin som inte har lång päls på huvudet, så finns ju fuchsen.

Fralice
0

Tack :D

det jag menar är också ifall detta är samma ras; lejonhuvad dvärgvädur och dvärgvädur lejonhuvad ? Eller något sånt .. Tänkte ifall någon hade lejonöron osv ex och den andra dvärgvädurs kropp.

Ok, fuchs har jag hörts om ska kolla upp den!;D

Zvintos
0

#3: Det är samma ras, bara att vissa väljer att säga "lejonhuvad dvärgvädur" och andra "dvärgvädur lejonhuvad". =)

Fralice
0

Nr.4; Ah,tackar ! ;)

Men fushen, kan man ha en lejonhuvad dvärgvädur fush då för att få lejonman,eftersom jag inte tycker mig se lejonman på "bara" fush dvärgvädurar ?

emms
0

#5 Finns inga lejonhuvade fuchs :P

För att bli fuchspälsade behöver dem anlag på båda sidorna. Men vet inte hur det blir om man parar en dvv fuchs och en lejonhuvad dvv med fuchs anlag. (och dem får en med fuchs päls) Vet inte om dem blir lejonhuvade då också :P

Emma

Fralice
0

Okej , det är så gulligt med lejonhuvat ! O:

Så det finns bara dvärgvädurar med fush ?;)

emms
0

#7 Nej, det finns lejonhuvad och det finns fuchs. Men inte tillsammans vad jag har sett. Men dubbelmanade/överpälsade lejonhuvade kan vara fluffiga på hela kroppen utom ansiktet och lite på ryggen. :)

Emma

Fralice
0

Ok tack så mycket ! :D

Ska leta upp några uppfödare med fushar så jag får kolla runt lite ! :)