Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2814 ggr
[sstorm]
0

Olika färger på kanin...

Hej hej!

Jag har som kanske många vet 3 stycken japantecknade kaniner, men den ena tror många är gul/svart japantecknad enfärgad, och då undrar jag så klart; om en kanin är jaoantecknad och enfärgad (alltså varken vilt eller otter) har de väl med stammen att göra? Man måste väl kolla i stamtavlan om den är fri från otter och vilt, eller har jag fattat de fel?

[sstorm]
0

Ingen som förstår var jag menar?

Zvintos
0

Förstår vad du menar.
Dock brukar man oftast kunna se om kaninen är enfärgad japan, då en enfärgad gul/svart japantecknad blir en madagaskar med japantecken om jag inte tänker helt fel.
Däremot kan det ibland vara svårt att se skillnad på otter och vilt utan att kolla i stammen.

Sen ang att stammen skulle vara fri från otter eller vilt om den är enfärgad stämmer dock ej.
Vilt och otter kan bära på enfärgat, då det enbart behövs 1 G / g0 för att det ska synas på kaninen.
Dessa kan då bära på enfärgat (g) och på så sätt ge enfärgade avkommor.

[sstorm]
0

Men som jag har en kanin, hon är Gul/svart japan och hon har ingen vilt eller otter i släkten, blir hon enfärgad då? och min nya kanin du såg, som du trodde var gul/svart japan enfärgad har en viltbrun mormor, är hon fortfarande enfärgad, eller blir hon vilt ändå?

Zvintos
0

#3: Har hon ingen vilt- eller otterfärgad kan hon inte vara något annat än  enfärgad, då enfärgat inte kan dölja vilt/otter.
Ang din nya kanin så blir hon inte automatiskt vilt för att hon har viltfärgad mormor.
Är bägge föräldrarna enfärgade måste hon vara enfärgad.
En av föräldrarna måste vara vilt för att avkommorna ska bli viltfärgade. =)

[sstorm]
0

#4 ok, men då är alltså alla mina kaniner japan enfärgade :) vilket är bra vad jag försått? :)

Zvintos
0

#5: Enfärgat brukar inte vara helt önskvärt vad jag förstått, då detta tenderar att ha slöja.
Brukar vara bättre med vilt eller otter.

Om jag inte förstått det helt fel.

[sstorm]
0

#6 jaha :o som jag har förstått de är de bra att de har de :P jag kanske har helt fel xD

Elina.
0

#6: bjbj … gg ger inte slöja, men det gör däremot bjb … gg. Kaniner som är bjbj … gg får dock vilttecken om dom har gul färg i dessa områden, trots att dom genetiskt sett inte är viltfärgade.

[sstorm]
0

#8 jag kan ingenting om genkoder osv, su du får gärna översätta om de är bra eller inte bra? (a)

Elina.
0

#9: Det spelar utställningsmässigt ingen roll om japantecknade (med dubbla japananlag) är enfärgade eller viltfärgade.
Det som inte är önskvärt, och som egentligen är ett diskvalificerande fel, är att kaninen har slöja (genetiskt sett bjb).

[sstorm]
0

#10 okej, och hur ska man då ta reda på om sin kanin har slöja? :P

Elina.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Det är lätt att se skillnad. En japan med slöja har grå-brun-daskiga fält på buksidan, runt nosen, ögonen öronen samt längs sidorna, ifall dessa områden är gula.

Tex denna kanin är bjb .. gg med kraftig madagaskarslöja. Kaninen på den bifogade bilden är också en enfärgad japan (trots vilttecken), den är bjbj…gg och har ingen slöja. Jämför den gula färgen på kaninerna så ser du tydlig skillnad.

[sstorm]
0

#12 okej, tack för hjälpen! :) Lite svårt att se på denna om man ska "jämföra" med mina, eftersom de är helt olika raser, men jag tror jag förstår :)

Elina.
0

Kan förklara lite utförligare. Slöjan är de mörka fältet på tex en madagaskarfärgad kanin. Slöjan är som tydligast i ansiktet, på buken och längs sidorna. På denna bild syns kaninens slöja tydligt. Slöjan kan synas på japantecknade som är bjb, men den blir sällan lika stark som hos en madagaskarfärgad kanin.