Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 370 ggr
Frida-L
0

Hjälp av uppfödare, tack!

På alla bilder jag hittar har kaninerna överbett, men när jag kollar Elvis tänder ser det ut som om han har underbett, de nedre tänderna går alltså framför de övre. Han äter och dricker utan problem. Är detta farligt/normalt? Kan jag ha sett fel? Jag hade tänkt ta en kull efter honom, är det möjligt med hans bett?

Mymlan
0

Jag är ingen uppfödare, än. Jag skulle inte avla på kanin med bettfel.

Jag fick i aug -06 avliva min ena nin pga han hade bettfel så illa så de undre tänderna höll på vrida på sig samma med de övre. Även om jag håller på klippa tänderna så skulle han till slut ej kunna äta. Så vi tog bort han innan han kom till det stadiet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Frida-L
0

Ok, men jag var hos veterinären med honom för ca 2 månader sen, då kollade hon hans tänder och då såg de bra ut. Kan bettet ändras eller är det medfött?

Mymlan
0

#2 På han jag tog bort så var tänderna helt okej tills han var ca 7-8 månader sedan började de växa sedan ca 2 månader innan han togs bort så började tänderna vridda på sig. Och man fick klippa 2 ggr/ månad istället för 1 ggr/månad. I o m han fick detta så bröt även det han tydligen bar på (frisk bärare) mjällkvalster så han fick även gå på ivomec. Detta ngt uppfödaren nonchalerade totalt. Så jag tar inte nå fler kaniner från den uppfödaren.

Elina.
0

Kaniner med bettfel skall inte användas i Avel.

Håll koll på kaninens bett, och se till så att tänderna inte blir för långa, ifall de inte slits normalt.

susanne-s
0

Pinnar pinnar och åter pinnar…………..Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mymlan
0

#5 Vad gör man med kanin som vägrar ta en pinne i munnen? som den jag avlivade vägrade gnaga på.

Lotta_A
0

Min molle är inte heller förtjust i att gnaga på pinnar…

trollet85
0

Bettfel är medfött och ärftligt. vissa anser att båda föräldrarna måste ha gener för bettfel, medans andra ansner att de bara pbehövs gener från en föräldrer. i vilket fall som helst ska man inte avla på kaniner me bettfel.

en frisk kanins tänder ska man aldrig behöva bry sej om så länge den får bra foder, hö och pinnar o ganaga på. Man ska ALDIG behöva klippa en frisk kanins tänder, då e de nåt som e fel. Tänk även på att kaniner här fler tänder än dom fyra som vi ser fram, om kaninen har problem med framtänderna kan den även ha problem med flera tänder.

Keso
0

Bettfel kan komma på en kanin när den växer även om den från början varit hel ok i bettet. När skallen växer kan det bli för trång i käken så att tänderna förkjuts.

Man kan ibland se ungar med korrekt bett som senare får ett tång- eller underbett. Detta börjar inte alltför sällan med ett rinnande öga, då finns ett bettfel inne i käken (som man inte ser, efetrsom det är nästan omöjligt att kolla inne i munnen på en kanin) och inte på framtänderna. Pga att tänderna i käken är fel trycker det på tårkanalen som ger ett rinnande öga, det första man då misstänker är ögoninflammation. Så får ni en kanin med rinnande öga håll koll på framtänderna, börjar dessa få felställsning är det bättre att kaninen får sluta sina dagar.

Och som flera skrivit för inte generna för bettfel vidare. Då jag fått bettfel har jag tagit föräldrarna och syskon ur aveln. De har istället fått bli enbart kelkaniner.

Tribe
0

Hej de låter som bettfel de där (underbett) min kanin har också det, och vi måste klippa dom. Jag rekomenderar avlivning då kaninen kan få de svårt att äta och tänderna växer hela livet.
Jag förstår om du kan tycka de är tråkigt, jag har haft samma val, men jag valde den att leva. vilket jag inte skulle gjort idag om jag fått en bettfels kanin.

Bettfelet kan vara medfött eller kommit pga av skada.

/ Ellinor, kaninuppfödare

Aourora
0

håller med Ellinor angående detta.

Frida-L
0

Jag kollade tänderna i dag igen. Det ser ut som haans tänder är lite långa, jag la in nya grenar och ska ringa veterinär. Jag är så orolig för Elvis, han äter iaf.

Frida-L
0

Vill bara berätta att allt nog går bra med elvis, jag har nu bokat tid hos vet. på tors. Hörde även av min kompis som är väldigt van vid kaniner att en av hennes kaniner hade fått underbett och då hade de dragit ut framtänderna på den, kaninen vande sig sedan vid att äta med kindtänderna. Hennes kanin levde sedan ett lyckligt liv tills en grävling kom och tog honom. :'(