Bajs i baken... hjälp!
Rubriken ser lite otrevlig ut kanske… Ursäkta i så fall :P
Min kanin Vitlök får enorma hö- och bajsklumpar under svansen hela tiden. Man skulle ju kunna misstänka problem med magen, men det ser helt normalt ut i toaletthörnan. Vitlök är ingen långhårig kanin direkt, men han är väl lurvigare än en korthårig i alla fall.
Vad ska jag göra? Och hur tar man bort dehär bajsklumparna på bästa sätt? Stämmer det att bajs som sitter kvar kan "bränna" bort pälsen?
Jag tycker så synd om honom när han har det så där. Hjälp!
kaninerna i djurhuset i skolan har också så . jag vet inte varför
Är det mycket som sitter fast? Bild?
Vad får kaninen att äta och hur mycket?
Då menar jag typ av pellets, grönsaker odyl.
Du kan klippa henne där. så det blir kort päls.
Blir lättare att få bort det och det fastnar kanske inte lika mkt! =)
Sen brukar jag ta uppblött papper och försöka få bort det ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Det kan vara så att kaninen får för mycket pellets. Dra i så fall ner på pelletsen och ge den mer hö!
Hur mycket pellerts respektive hö äter den?
Hoppas det löser dig!
#2 Just nu finns det ingen klump alls, har precis tagit bort den.
#3 och #5 Jag vet faktiskt inte exakt hur mycket pellets han äter, en halv skål om dagen ungefär. Och det säger ju inte så mycket, det finns ju skålar i massor av storlekar. Men det kan hända att han får lite för mycket, för han är en lite tjockis. Ska prova att dra ner lite på det.
Hö har han fri tillgång till, men han äter inte särkilt mycket av det.
Tack för hjälpen!
#6: Då låter det definitivt som att du bör dra ner på pelletsen.
Höet är viktigare att kaninen äter än pelletsen.
Att kaninen äter mindre hö kan vara ett tecken på att den får för mycket pellets.
För mycket pellets kan också göra kaninen dålig i magen.
Så kidnappa ett decilitermått som du använder när du ger maten.
På så sätt har du bättre koll på hur mycket han får och det blir då lättare att minska och ge en exakt giva. =)

Du kan ju också testa att inte ge nåon pellets alls en period och se om det blir bättre då. Mina får ytterst lite pellets och får inga "bajsklumpar" längre.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Har haft samma problem många gånger. Försök att ge pyttelite pellets och mycket hö. Även om kaninen inte brukade äta mycket hö innan så brukar den komma igång när det blir lite pellets.
En kanin ska ha en 8:åndels dl pellets per kilo i sin kroppsvikt. Testa det så är du säker på att kaninen får rätt mängd med pellets.
Tänk också på att rensa i buren ofta.
Lycka till :)

Hur gammal är kaninen? Är den över 6 månadet så ska den helst inte ha fri tillgång av pellets.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#6 din kanin ska knappt ha 1 dl om han är en dvärgkanin ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Min kanin får också så ibland då brukar jag tvätta honom lite, min andra kanin får inget bajs alls i baken, fast dem får samma mat,
Men kaniner behöver inte mer en 10 pelets bitar per kilo kropsvikt om dagen, det är ungefär vad mina får.
asså nu kanske jag blandar ihop detta med ngt annat men är det typ 1 msk per kilo . och ½ msk / kilo inne kanin??
/ Emma